Labrumscheur in de schouder

Een instabiel schoudergewricht kan de oorzaak of het gevolg zijn van een labrumscheur. “Labrum” verwijst hier naar het labrum glenoidale, een ring van kraakbeen die rondom de onderkant van het schoudergewricht ligt.

Labrumscheur schouder

Letsel aan het labrum komt veel voor, kan voor veel pijn zorgen en kan het bewegen van de arm bemoeilijken. Een labrumscheur kan ontstaan na een val of door herhaalde activiteiten of sport waarbij de armen boven het hoofd getild worden.

Sommige labrumscheuren kunnen met fysiotherapie onder controle gekregen worden; in ernstige gevallen kan een operatie nodig zijn om het gescheurde labrum te repareren.

Wat is een labrumscheur in de schouder?

Het labrum glenoidale geeft extra steun aan het schouder.ewricht en helpt het op zijn plaats te blijven. Een labrumscheur ontstaat als een stuk van deze ring ontwricht, gerafeld of gescheurd is. Scheuren leiden tot schouderpijn, een instabiel schoudergewricht en, in ernstige gevallen, luxatie (ontwrichting) van de schouder. Omgekeerd kan een schouder uit de kom ook tot labrumscheuren leiden.

Als u aan het schoudergewricht denkt, stelt u zich dan een golfbal voor (de kop van het opperarmbeen, of humerus), die op een golftee rust (de fossa glenoidalis, een ondiepe uitholling of kom die zich op het schouderblad, of scapula, bevindt. Het labrum zorgt voor een rand op de kom (de golftee), zodat de humerus (golfbal) er niet zomaar uitvalt. Als het labrum is gescheurd, is het voor de humerus moeilijker om in de kom te blijven. Het resultaat is dat het schoudergewricht instabiel en vatbaar voor letsel wordt.

Omdat de bicepspees zich via het labrum aan het schouderblad hecht, kunnen labrumscheuren zich ook voordoen als u extra druk op de biceps zet, zoals bij het gooien van een bal. Scheuren kunnen ook ontstaan door afknelling of samendrukking van het schoudergewricht terwijl de arm boven het hoofd is getild. Er zijn twee soorten scheuren:

• Traumatische labrumscheuren gebeuren meestal ten gevolge van een enkel ongeluk, zoals een schouder uit de kom of letsel door zwaar tillen. Mensen die hun armen bovenhands gebruiken – zoals gewichtheffers, gymnasten en bouwvakkers – lopen meer kans op een traumatische labrumscheur. Handelingen waarbij de kracht op een afstand van het lichaam wordt uitgeoefend, zoals het slaan met een hamer of het gebruiken van een tennisracket, kunnen ook problemen met het schoudergewricht opleveren.
  • Niet-traumatische labrumscheuren komen meestal voor door spierzwakte of instabiliteit van het schoudergewricht. Als de spieren die het schoudergewricht stabiliseren zwak zijn, komt er meer druk op het labrum te staan, wat tot een scheur leidt. Mensen met niet-traumatische scheuren hebben vaak meer “losheid” of meer mobiliteit in al hun gewrichten, wat ook een factor kan zijn bij het ontwikkelen van een scheur.

Hoe voelt een labrumscheur in de schouder?

Het een labrumscheur in de schouder kunt u het volgende hebben:

• Pijn aan de bovenkant van de schouder
  • “geplop”, “gerommel” of “geschuif” bij beweging van de schouder, omdat het gescheurde labrum “losse eindjes” heeft, die bij beweging in de schouder omklappen of omrollen en zelfs vast kunnen komen te zitten tussen de bovenarm en het schouderblad.
  • Zwakte in de schouder, meestal aan één kant
  • Een gevoel dat uw schoudergewricht uit de kom wil ploppen.

Hoe wordt een labrumscheur in de schouder vastgesteld?

Niet alle labrumscheuren in de schouder veroorzaken symptomen. In feite kunnen mensen, als de scheur klein is, vaak zonder pijn functioneren. In sommige gevallen, als erop wordt gelet dat geen druk op de geblesseerde weefsels wordt gezet, geneest het labrum uit zichzelf.

