Scoliose

Scoliose is een aandoening, die de normale vorm van de wervelkolom aantast en iemands houding en algemene stand van de romp verandert. Door scoliose beweegt de wervelkolom naar de zijkant en draait weg.

Scoliose

Deze aandoening kan zich op elk moment in het leven voordoen, maar wordt vooral gezien in de tienerjaren. Scoliose treft 2% tot 3% van de bevolking en komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Scoliose komt voor van milde tot ernstige gevallen en vraagt een scala aan behandelingen. De meest ernstige gevallen hebben vaak een operatie nodig. Scoliose wordt het beste gemanaged via een teamaanpak, met daarin de familie, een orthopeed of chirurg, een prothesemaker en een fysiotherapeut.

Wat is scoliose?

De Scoliosis Research Society definieert scoliose als een kromming van de wervelkolom, die zich naar de zijkant beweegt en waarin ook een draaiing voorkomt. Zoals eerder opgemerkt, leidt scoliose tot veranderingen in houding en uitlijning die niet gecorrigeerd kunnen worden door “rechtop te gaan staan”. Op een röntgenfoto is te zien dat de wervelkolom een “s” of “c” vorm lijkt te hebben. De ernst van scoliose wordt bepaald door de hoek van de kromming te meten, ook wel de hoek van Cobb genoemd. Voor de diagnose scoliose is een “Cobb” van minimaal 10 nodig.

Adolescente idiopatische scoliose (AIS), de meest voorkomende vorm van scoliose, wordt vastgesteld bij kinderen tussen 10 en 18 jaar. Idiopatisch betekent dat geen aanwijsbare oorzaak bekend is, maar bij 30% van de kinderen met AIS is sprake van een familiegeschiedenis met de aandoening.

Andere soorten zijn congenitale, neuromusculaire en vroege (infantiele en juveniele) scoliose.

• Congenitale scoliose wordt veroorzaakt door een vervorming van de botten in de wervelkolom, die zich voordoet tijdens de ontwikkeling van de baby in de baarmoeder.
  • Neuromusculaire scoliose wordt veroorzaakt door een medische aandoening van het zenuwstelsel, zoals cerebrale parese of spierdystrofie, waardoor de spieren die de ruggengraat ondersteunen worden verzwakt.
  • De oorzaak van vroege scoliose is onbekend. Vroege scoliose omvat infantiele scoliose, vastgesteld vanaf de geboorte tot 3 jaar, en juveniele scoliose, vastgesteld voor het 10e

Hoe voelt scoliose?

Scoliose is over het algemeen pijnvrij, maar pijn kan voorkomen als de wervelkolom sterk kromt en de omliggende spieren en gewrichten aantast. Deze veranderingen kunnen van invloed zijn op iemands uitlijning, houding en bewegingspatronen, en irritatie en pijn veroorzaken. Spieren die de wervelkolom normaal gesproken ondersteunen kunnen uit evenwicht raken door scoliose, wat kan leiden tot verlies van kracht en soepelheid. Iemand met scoliose kan het volgende ervaren:

• Ongelijke schouderhoogte

• Ongelijke heuphoogte

• Een ongelijke taille

• Een algemeen gevoel dat de twee kanten van het lichaam niet goed uitlijnen

• Pijn in het gebied rond de wervelkolom, inclusief de schouder, het bekken en de heup.

• Pijn bij bepaalde beweging of activiteit.

Het primaire doel van fysiotherapie is om aandoeningen zoals scoliose te identificeren, de patiënt te helpen om weer mobiel te worden en te blijven, zodat men verder op zijn best kan functioneren, en om de kwaliteit van leven te verbeteren.

Hoe wordt scoliose vastgesteld?

Scoliose wordt meestal ontdekt tijdens een lichamelijk onderzoek of een screening op school door een kinderarts, schoolarts of fysiotherapeut, met het doel om vroeg te detecteren en te behandelen.

