Bel: 035-6216812

• Wij zijn weer geopend voor bezoek
  • Altijd in de buurt
  • Flexibele openingstijden
  • Snel geholpen
  • Persoonlijke aandacht

Fysiotherapie na Corona

Verrekking van de kuit

Verrekking van de kuit is letsel aan de spieren in de kuit (de achterkant van het onderbeen onder de knie). De kuitspier is eigenlijk samengesteld uit wel 9 aparte spieren, die allemaal apart of samen geblesseerd kunnen raken. Verrekking van de kuit kan zich voordoen bij beweging op hoge snelheid zoals hardlopen en springen of door enige vorm van geforceerde of ongecoördineerde beweging.

Verrekking van de kuit is een bekend probleem bij hardlopers, voetballers en basketballers, gymnasten en dansers. Hoewel statistieken wereldwijd bijna niet voorhanden zijn, toonde een 8 jaar oude studie van professionele voetballers 13% letsel door verrekking van de kuit aan. Voortschrijdende ouderdom kan de kwetsbaarheid van de kuit voor letsel en verrekking door minder geforceerde bewegingen doen toenemen.

sporter met blessure aan de kuit

Fysiotherapeuten behandelen mensen met verrekking van de kuit door de pijn te verminderen, spierkracht en flexibiliteit te herstellen en het herstel te versnellen.

Wat is verrekking van de kuit?

Een verrekking van de kuit doet zich voor door overrekken of afscheuren van een van de 9 kuitspieren. Verrekking van de kuit kan zich plotseling of gaandeweg voordoen en zaken als lopen, traplopen of hardlopen kunnen pijnlijk, moeilijk of onmogelijk worden.

Een verrekking van een spier wordt ingedeeld op basis van de hoeveelheid spierschade die zich heeft voorgedaan:

• Graad 1. Een lichte of gedeeltelijke overstrekking of scheur van een paar spiervezels. De spier is gevoelig en pijnlijk, maar houdt de normale kracht. Gebruik van het been is niet beperkt en lopen is normaal mogelijk.
  • Graad 2.Een gemiddelde overstrekking of scheur van een hoger percentage van de spiervezels. Een knappend of trekkend gevoel kan zich voordoen op het moment van het letsel en na het letsel. Er meer gevoeligheid en pijn, aanzienlijk verlies van kracht en soms blauwe plekken. Gebruik van het been is zichtbaar beperkt en mank lopen is gebruikelijk.
  • Graad 3. Een ernstige scheur van de spiervezels, soms zelfs een complete afscheuring van de spier. Een “ploppend” geluid kan worden gehoord wanneer het letsel zich voordoet. Blauwe plekken zijn overduidelijk en soms is onderhuids ook een “deuk” in de spier zichtbaar. Gebruik van het been is uiterst moeilijk en gewicht zetten is zeer pijnlijk.

Na een ernstige verrekking van de kuit kunnen blauwe plekken zich ook rond de enkel of voet voordoen omdat de zwaartekracht het vrijgekomen bloed naar het onderste deel van het been trekt.

Hoe voelt verrekking van de kuit?

Als u uw kuitspieren verrekt kunt u het volgende voelen:

• Scherpe pijn of zwakte aan de achterkant van het onderbeen. De pijn kan snel minder worden, maar kan ook aanhouden.
  • Kloppende pijn in rust met scherpe pijnscheuten als u probeert te staan of lopen.
  • Een gevoel van strakheid of zwakte in het kuitgebied.
  • Spasmes (kramp of een ernstig knijpend gevoel in de kuitspier)
  • Scherpe pijn achterop het onderbeen, als u probeert de enkel of knie te strekken of bewegen.
  • Een “plop” op het moment van het letsel (bij een graad 3 verrekking van de kuit).

pijn in de kuit

Signalen en symptomen van verrekking van de kuit

Bij een verrekking van de kuit kunt u het volgende ervaren:

• Een knak of trek gevoeld of gehoord op het moment van letsel (bij graad 1 en 2 verrekking van de kuit). Een “plop” kan bij een graad 3 verrekking van de kuit worden gevoeld of gehoord op  het moment van letsel.
  • Pijn en zwakte in het kuitgebied.
  • Zwelling in het gebied.
  • Strakheid in het gebied.
  • Blauwe plekken.
  • Zwakte in de kuit als u probeert te lopen, traplopen of staan.
  • Mank lopen.
  • Moeite met de dagelijkse dingen, waarbij gestaan of gelopen moet worden.
  • Onvermogen om te rennen of springen op het aangedane been.

Hoe wordt verrekking van de kuit vastgesteld?

Als u eerst naar uw fysiotherapeut gaat, zal uw fysiotherapeut een grondige evaluatie uitvoeren waaronder het opnemen van uw gezondheidsgeschiedenis. Uw fysiotherapeut zal u vragen:

• Wat deed u toen u voor het eerst pijn voelde?
  • Waar voelde u pijn?
  • Voelde of hoorde u een “plop” toen het gebeurde?
  • Kreeg u een directe klap op uw kuit?
  • Zag u ernstige zwelling in de eerste paar uur na het letsel?
  • Voelde u pijn bij het bewegen van uw enkel, knie, bij staan of lopen?

Uw fysiotherapeut zal speciale onderzoeken uitvoeren om vast te stellen of u een verrekking van de kuit heeft:

• Kijken hoe u loopt en vaststellen of u gewicht op het geblesseerde been kunt zetten.
  • Onderzoek op zwakheid van de verschillende kuitspieren.
  • Kijken naar zwelling en blauwe plekken.
  • Voorzichtig voelen aan delen van de spier om de precieze plaats van het letsel vast te stellen (palperen).

Uw fysiotherapeut kan meer onderzoeken doen om mogelijke schade aan bepaalde spieren in het onderbeen vast te stellen.

In bepaalde gevallen kan uw fysiotherapeut samenwerken met een orthopeed of een andere zorgverlener. De orthopeed kan nadere onderzoeken aanvragen, zoals een röntgenfoto of MRI om de diagnose te bevestigen en andere mogelijke schade uit te sluiten. Deze onderzoeken zijn normaliter niet nodig bij een verrekking van de kuit.

mri kuit

Related Entries