Bekkenbreuk (gebroken heup)

Een bekkenbreuk is een fractuur van 1 of meer bekkenbotten. Het wordt soms ook een “heupfractuur” of een “gebroken heup” genoemd, omdat het zich voordoet in de botten die het heupgebied vormen. Een bekkenbreuk veroorzaakt moeite met lopen of staan. Het kan ook buikpijn, bloeding in de bekkenholte en moeite met plassen veroorzaken. Bekkenbreuken komen het vaakst voor bij mensen tussen de 15 en 28 jaar. Onder mensen die jonger zijn dan 35 worden mannen vaker getroffen dan vrouwen. Bij mensen van boven de 35 is dat omgekeerd.

Wat is een bekkenbreuk?

Een bekkenbreuk is een scheur of breuk in een of meer van de bekkenbotten, die zich aan de onderkant van de ruggengraat bevinden. Het bekken wordt vaak een onderdeel van de heup genoemd. (Als u “uw handen op uw heupen plaatst”, rusten uw handen in feite op uw bekkenbotten.

Een bekkenbreuk kan veroorzaakt worden door een gebeurtenis met lage impact of een gebeurtenis met hoge impact.

• Lage impact bekkenbreuken doen zich vooral voor in 2 leeftijdsgroepen: jongeren en ouderen. Bij jongeren is over het algemeen sprake van breuken in de uiteinden van de bekkenbotten, na sportletsel (American football, ijshockey, skiën) of door een activiteit zoals joggen. Bekkenbreuken doen zich bij mensen met osteoporose ook voor na een val of ontstaan spontaan als sprake is van zwakke botten. Bij ouderen is vaak sprake van breuken in het dikkere gedeelte van de bekkenbotten. Deze “bekkenringfracturen” ontstaan door een val op een kant van de heup. Dit soort vallen wordt veroorzaakt door evenwicht.problemen, zichtproblemen, als bijwerking van medicijnen, door algemene broosheid of door onbedoelde obstakels bij het lopen, zoals voor de voeten lopende huisdieren, gladde vloeren of niet glad liggende vloerkleden. Lage impact breuken zijn vaak lichte breuken en kunnen met een paar weken rust genezen. Fysiotherapie doet in deze gevallen veel voor het herstel van kracht en evenwicht.
  • Hoge impact bekkenbreuken doen zich vooral voor na grote ongelukken zoals een auto-ongeval, een door een auto aangereden voetganger, een hoge val. Deze bekkenbreuken kunnen levensbedreigend zijn, moeten direct op de spoedeisende hulp verzorgd worden, en hebben een operatie en uitgebreide fysiotherapeutische revalidatie nodig.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij een bekkenbreuk ?

Herstel van een bekkenbreuk houdt vaak een operatie in of lange periodes van bedrust. Bij sporters wordt het vermijden van sportactiviteiten aangeraden totdat de pijn is verdwenen. Tijdens deze rustperiodes, die meestal weken tot maanden duren, verliest iemand kracht, soepelheid, uithoudingsvermogen en evenwicht.

Fysiotherapeuten kunnen u helpen bij uw herstel na een bekkenbreuk door het verbeteren van uw:

• Pijnniveau
  • Heup-, rug- en beenmobiliteit
  • Kracht
  • Flexibiliteit
  • Hersteltempo
  • Tempo bij terugkeer naar activiteit en sport

Zodra uw arts akkoord gaat met fysiotherapie, zal uw fysiotherapeut een specifiek behandelprogramma maken om uw herstel te bespoedigen, met daarin oefeningen en behandelingen die u thuis moet doen. Dit programma helpt u om uw normale leven weer te leiden en uw hersteldoelen te bereiken.

De eerste 24-48 uur

Uw fysiotherapeut kan u helpen om met krukken te leren lopen zodat u thuis kunt bewegen, zonder dat u op het been aan de gekwetste kant loopt. Dit is vooral van toepassing op lage impact bekkenbreuken, zoals bij sporters. In geval van ernstiger bekkenbreuken is een rolstoel nodig, waarbij uw fysiotherapeut u kan leren hoe u die veilig kunt gebruiken.

Pijnverlichting

Uw fysiotherapeut kan verschillende soorten behandelingen en technieken gebruiken om uw pijn onder controle te houden en te verlichten, waaronder ijs, warmte, ultrasound, elektrische stimulatie, tape, oefeningen en speciale hands-on technieken, die manuele therapie worden genoemd en waarbij uw spieren en gewrichten voorzichtig worden bewogen.

