Degeneratieve discopathie

Er wordt vanuit gegaan dat ongeveer 75% van ons op enig moment enige vorm van rug- of nekpijn zal krijgen. Het goede nieuws is dat de meesten van ons zonder een operatie zullen herstellen – en conservatieve zorg, zoals fysiotherapie heeft meestal betere resultaten dan een operatie. Degeneratieve discopathie is een oorzaak van rug- en nekpijn. Degeneratieve discopathie is meestal het gevolg van het natuurlijke ouderdomsproces.

Wat is degeneratieve discopathie?

De wervelkolom bestaat uit 33 rugwervels, die op elkaar gestapeld zijn. Tussen elke wervel zit een rubberachtig stuk kraakbeen dat een “tussenwervelschijf” wordt genoemd. Stel u de schijf voor als een autoband, met gelatine in het gat van de band. De band wordt de “annulus” genoemd en de gelatine de “nucleus”. Als we jong zijn – onder de 30 – bestaat de tussenwervelschijf vooral uit gelatine. Als we ouder worden, soms met blessures of overmatige slijtage, beginnen we wat van de gelatine kwijt te raken en neemt het volume van de schijf af, wat resulteert in minder ruimte tussen de rugwervels. De schijf wordt platter en minder flexibel, en laat minder ruimte tussen de rugwervels. Soms ontstaan botuitsteeksels als reactie op deze degeneratie van de schijf, waardoor de ruggengraat stijf wordt. Als de ruwe oppervlaktes van de ruggenwervelgewrichten langs elkaar schuren, kan pijn en ontsteking ontstaan. Zenuwen kunnen geïrriteerd of bekneld raken.

Degeneratie van de tussenwervelschijven kan zich op verschillende plekken van de ruggengraat voordoen of zich beperken tot 1 schijf. Als het onderdeel is van het natuurlijke verouderingsproces, leidt de degeneratie niet altijd tot pijn. Voor sommige mensen kan het echter zeer veel pijn en invaliditeit opleveren.

U heeft meer kans op degeneratieve discopathie als u:

• Rookt
  • Te zwaar bent
  • Zwaar werk verricht
  • Weinig beweging krijgt

Hoe voelt degeneratieve discopathie ?

U kunt lichte tot ernstige nek- en rugpijn hebben – of helemaal geen pijn:

• Een gedegenereerde tussenwervelschijf in de nek kan pijn opleveren in de arm, schouder of nek
  • Een gedegenereerde tussenwervelschijf in de lage rug kan pijn in de rug, billen of benen opleveren.

De pijn wordt meestal erger bij zitten, buigen en reiken. Het kan meteen ’s ochtends erger zijn of als u lang 1 houding aanhoudt.

In ernstige gevallen, als degeneratieve discopathie leidt tot druk op de zenuwen, kan het tot gevoelloosheid, tinteling en zelfs zwakte in de armen of benen leiden.

Hoe wordt degeneratieve discopathie vastgesteld?

Uw fysiotherapeut zal een grondig onderzoek uitvoeren dat een beoordeling van uw medische geschiedenis omvat en zal screenings hulpmiddelen gebruiken om de waarschijnlijkheid van degeneratieve discopathie vast te stellen. De therapeut kan, bijvoorbeeld:

• U heel specifieke vragen stellen over de plaats en het aard van uw pijn, zwakte en andere symptomen
  • U vragen om een lichaamsdiagram in te vullen om specifieke gebieden met pijn, gevoelloosheid en tinteling aan te geven.
  • Onderzoek doen naar spierkracht en gevoel om de ernst van de druk op uw zenuwen vast te stellen.
  • Kijken naar uw houding en observeren hoe u loopt en andere dingen doet
  • Het bewegingsbereik van uw ruggengraat en uw armen en benen meten
  • Manuele therapie gebruiken om de mobiliteit van de gewrichten en spieren in uw ruggengraat te evalueren
  • De kracht van belangrijke spiergroepen testen

Als u last heeft van spierzwakte en verlies aan gevoel of zeer ernstige pijn, kunnen speciale diagnostische onderzoeken, zoals röntgenfoto’s, nodig zijn. Fysiotherapeuten werken nauw samen met artsen en andere zorgverleners om zeker te zijn dat een accurate diagnose wordt gesteld en de juiste behandeling wordt aangeboden.

