Golfers elleboog (mediale epicondylitis)

Mediale epicondylitis ( golferselleboog genoemd) is een aandoening die zich ontwikkelt als de pezen aan de binnenkant van de onderarm geïrriteerd, ontstoken en pijnlijk worden ten gevolge van repetitief gebruik van de hand, pols, onderarm en elleboog. Het wordt vaak vastgesteld bij mensen die herhaalde bewegingen maken, zoals het zwaaien van een golfclub of tennisracket, of activiteiten doen waarbij ze moeten grijpen, draaien of gooien. Zelfs computergebruik of werk in de tuin kan de aandoening veroorzaken.

Het komt vooral voor bij mannen van boven de 35. Een fysiotherapeut kan helpen om de pijn te verminderen, die wordt veroorzaakt door mediale epicondylitis en de mobiliteit, kracht en functioneren van de aangedane elleboog verbeteren.

Wat is  golfers elleboog (mediale epicondylitis)

Mediale epicondylitis is aandoening die zich voordoet als de pezen aan de binnenkant van de onderarm geïrriteerd, ontstoken en pijnlijk worden ten gevolge van herhaald gebruik van de hand, pols en onderarm. Een pees is zacht weefsel waarmee een spier met een bot verbonden is.

De spiergroep die door mediale epicondylitis wordt getroffen is diegene die werkt om de pols, vingers en duim te laten buigen en voor de pronatie (palm naar beneden draaien) van de pols en onderarm. De spiergroep komt samen in een enkele schede en hecht zich aan de humerus (opperarmbeen) in de bovenarm.

Dit botuitsteeksel, dat de epicondylus medialis heet, bevindt zich langs de binnenkant van de elleboog. Pijn doet zich voor op of vlakbij de epicondylus medialis, in het gebied waar de pees zich aan het bot hecht. Repetitieve krachten kunnen ervoor zorgen dat de pees gevoelig en geïrriteerd  raakt, en zonder behandeling zelfs van het bot kan afscheuren.

Daarnaast functioneren de spiergroepen, terwijl ze langs de elleboog en de pols lopen, als stabilisator voor de elleboog zodat polsbeweging mogelijk is. Omdat dit een pees is voor twee gewrichten, is die kwetsbaarder voor letsel.

Hoe voelt mediale epicondylitis (golfers elleboog) ?

Mensen met mediale epicondylitis kunnen het volgende ervaren:

• Pijn langs de binnenkant van de onderarm bij beweging van pols, hand of elleboog
  • Pijn of gevoelloosheid en tintelingen die van de binnenkant van de elleboog uitstralen naar de hand en vingers, bij grijpende of knijpende bewegingen.
  • Zwakte in de hand en onderarm als men voorwerpen probeert te pakken
  • Stijfheid in de elleboog

Hoe wordt mediale epicondylitis (golfers elleboog) vastgesteld?

Uw fysiotherapeut zal een evaluatie doen en u vragen stellen over pijn of andere symptomen die u voelt. Uw fysiotherapeut kan kracht- en bewegingstests doen van uw pols, onderarm en elleboog; vragen naar uw werk en hobby’s; uw houding evalueren en kijken of er sprake is van spieronevenwichtigheden en –zwaktes die zich kunnen voordoen tussen uw schouderblad en uw hand.

Uw fysiotherapeut zal voorzichtig aan specifieke plekken op uw elleboog voelen om vast te stellen welke pees of pezen ontstoken kunnen zijn. Speciale spiertesten, zoals het buigen van de pols of draaien van de onderarm onder weerstand, kunnen ook worden gedaan om zeker te zijn van de juiste diagnose.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij mediale epicondylitis (golfers elleboog)?

Het is belangrijk dat mediale epicondylitis goed wordt behandeld zodra het zich voordoet, omdat pezen geen goede bloedtoevoer hebben. Een onbehandelde ontstoken pees kan gaan afscheuren, waardoor een ernstiger probleem ontstaat.

