Bekkenpijn

Bekkenpijn is pijn die in de onderbuik, bekken of perineum wordt gevoeld. Het heeft vele mogelijke oorzaken en treft tot wel 20% van de bevolking van Nederland, zowel mannen als vrouwen. Bekkenpijn wordt als “chronisch” gezien als het langer dan 6 maanden aanhoudt. Fysiotherapeuten helpen mensen met bekkenpijn om kracht en soepelheid terug te krijgen in de spieren en gewrichten in het bekkengebied en om de pijn te verminderen.

Wat is bekkenpijn?

Bekkenpijn kan worden veroorzaakt door:

• Zwangerschap en bevalling, wat invloed heeft op de bekkenspieren en tot veranderingen in de bekkengewrichten leidt
  • Problemen met de bekkengewrichten door andere oorzaken dan zwangerschap en bevalling
  • Spierzwakte of onevenwichtigheden in de bekkenbodemspieren, de spieren in de romp of het bekken
  • Veranderingen in de spieren die de controle hebben over de darmen en blaas
  • Gevoelige punten in de spieren rond het bekken, de buik, onderrug en lies.
  • Druk op 1 of meer zenuwen in het bekken
  • Zwakte in de spieren van het bekken en de bekkenbodem
  • Littekenweefsel na een buik- of bekkenoperatie
  • Ziekte
  • Een verandering in de positie van de bekkenorganen, soms prolaps genoemd.

Wist u al dat een bekkenfysiotherapeut kan helpen bij bekkenpijn?

Hoe voelt bekkenpijn ?

De pijn in uw onderbuik en bekken kan verschillen; sommige mensen zeggen dat het als een zeurderige pijn voelt; andere beschrijven het als een brandende, scherpe of stekende pijn, of zelfs tintelingen. Daarnaast kunt u last hebben van:

• Pijn in de heup of de billen
  • Pijn in het stuitje of schaambeen
  • Pijn in de bekkengewrichten
  • Gevoelige punten in de spieren in de buik, onderrug of billen
  • Een gevoel van zwaarte in het bekkengebied of zelfs een gevoel alsof u op iets hards zit, zoals een golfbal

Signalen en symptomen van bekkenpijn

• Onvermogen om gedurende een normale periode te zitten
  • Verminderd vermogen om uw heupen of onderrug te bewegen
  • Moeite met lopen, slapen of dagelijkse dingen doen
  • Pijn of gevoelloosheid in het bekkengebied bij lichaamsbeweging of vrijetijdsactiviteit, zoals fietsen of hardlopen
  • Pijn tijdens seks
  • Vaak moeten plassen, aandrang of incontinentie of pijn bij het plassen
  • Constipatie of moeite met ontlasting of pijnlijke ontlasting
  • Moeite met het gebruik van tampons
  • Onbalans bij het lopen

Hoe wordt bekkenpijn vastgesteld?

Uw fysiotherapeut zal uw medische voorgeschiedenis grondig nalopen en een lichamelijk onderzoek doen om de oorzaken van uw bekkenpijn en mogelijke gewrichtsproblemen, stijve of zwakke spieren te identificeren en om vast te stellen of er zenuwen bij betrokken zijn. Het onderzoek kan het volgende omvatten:

• Screening van de bekkengordel
  • Beoordeling van zacht weefsel
  • Visuele inspectie van de weefsels
  • Testen van de reflexen
  • Testen van het gevoel
  • Interne beoordeling van de bekkenbodemspieren

Uw fysiotherapeut zal ook vaststellen of u naar een arts moet worden doorverwezen om te helpen bij een interdisciplinair zorgplan

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij bekkenpijn ?

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek, zal uw fysiotherapeut een persoonlijk behandelplan maken om aan uw specifieke behoeftes en doelen te voldoen. Uw fysiotherapeut kan:

• U laten zien hoe de juiste spieren gevonden kunnen worden, zoals de bekkenbodemspieren, de diepe buikspieren en het middenrif
  • U leren hoe u deze spieren op de juiste manier gebruikt bij activiteiten zoals lichaamsbeweging, houdingcorrectie, opstaan uit een stoel of hurken om een kind op te tillen of iets van de vloer te rapen.
  • U oefeningen leren om de aangedane spieren weer sterk te maken en ze opnieuw te trainen om goed samen te werken.
  • U technieken aanleren om de bloedtoevoer en de weefselfunctie in het bekkengebied te stimuleren
  • U de juiste oefeningen voor de bekkenbodemspieren te leren

Afhankelijk van uw symptomen en de mate van ongemak, kan uw fysiotherapeut besluiten om biofeedback te gebruiken om u bewust te maken van hoe uw bekkenbodemspieren werken en hoe u ze beter onder controle kunt houden. Uw fysiotherapeut kan elektroden vastmaken op het gebied om uw spieractiviteit te meten en op een monitor zichtbaar te maken, en zal u helpen om deze metingen te lezen bij te stellen. Uw fysiotherapeut kan ook voorzichtige elektrische stimulatie gebruiken om uw meer bewust te maken van uw spieren.

Kan bekkenpijn worden voorkomen?

Sommige risicofactoren zoals ouder worden, roken en het bijbehorende gehoest, inactiviteit, zwaarlijvigheid of een bevalling tasten de gezondheid in het algemeen aan en kunnen van invloed zijn op de kracht in de romp en het bekken. Oefeningen zoals voor kernstabiliteit, de bekkenbodem, en diepe buikwandoefeningen, training voor spiersoepelheid en lichaamsbewustzijn kunnen helpen om functionaliteit te verbeteren en het risico op bekkenletsel of –pijn te verminderen.

Oefeningen: Bekkenpijn

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan bekkenpijn:

Dit artikel is aanbevolen door: Petra Tuunter