Onderzoek toont aan dat in alle, op de meest extreme gevallen na (meestal met spierzwakte en hoge pijnniveaus) conservatieve zorg, zoals fysiotherapie, meer resultaat oplevert.

Na het onderzoek, als uw fysiotherapeut vermoedt dat u degeneratieve discopathie heeft en er geen andere belangrijke medische problemen zijn, kan de behandeling direct beginnen.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij degeneratieve discopathie ?

Het doel van uw fysiotherapeut is om te helpen deel te nemen aan uw dagelijkse activiteiten. De therapeut zal een behandelprogramma opstellen dat gebaseerd is op de uitkomsten van het onderzoek en uw persoonlijke doelen. Het behandelprogramma zal waarschijnlijk bestaan uit een combinatie van oefeningen.

Pijnverlichting en verbeterde beweging

Uw therapeut zal het volgende ontwikkelen:

• Rek- en flexibiliteitsoefeningen om de mobiliteit in de gewrichten en spieren van uw ruggengraat en ledematen te vergroten – het verbeteren van beweging is vaak de sleutel tot het verlichten van pijn.
  • Krachtoefeningen – sterke rompspieren geven steun aan uw ruggengraatgewrichten, en sterke arm- en beenspieren verminderen de last op uw ruggengraatgewrichten.
  • Aerobic oefeningen, die aantoonbaar helpen bij het verlichten van pijn, het bevorderen van een gezond lichaamsgewicht en de algemene verbetering van kracht en mobiliteit – allemaal belangrijke factoren voor het beheersen van degeneratieve discopathie.

Het klinkt als veel oefening, maar maakt u zich geen zorgen: onderzoek toont aan dat hoe meer oefening u aankunt, hoe sneller u van uw pijn en andere symptomen af bent.

Uw fysiotherapeut kan ook besluiten om een combinatie van behandelingen te gebruiken:

• Manuele therapie om de mobiliteit van stijve gewrichten en stramme spieren, die aan uw symptomen kunnen bijdragen, te verbeteren
  • Onderricht over houding en beweging om u te laten zien hoe u kleine veranderingen kunt aanbrengen in hoe u zit, staat, bukt en tilt – zelfs in hoe u slaapt – om te helpen de pijn te verlichten en uw aandoening zelf te managen.
  • Speciale pijnbehandelingen – zoals ijs, elektrische stimulatie of een korte tractiekuur – voor ernstige pijn die niet met oefeningen en manuele therapie verlicht kan worden.

Zodra uw pijn is verdwenen, is het om uw rug gezond te houden belangrijk om door te gaan met uw nieuwe gewoontes voor houding en beweging.

Kan degeneratieve discopathie voorkomen worden?

Degeneratieve discopathie is meestal het gevolg van ouder worden. Onderzoek heeft nog niet aangetoond hoe het voorkomen kan worden – maar u kunt keuzes maken die de impact op uw leven kleiner maken en de voortgang vertragen. Er zijn groepslessen om mensen te leren om te zorgen voor hun rug en nek. onderricht over de juiste til- en zithouding en andere tips om uw rug gezond te houden.

Uw fysiotherapeut kan u helpen een fitnessprogramma op te zetten dat rekening houdt met uw degeneratieve discopathie. Sommige oefeningen zijn beter dan anderen voor mensen met degeneratieve discopathie, en uw therapeut zal u daarover uitleg geven. Bijvoorbeeld:

• Oefeningen in het water zijn prima om lichamelijk actief te blijven als sommige andere vormen van oefeningen pijnlijk zijn.
  • Sommige mensen moeten oefeningen waarbij veel gedraaid en gebogen wordt vermijden.
  • Oefeningen met gewichten moeten, hoewel ze erg belangrijk zijn, altijd op de juiste manier gedaan worden om druk op de rug en nek te vermijden.

Oefeningen: Degeneratieve discopathie

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan degeneratieve discopathie:

Dit artikel is aanbevolen door: Marina Hoogendijk-Prinsen