Peesontsteking aan de pols

Peesontsteking van de pols is een aandoening die zich meestal bij mensen voordoet die herhaalde activiteiten met de hand en arm uitvoeren. Dit kunnen mensen zijn die hun polsen veel gebruiken zoals computergebruikers of sporters die ballen gooien en vangen of met een racket spelen. In Nederland is de incidentie van peesontsteking als een beroepsblessure onder mensen die fulltime werken 1,1 per 100.000.

Peesontsteking van de pols

Peesontsteking door overbelasting is verantwoordelijk voor 25% tot 50% van alle sportblessures in Nederland. Ouderen lopen vaak meer risico op peesontsteking aan de pols omdat de elasticiteit van de pezen achteruit gaat. Fysiotherapeut helpen mensen met peesontsteking aan de pols om de pijn te verminderen, de soepelheid en kracht in de pols te vergroten en hun eerder functionele activiteiten en sport weer te kunnen oppakken.

Wat is peesontsteking aan de pols?

Peesontsteking aan de pols is een aandoening waarbij een of meer pezen in de pols ontstoken en geïrriteerd raken. Er zijn verschillende pezen in de pols die de spieren van de onderarm en hand met de botten in de pols en hand verbinden. Deze pezen zijn de kleine touwachtige structuren die u op de achterkant van uw hand naar de vingers kunt zien lopen. Er zijn een aantal aandoeningen die de pezen in dit gebied kunnen treffen:

• Peesontsteking van de pols is van toepassing op de vroege stadia van peesontsteking en irritatie.
  • Tendinopathie is de term die is gegeven aan een irritatie die zich ontwikkelt wanneer de synoviale schede (waar sommige van deze pezen doorheen glijden) zich verdikt en de pees belemmert.
  • Tendinitis van De Quervain is van toepassing op peesontsteking die zich aan de duimzijde van de pols ontwikkelt.

Hoe voelt een peesontsteking van de pols?

Verschillende pezen in de pols kunnen geïrriteerd raken door peesontsteking aan de pols. Pijnsymptomen die verwant zijn aan de aandoening zijn onder andere:

• Pijn op het punt waar de arm de hand ontmoet, die naar de elleboog kan uitstralen.
  • Pijn aan de duimzijde van de pols (radiaal) of aan de pinkzijde van de pols (ulnair).
  • Pijn die zich alleen voordoet als de pols onder druk staat, die zonder behandeling permanent kan worden.
  • Pijn wanneer druk op de hand wordt gezet, zoals bij het gebruiken van de armen om uzelf uit een stoel naar stand op te drukken.

Naast pijn zijn andere symptomen:

• Stijfheid in de pols en een verminderd vermogen om de pols te buigen en te strekken
  • Ontsteking of zwelling in de polsstreek
  • Gevoeligheid voor aanraking in de spieren van de pols en/of onderarm.

Hoe wordt peesontsteking van de pols vastgesteld?

Uw fysiotherapeut zal een grondige evaluatie van uw hele arm doen, inclusief de schouder, elleboog, pols en hand. De therapeut zal u vragen om het soort activiteiten te beschrijven die u normaal gesproken thuis, op het werk en in uw vrije tijd met uw arm doet, en welke van die activiteiten pijn of stijfheid in het gebied opleveren. U zult worden gevraagd hoe lang de pijn zich al voordoet en hoe daardoor uw gewone, dagelijkse activiteiten worden beïnvloed. Uw fysiotherapeut zal het bewegingsbereik en de kracht in uw hele bovenarm nakijken. Uw therapeut zal voorzichtig bepaalde gebieden op uw pols en onderarm aanraken om vast te stellen om welke pezen het gaat, en kijken of er sprake is van zwelling in het gebied.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij peesontsteking aan de pols?

Fysiotherapie is een zeer effectieve behandeling voor peesontsteking aan de pols. Uw zult met uw fysiotherapeut werken aan het opzetten van een behandelplan dat zich specifiek richt op uw aandoening en doelen. Uw persoonlijk behandelprogramma kan het volgende omvatten:

• Pijnmanagement – Uw fysiotherapeut zal u helpen om pijnlijke bewegingen te identificeren en te vermijden, en u laten zien hoe u een verkeerde houding corrigeert om de druk op uw pols te verminderen. Uw therapeut kan aanbevelen om de pols een poosje te laten rusten en ijs op het gebied aan te brengen om de pijn te verlichten. Uw fysiotherapeut kan ook een polsbrace gebruiken om beweging te beperken en de pezen te laten genezen.
  • Manuele therapie – Uw fysiotherapeut kan manuele technieken gebruiken, zoals voorzichtige gewrichtsbewegingen, zacht-weefselmassage en polsstretches om uw pols goed te laten bewegen.
  • Bewegingsbereikoefeningen – U zult oefeningen en stretches leren om stijfheid te verminderen en uw pols, hand en onderarm weer goed te laten bewegen.
  • Krachtoefeningen – Uw fysiotherapeut zal, afhankelijk van uw specifieke gebieden met zwakte, vaststellen welke krachtoefeningen voor u de beste zijn. De hele arm, inclusief schouder, elleboog en pols, kan mogelijk verzwakt zijn en bijdragen aan de bewegingsdysfunctie waardoor de peesontsteking ontstaat. Uw fysiotherapeut zal een persoonlijk oefenprogramma voor thuis opstellen dat zich op uw specifieke behoeftes en doelen richt en waarmee u kunt doorgaan lang nadat u met fysiotherapie bent gestopt.
  • Patiënt educatie – Afhankelijk van welke activiteiten u exact weer wilt gaan doen, zal uw fysiotherapeut u manieren leren om acties uit te voeren, terwijl u uw pols en hand beschermt. Bijvoorbeeld, het in een neutrale positie van de pols houden om overmatige kracht bij het doen van herhaalde taken te verminderen en het regelmatig pauzeren zijn manieren om uw kans op letsel te verminderen.
  • Functionele training – Zodra uw symptomen beter worden, zal uw fysiotherapeut u gaan leren hoe u op de juiste manier functionele bewegingspatronen kunt doen, met gebruik van de juiste polsmechanica, zoals typen op uw computer of een racket gebruiken. Deze training zal u helpen om weer zonder pijn te functioneren op uw werk, thuis en bij sport.

Kan een peesontsteking aan de pols worden voorkomen?

Om peesontsteking aan de pols te voorkomen raden fysiotherapeuten aan dat u:

• Herhaalde pols- en handbewegingen vermijdt.
  • De spieren rond de pols en hand goed opwarmt voordat u aan een activiteit begint.
  • Voor en na oefening of activiteit regelmatig stretcht om de flexibiliteit in de pols en onderarm op peil te houden.
  • Regelmatig krachtoefeningen voor het bovenlichaam doet om de pols en hand in staat te stellen om met sport en andere activiteiten in het dagelijks leven om te gaan met minder druk op het gewricht.
  • Technieken om de gewrichten te beschermen op te volgen als u uw pols gebruikt, zoals een goed evenwicht tussen rust en werk, en de grotere spieren in de arm te gebruiken voor het zwaardere werk.
  • Niet door te gaan met iets wat pijn doet of oncomfortabel is voor pols en hand.

Oefeningen: Peesontsteking aan de pols

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan peesontsteking aan de pols:

Dit artikel is aanbevolen door: Manon Klarenbeek
Meest recente aanpassing: 19-02-2024 om 01:59 uur