Als de diagnose mediale epicondylitis is gesteld, zult u samen met uw fysiotherapeut werken aan het opzetten van een behandelplan dat zich specifiek richt op uw aandoening en doelen. Uw persoonlijke behandelplan kan het volgende omvatten:

• Pijn management – Uw fysiotherapeut zal u helpen om pijnlijke bewegingen te identificeren en vermijden, om de ontstoken pees zich te laten herstellen. IJs, ijsmassage en vochtige warmte kunnen gebruikt worden bij pijn management. Therapeutische toepassingen zoals iontoforese (medicatie via een elektrisch geladen pleister) en ultrasound kunnen worden toegepast. Braces en spalken kunnen ook worden voorgeschreven. In ernstige gevallen kan het noodzakelijk zijn om de elleboog te laten rusten en geen werk of sport te doen waardoor de pijn voortduurt en het herstelproces vertraagd wordt.
  • Dry-needling - Spieren worden aangeprikt en raken dan snel en langdurig ontspannen.
  • Manuele therapie – Uw fysiotherapeut kan manuele technieken gebruiken, zoals voorzichtige beweging van het gewricht, massage van zacht weefsel en stretches van de elleboog, onderarm en pols om de spieren te helpen volledige mobiliteit terug te krijgen. Uw fysiotherapeut kan ook manuele stretches en manuele technieken toepassen op uw schouder en hogere ruggegraat, omdat de pezen langs de mediale elleboog zelfs door onevenwichtigheden helemaal bovenin aangedaan kunnen zijn.
  • Bewegingsbereikoefeningen – U zult mobiliteitsoefeningen aanleren en zelfstretches om uw elleboog en pols goed te laten bewegen.
  • Krachtoefeningen – Uw fysiotherapeut zal, als de pijn minder begint te worden, vaststellen welke krachtoefeningen goed zijn voor u, afhankelijk van uw specifieke aandoening. U kunt gewichten gebruiken, of medische ballen, weerstandbanden en andere vormen van weerstandtraining doen om uw verzwakte spieren te stimuleren. Uw zult een oefenprogramma voor thuis krijgen om de kracht in uw arm, onderarm, elleboog en hand op peil te houden ook lang na de formele fysiotherapie.
  • Patiënt educatie – Educatie is een belangrijk onderdeel van revalidatie. Uw fysiotherapeut kan aanpassingen suggereren in hoe uw bepaalde taken uitvoert en suggesties doen om u in vorm te houden en de kans op letsel te verkleinen. Aanpassingen in uw golfswing, gooitechniek of taken op het werk kunnen helpen om de druk die op de pezen in de onderarm staat te verminderen.
  • Functionele training - Terwijl uw symptomen verbeteren, zal uw fysiotherapeut u helpen om uw oude niveau van functioneren weer te bereiken. Functionele training zal onder andere aanpassingen in specifieke bewegingspatronen inhouden en bevorderen dat minder druk op de mediale pezen wordt gezet. Zoals eerder bij patiënt educatie al vermeld, zullen u en uw fysiotherapeut beslissen over wat uw doelen zijn en hoe u veilig en zo snel mogelijk terug kunt naar uw vroegere prestatieniveau.

Kan mediale epicondylitis (golfers elleboog) worden voorkomen?

Het ontwikkelen van mediale epicondylitis kan worden voorkomen door het risico op letsel te begrijpen en bewust te zijn van uw dagelijkse bewegingen. Iedereen zou:

• Een goede houding en techniek moeten aanhouden bij repetitieve werk- of sportbewegingen, zoals golfswings.
  • goede spierkracht te houden in schouder, onderarm en pols
  • voorzichtige stretches te doen van de onderarmspier voor en na het uitvoeren van taken.
  • Een goede houding en beweging te gebruiken bij het tillen van zware voorwerpen om gewrichtsverrekking te voorkomen

Oefeningen: Golfers elleboog (mediale epicondylitis)

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan golfers elleboog (mediale epicondylitis):

Dit artikel is aanbevolen door: Piet Douma