Verrekking van de kuit

Verrekking van de kuit is letsel aan de spieren in de kuit (de achterkant van het onderbeen onder de knie). De kuitspier is eigenlijk samengesteld uit wel 9 aparte spieren, die allemaal apart of samen geblesseerd kunnen raken. Verrekking van de kuit kan zich voordoen bij beweging op hoge snelheid zoals hardlopen en springen of door enige vorm van geforceerde of ongecoördineerde beweging.

Verrekking van de kuit is een bekend probleem bij hardlopers, voetballers en basketballers, gymnasten en dansers. Hoewel statistieken wereldwijd bijna niet voorhanden zijn, toonde een 8 jaar oude studie van professionele voetballers 13% letsel door verrekking van de kuit aan. Voortschrijdende ouderdom kan de kwetsbaarheid van de kuit voor letsel en verrekking door minder geforceerde bewegingen doen toenemen.

Fysiotherapeuten behandelen mensen met verrekking van de kuit door de pijn te verminderen, spierkracht en flexibiliteit te herstellen en het herstel te versnellen.

Wat is verrekking van de kuit?

Een verrekking van de kuit doet zich voor door overrekken of afscheuren van een van de 9 kuitspieren. Verrekking van de kuit kan zich plotseling of gaandeweg voordoen en zaken als lopen, traplopen of hardlopen kunnen pijnlijk, moeilijk of onmogelijk worden.

Een verrekking van een spier wordt ingedeeld op basis van de hoeveelheid spierschade die zich heeft voorgedaan:

• Graad 1. Een lichte of gedeeltelijke overstrekking of scheur van een paar spiervezels. De spier is gevoelig en pijnlijk, maar houdt de normale kracht. Gebruik van het been is niet beperkt en lopen is normaal mogelijk.
  • Graad 2. Een gemiddelde overstrekking of scheur van een hoger percentage van de spiervezels. Een knappend of trekkend gevoel kan zich voordoen op het moment van het letsel en na het letsel. Er meer gevoeligheid en pijn, aanzienlijk verlies van kracht en soms blauwe plekken. Gebruik van het been is zichtbaar beperkt en mank lopen is gebruikelijk.
  • Graad 3. Een ernstige scheur van de spiervezels, soms zelfs een complete afscheuring van de spier. Een “ploppend” geluid kan worden gehoord wanneer het letsel zich voordoet. Blauwe plekken zijn overduidelijk en soms is onderhuids ook een “deuk” in de spier zichtbaar. Gebruik van het been is uiterst moeilijk en gewicht zetten is zeer pijnlijk.

Na een ernstige verrekking van de kuit kunnen blauwe plekken zich ook rond de enkel of voet voordoen omdat de zwaartekracht het vrijgekomen bloed naar het onderste deel van het been trekt.

Hoe voelt een verrekking van de kuit?

Als u uw kuitspieren verrekt kunt u het volgende voelen:

• Scherpe pijn of zwakte aan de achterkant van het onderbeen. De pijn kan snel minder worden, maar kan ook aanhouden.
  • Kloppende pijn in rust met scherpe pijnscheuten als u probeert te staan of lopen.
  • Een gevoel van strakheid of zwakte in het kuitgebied.
  • Spasmes (kramp of een ernstig knijpend gevoel in de kuitspier)
  • Scherpe pijn achterop het onderbeen, als u probeert de enkel of knie te strekken of bewegen.
  • Een “plop” op het moment van het letsel (bij een graad 3 verrekking van de kuit).

Signalen en symptomen van verrekking van de kuit

Bij een verrekking van de kuit kunt u het volgende ervaren:

• Een knak of trek gevoeld of gehoord op het moment van letsel (bij graad 1 en 2 verrekking van de kuit). Een “plop” kan bij een graad 3 verrekking van de kuit worden gevoeld of gehoord op  het moment van letsel.
  • Pijn en zwakte in het kuitgebied.
  • Zwelling in het gebied.
  • Strakheid in het gebied.
  • Blauwe plekken.
  • Zwakte in de kuit als u probeert te lopen, traplopen of staan.
  • Mank lopen.
  • Moeite met de dagelijkse dingen, waarbij gestaan of gelopen moet worden.
  • Onvermogen om te rennen of springen op het aangedane been.

Hoe wordt verrekking van de kuit vastgesteld?

Als u eerst naar uw fysiotherapeut gaat, zal uw fysiotherapeut een grondige evaluatie uitvoeren waaronder het opnemen van uw gezondheidsgeschiedenis. Uw fysiotherapeut zal u vragen:

• Wat deed u toen u voor het eerst pijn voelde?
  • Waar voelde u pijn?
  • Voelde of hoorde u een “plop” toen het gebeurde?
  • Kreeg u een directe klap op uw kuit?
  • Zag u ernstige zwelling in de eerste paar uur na het letsel?
  • Voelde u pijn bij het bewegen van uw enkel, knie, bij staan of lopen?

Uw fysiotherapeut zal speciale onderzoeken uitvoeren om vast te stellen of u een verrekking van de kuit heeft:

• Kijken hoe u loopt en vaststellen of u gewicht op het geblesseerde been kunt zetten.
  • Onderzoek op zwakheid van de verschillende kuitspieren.
  • Kijken naar zwelling en blauwe plekken.
  • Voorzichtig voelen aan delen van de spier om de precieze plaats van het letsel vast te stellen (palperen).