Uw fysiotherapeut kiest bepaalde activiteiten en behandelingen voor het herstel van de normale mobiliteit in uw been en heup. Dit kan beginnen met passieve bewegingen die hij of zij op uw been en heupgewricht uitvoert en doorgaan met actieve oefeningen en stretches die u zelf doet. Behandeling kan hands-on manuele therapie technieken inhouden, die “trigger point release” en “zacht weefsel mobilisatie” worden genoemd, en ook bepaalde stretches van spieren die erg stijf zijn.

Kracht verbeteren

Uw genezing heeft in elke herstelfase baat bij bepaalde oefeningen en uw fysiotherapeut zal u een op maat gemaakt oefenprogramma leren waarmee uw kracht, vermogen en bewegelijkheid worden hersteld. Deze oefeningen kunt u doen met gebruik van gewichten, stretchbanden, gewichthef-apparatuur en cardio-apparaten zoals loopbanden en oefenfietsen. Bij bekkenbreuken richten de krachtoefeningen zich vaak op de heup- en kernspieren.

Evenwicht verbeteren

Het heupgebied bevat veel spieren die essentieel zijn voor evenwicht en stabiliteit bij het lopen of het uitvoeren van enige activiteit. Uw fysiotherapeut zal u effectieve oefeningen aanleren om de kracht en het uithoudingsvermogen van deze spieren te herstellen zodat u uw evenwicht weer terugkrijgt.

Hersteltijd bespoedigen

Uw fysiotherapeut is opgeleid om behandelingen en oefeningen te kiezen die u helpen om te genezen, terug te keren naar uw normale bestaan en uw doelen sneller te bereiken dan u in uw eentje zou kunnen doen.

Uw fysiotherapeut zal samen met u beslissen wat uw hersteldoelen zijn, waaronder de terugkeer naar werk en sport. Uw behandelprogramma zal worden opgezet om die doelen op de meest veilige, snelle en effectieve manier te bereiken. Uw fysiotherapeut zal hands-on therapie gebruiken en uw oefeningen en re-integratie activiteiten aanleren. Sporters leren sport-specifieke technieken en oefeningen om ze te helpen bij het behalen van sport-specifieke doelen.

Toekomstige problemen voorkomen

Uw fysiotherapeut kan een oefenprogramma voor thuis aanbevelen om de spieren rond uw heup, bovenbeen en kern sterker te maken en daardoor problemen in de toekomst, zoals vermoeidheid of problemen met lopen, te voorkomen. Uw fysiotherapeut zal met u en uw familie ook kijken naar manieren om vallen in huis te voorkomen. Deze valpreventie strategieën kunnen bijvoorbeeld inhouden dat losse voorwerpen van de vloer (matten en vloerkleden) worden gehaald, dat antislip matten of stoelen worden gebruikt in de douche, dat huisdieren uit de buurt van uw voeten worden gehouden en dat u schoeisel in huis draagt dat niet glijdt. Ook kunnen handvaten of leuningen in de douche, wc en trap worden geïnstalleerd.

Als een operatie nodig is

Als een operatie nodig is zal u fysiotherapeut u helpen om de pijn te minimaliseren, beweging en kracht te herstellen en het dagelijkse bestaan na de operatie weer zo snel mogelijk op te pakken.

Kan een bekkenbreuk worden voorkomen?

Een bekkenbreuk kan worden voorkomen door:

• Een warming-up te doen voor sport of zware lichamelijke activiteit. In uw warming-up horen stretches thuis die uw fysiotherapeut u geleerd heeft zoals stretches voor de spieren aan de voorkant, zijkant en achterkant van de heup.
  • De intensiteit van een activiteit of sport langzaam en niet plotseling op te bouwen. Vermijd dat u te veel, te snel en te vroeg van uzelf vraagt.
  • Een redelijk en veilig voedingsplan te volgen. Voedingsfactoren kunnen bijdragen aan osteoporose, waardoor u een hoger risico op een bekkenbreuk kunt lopen.
  • Een goed evenwichtsgevoel te onderhouden. Evenwichtsproblemen kunnen het valrisico vergroten en daardoor het risico op een bekkenbreuk. Fysiotherapie kan helpen bij het behouden en verbeteren van uw evenwichtsgevoel, wat vallen kan voorkomen.
  • Voorzichtig te zijn in het verkeer en auto-ongelukken te voorkomen
  • Uw huis vrij van obstakels te houden waarover u zou kunnen struikelen, en door gladde vloeren te vermijden.

Oefeningen: Bekkenbreuk (gebroken heup)

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan bekkenbreuk (gebroken heup):

Dit artikel is aanbevolen door: Sanne de Nijs