Omdat er geen bloedtoevoer voorhanden is in het labrum, kan volledige genezing moeilijk zijn. De schouder met een labrumscheur kan ploppen of klikken zonder pijnlijk te zijn; als een scheur echter erger wordt, is het waarschijnlijk dat pijn en zwakte ontstaan.

Als uw fysiotherapeut vermoedt dat u een labrumscheur zou kunnen hebben, zal de therapeut uw gezondheidsgeschiedenis nalopen en een onderzoek doen dat is opgezet om de toestand van het labrum glenoidale (de ring van kraakbeen aan de onderkant van de schouder) te onderzoeken.

Deze tests zetten uw schouder in houdingen waardoor sommige van uw symptomen kunnen worden opgewekt, zoals “ploppen”, “klikken” of milde pijn. Met dit onderzoek kan uw fysiotherapeut vaststellen of uw schoudergewricht instabiel is. Soms wordt ook een MRI gebruikt.

Het kan lastig zijn om labrumscheuren met zekerheid vast te stellen zonder een kijkoperatie (artroscopie), waarbij een buisvormig instrument, een artroscoop genaamd, via een kleine incisie in de schouder wordt gebracht om een blessure te bekijken of te repareren.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij een labrumscheur in de schouder?

Als labrumscheuren tot lichte symptomen, maar niet tot schouderinstabiliteit leiden, worden ze meestal met fysiotherapie behandeld. Uw fysiotherapeut zal:

• U laten zien welke houdingen of activiteiten u moet vermijden
  • Een maatplan maken voor uw herstel
  • Specifieke oefeningen opstellen om de schouder sterker te maken, zoals externe en interne rotatieoefeningen, om het gewricht te ondersteunen en de druk op het labrum glenoidale te verminderen
  • Stretchoefeningen opstellen, zoals de kruiselingse stretch of de deurpoststretch, om de functie van de spieren rond de schouder te helpen verbeteren.
  • Een speciale techniek, manuele therapie genaamd, toepassen om de pijn te verminderen en beweging te verbeteren.

In ernstiger gevallen, als conservatieve behandeling niet in staat is om de symptomen van een labrumscheur helemaal op te heffen, kan een operatie nodig zijn om het gescheurde labrum weer vast te maken. Na een operatie, zal uw fysiotherapeut u leren zijn hoe u langzaam maar zeker uw dagelijkse dingen weer kunt gaan oppakken.

Een chirurgisch gerepareerd labrum heeft 9 tot 12 maanden nodig om helemaal te genezen. Direct na de reparatie, moet u overmatige druk of kracht op het gerepareerde labrum vermijden en de druk op uw schouder in de loop van de tijd langzaam gaan opvoeren. Uw fysiotherapeut is opgeleid om activiteit langzaamaan en veilig op te voeren om u in staat te stellen om uw normale activiteiten weer op te pakken zonder dat u de gerepareerde weefsel opnieuw blesseert.

Kan een labrumscheur in de schouder worden voorkomen?

Activiteiten die met kracht en bovenhands worden gedaan vergroten de waarschijnlijkheid van het ontwikkelen van een labrumscheur. Om te voorkomen dat u teveel druk op het labrum zet, moet u er voor zorgen dat de spieren rondom de schouder en schouderblad sterk zijn. Uw therapeut zal:

• Oefeningen opstellen om u te helpen om uw schouder sterk te maken
  • U laten zien hoe u mogelijk schadelijke houdingen kunt vermijden
  • Vaststellen wanneer u weer verder kunt met uw normale activiteiten
  • U leren hoe op de juiste manier uw schouderbewegingen onder controle houdt en uw activiteiten aanpast zodat het risico op een labrumblessure verminderd wordt.

Oefeningen: Labrumscheur in de schouder

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan labrumscheur in de schouder:

Dit artikel is aanbevolen door: Piet Douma
Meest recente aanpassing: 24-07-2024 om 09:57 uur