Uw fysiotherapeut kan meer onderzoeken doen om mogelijke schade aan bepaalde spieren in het onderbeen vast te stellen.

In bepaalde gevallen kan uw fysiotherapeut samenwerken met een orthopeed of een andere zorgverlener. De orthopeed kan nadere onderzoeken aanvragen, zoals een röntgenfoto of MRI om de diagnose te bevestigen en andere mogelijke schade uit te sluiten. Deze onderzoeken zijn normaliter niet nodig bij een verrekking van de kuit.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij een verrekking van de kuit?

Uw fysiotherapeut zal een speciaal behandelprogramma opstellen om uw herstel te bevorderen, inclusief oefeningen en behandelingen die u thuis kunt doen om u te helpen terug te keren naar uw gewone leven en activiteiten.

De eerste 24 tot 48 uur

Uw fysiotherapeut kan u adviseren om:

• Het gebied rust te geven door niet te lopen of andere dingen te doen die pijn opleveren. Krukken of een brace kunnen worden aanbevolen om verdere verrekking van de spieren bij het lopen te voorkomen.
  • IJspacks te gebruiken op het gebied: elke 2 uur 15 tot 20 minuten
  • Het gebied te zwachtelen met elastisch verband
  • Hielvulling te gebruiken in allebei de schoenen
  • Met een andere zorgverlener overleggen over medicatie of diagnostische onderzoeken.

Behandelplan

Uw fysiotherapeut biedt behandeling aan om:

• Pijn te bestrijden - Uw fysiotherapeut kan verschillende soorten behandeling en technieken gebruiken om uw pijn te beheersen en te verminderen, zoals ijs, warmte, geluidsgolven (ultrasound), elektriciteit, tape, oefeningen, hielvulling en manuele therapie, zoals massage.
  • Beweging te verbeteren - Uw fysiotherapeut zal specifieke activiteiten en behandelingen kiezen om te helpen bij het herstel van normale beweging in de enkel en de knie. Dit kan beginnen met “passieve” bewegingen, die fysiotherapeut voor u doet door voorzichtig uw knie en enkel te bewegen en verdergaan met actieve oefeningen en strekkingen, die uit zelf doet om spierflexibiliteit te verhogen.
  • Kracht te verbeteren - Bepaalde oefeningen ondersteunen genezing in elk stadium van herstel; uw fysiotherapeut zal de juiste oefeningen kiezen en u leren hoe u veilig en gelijkmatig uw kracht en bewegelijkheid verbetert. Dit kan het gebruik van manchetgewichten, rekbanden, apparatuur voor gewichtheffen en cardio-oefeningen, zoals loopbanden en oefenfietsen inhouden.
  • Hersteltijd te verbeteren - Uw fysiotherapeut heeft de opleiding en ervaring om de juiste behandelingen en oefeningen te kiezen om u te helpen om veilig te genezen, terug te keren naar uw normale leven en uw doelen sneller te bereiken dan u alleen zou kunnen doen.
  • Terugkeer naar activiteiten - Uw fysiotherapeut zal met u werken om te beslissen over uw hersteldoelen, inclusief terugkeer naar werk of sport en zal uw behandelplan ontwikkelen om u te helpen om deze doelen zo veilig, snel en effectief mogelijk te bereiken. Uw fysiotherapeut zal manuele therapie zoals massage gebruiken en u oefeningen aanleren, her-training van werkzaamheden en sport-specifieke technieken om u te helpen bij het bereiken van uw doelen.
  • Toekomstig letsel te voorkomen - Uw fysiotherapeut kan een oefenprogramma voor thuis aanbevelen om de spieren rond uw enkel en knie te versterken en te strekken om zo nieuw letsel in de toekomst te voorkomen. Dit kan kracht- en flexibiliteitsoefeningen omvatten voor de kuit-, teen-, knie- en enkelspieren.

Als een operatie nodig is

Een operatie is bijna nooit nodig in geval van verrekking van de kuit, maar als een kuitspier volledig is afgescheurd en chirurgisch herstel nodig heeft zal uw fysiotherapeut u helpen om de pijn te minimaliseren, beweging en kracht terug te krijgen en na de operatie met de gewone dingen op de meest veilige en snelle manier verder te kunnen gaan.

Kan een verrekking van de kuit voorkomen worden?

Verrekking van de kuit kan voorkomen worden door:

• Voer de intensiteit van elke activiteit of sport langzaamaan op en niet plotseling. Vermijd om over uw grenzen te gaan, te snel en vroeg.
  • Doe altijd een warming-up voordat u begint met sporten of zware lichamelijke activiteit.
  • Houdt een regelmatig oefenprogramma aan voor kracht, flexibiliteit en strekken om in goede lichamelijke conditie te blijven, ook als het sportseizoen is afgelopen.
  • Draag schoenen die in goede staat verkeren en goed passen.

Oefeningen: Verrekking van de kuit

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan verrekking van de kuit:

Dit artikel is aanbevolen door: Carmen van Eijck-Wilmink
Meest recente aanpassing: 19-02-2024 om 01:59 uur