Tarsaal tunnel syndroom

Het tarsaal tunnel syndroom is een aandoening die zich ontwikkelt als een zenuw in de tarsale tunnel van de binnenkant van de enkel wordt beklemd. Tarsaal tunnel syndroom kan leiden tot gevoels- en bewegingsveranderingen in de voet, enkel en onderbeen, en ook tot pijn.

Tarsaal tunnel syndroom

Het wordt vaak in verband gebracht met aandoeningen die leiden tot verhoogde druk of zwelling in het onderbeen. Fysiotherapeuten helpen mensen met tarsaal tunnel syndroom om de pijn te verlichten en hun normale functionaliteit te herstellen.

Wat is tarsaal tunnel syndroom?

Vaak beschreven als het carpale tunnel syndroom van de onderste ledematen, is tarsaal tunnel syndroom een aandoening die voortkomt uit compressie van de posterieure tibiale zenuw, waar die door de tarsale tunnel (een structuur van bot en weefsel, een reticinaculum, aan de binnenkant van de enkel) loopt.

Bij het passeren van de tarsale tunnel, splitst de tibiale zenuw zich in drie takken, die voor gevoel in de hiel en de onderkant van de voet zorgen en bijdragen aan de functionaliteit van de voet.

Als deze structuur beklemd raakt, kunnen zich symptomen zoals pijn, gevoelloosheid en/of tinteling voordoen en uitstralen in de het onderbeen, de voet en de tenen. Ook kan spierzwakte in het gebied worden ervaren.

Hoe voelt tarsaal tunnel syndroom?

De meest voorkomende symptomen van tarsaal tunnel syndroom komen voort uit irritatie van de tibiale zenuw en zijn vertakkingen. Mensen met tarsaal tunnel syndroom kunnen het volgende ervaren:

• Pijn, gevoelloosheid of tinteling in de voet of enkel, die in het onderbeen, de voet en de tenen kan uitstralen
  • Zwakte in de spieren van het onderbeen en de voet
  • Zwakte in de grote teen
  • Zwelling van de voet
  • Symptomen die erger worden bij langdurig staan of wandelen
  • Symptomen die minder wordt bij rust
  • Veranderde temperatuur in de voet en enkel
  • Pijn die de slaap verstoort

Hoe wordt tarsaal tunnel syndroom vastgesteld?

Er zijn verschillende tests die een clinicus helpen om vast te stellen of sprake is van tarsaal tunnel syndroom. Uw fysiotherapeut en/of arts zal eerste uw complete gezondheidsgeschiedenis opnemen en vragen stellen over uw huidige symptomen. Daarna kan uw fysiotherapeut onderzoeken uitvoeren, zoals:

• Voorzichtig kloppen op de achterste scheenbeenspier (musculus tibialis posterior) om te proberen uw symptomen op te wekken.
  • Spanning zetten op de posterieure tibiale zenuw, een manoeuvre die er als een “stretch” uitziet en ook zo voelt, om zo te proberen uw symptomen op te wekken.
  • Onderzoek te doen naar de conditie van de zenuw – een diagnostisch hulpmiddel om de snelheid waarmee een zenuw informatie verwerkt vast te stellen.

Andere aandoeningen uitsluiten, zoals hielspoor (fasciitis plantaris), een ontsteking van het weefsel dat over de onderkant van de voet loopt.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij tarsaal tunnel syndroom?

Fysiotherapeuten spelen een cruciale rol bij het helpen van mensen die tarsaal tunnel syndroom doormaken om hun dagelijkse functionaliteit en activiteiten te verbeteren en op peil te houden. Uw fysiotherapeut zal samen met u een behandelplan opstellen om u te helpen uw specifieke behoeftes en doelen aan te pakken.

Omdat de signalen en symptomen van tarsaal tunnel syndroom kunnen verschillen, zal de zorgaanpak ook verschillen. Uw fysiotherapeut kan de volgende aanbevelingen doen en zorg aanbieden:

• Nerve gliding activiteiten – Voorzichtige oefeningen die de zenuwen bewegen en doen afglijden kunnen helpen om symptomen te verminderen en functionaliteit te verbeteren.
  • Spierversterkende oefeningen – Versterkende activiteiten voor spieren die door tarsaal tunnel syndroom zijn aangedaan, zoals de achterste scheenbeenspier (musculus tibialis posterior).
  • Activiteiten voor evenwicht en coördinatie – Werk aan uw evenwicht en coördinatie, die vaak door tarsaal tunnel syndroom zijn aangetast.
  • Ortheses/tape/braces – Gebruik enkeltape, een op maat gemaakte orthese of een brace om de voet zo te positioneren dat de druk op de posterieure tibiale zenuw wordt verminderd.

Zoals bij veel aandoeningen ligt de sleutel bij educatie. Als u de onderliggende mechanismes van tarsaal tunnel syndroom begrijpt en leert om de vroege signalen en symptomen van druk te begrijpen, zal u helpen om de aandoening beter onder controle te houden.

Kan tarsaal tunnel syndroom worden voorkomen?

Alhoewel er geen bewezen strategieën zijn om tarsaal tunnel syndroom te voorkomen, zijn er wel manieren om de druk op de voet en enkel te minimaliseren, zoals het kiezen van de juiste schoenen, het dragen van op maat gemaakte steunzolen, het minimaliseren van de tijd die staande op een harde ondergrond wordt doorgebracht en het verbeteren en onderhouden van de kracht in de spieren van uw benen, enkels en voeten. Deze strategieën kunt u met uw fysiotherapeut verder bespreken.

Daarnaast helpt vroege opsporing van de signalen en symptomen van tarsaal tunnel syndroom u en uw medische zorgverleners om de aandoening op de beste manier onder controle te krijgen, waardoor uw welzijn op lange termijn wordt verbeterd.

Dit artikel is aanbevolen door: Carmen van Eijck-Wilmink
Meest recente aanpassing: 05-04-2024 om 08:59 uur