Een eerste bezoek aan een fysiotherapeut omvat een grondig medisch onderzoek en specifieke vragen over de voorgeschiedenis van de gezondheid in de familie en over de huidige activiteiten. Uw fysiotherapeut zal de wervelkolom in verschillende posities nauwgezet onderzoeken en kijken naar factoren zoals kracht en soepelheid, maar ook mogelijk gevoel van gevoeligheid of zwelling. U en uw kind kunnen worden gevraagd om kort de activiteiten of houdingen te laten zien die moeite of pijn opleveren.

De fysiotherapeut zal ook symptomen die iemand ervaart identificeren, die worden veroorzaakt door de kromming van de wervelkolom. Als de patiënt naar de fysiotherapeut gaat voordat hij of zij een arts ziet, zal worden doorverwezen naar een orthopeed, omdat om de diagnose scoliose te bevestigen een röntgenfoto nodig is.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij scoliose?

Het scala een behandelopties voor scoliose omvat fysiotherapie, het gebruik van braces en een operatie. De vaststelling van de beste behandelmethode is gebaseerd op het type en de ernst van de scoliose, de leeftijd van de patiënt en de richtlijnen die zijn opgesteld door de Scoliosis Research Society.

Fysiotherapeuten kunnen zorg verlenen in alle fases van scoliosebehandeling, inclusief braces en postoperatief. Ze zullen de houding en bewegingspatronen van het hele lichaam evalueren en beoordelen, alle beperkingen vastleggen, die worden veroorzaakt door de veranderingen in de wervelkolom en alle andere symptomen zoals pijn en spieronevenwichtigheid aanpakken.

Uw fysiotherapeut zal met u en uw kind werken aan het maken van een persoonlijk plan dat is toegespitst op het soort en de ernst van de scoliose en ook op de doelen van de patiënt. Uw arts zal het hele proces tijdens de revalidatie blijven monitoren.

Fysiotherapiebehandelingen kunnen het volgende inhouden:

• Bewegingsbereikoefeningen – Uw fysiotherapeut zal een voorzichtig behandelprogramma voor bewegingsbereik opstellen om beperkingen te voorkomen en, als sprake is van bewegingsbeperkingen, om het bewegingsbereik van het lichaam te vergroten.
  • Krachttraining – Uw fysiotherapeut zal een behandelprogramma maken om de spieren sterker te maken rondom de wervelkolom of andere delen van het lichaam die door de verandering van de positie van de wervelkolom zijn verzwakte, zoals de heupen, de schouders of zelfs het hoofd en de voeten.
  • Manuele therapie – Fysiotherapeuten zijn opgeleid om voorzichtig de mobiliteit terug te brengen in gewrichten en spieren die mogelijk door scoliose zijn beperkt. Ze kunnen hun handen gebruiken om bewegingspatronen te geleiden en opnieuw te trainen.
  • Toepassingen – Verschillende aanvullende behandelingen, zoals met ijs, warmte, elektrische stimulatie of ultrasound kunnen helpen om de fysiotherapiedoelen te behalen. Uw fysiotherapeut zal degenen uitkiezen die het beste bij uw geval passen.
  • Functionele training – Fysiotherapeuten zijn opgeleid om expert te zijn in het beoordelen van bewegingspatronen, de juiste bewegingspatronen uit te leggen en het lichaam opnieuw te trainen voor optimale beweging.
  • Educatie – Uw fysiotherapeut zal informatie verschaffen over scoliose en de effecten ervan op lichaam en beweging.

Kan scoliose worden voorkomen?

Scoliose kan niet worden voorkomen. Onderzoek naar de behandelvormen om de progressie van scoliose zo goed mogelijk te stoppen, zoals het gebruik van braces, wordt voortgezet. Een recente studie heeft aangetoond dat bracing effectief is bij het beperken van de ontwikkeling van kromming van de ruggengraat. De primaire doelen van fysiotherapeut zijn het onder controle houden van de symptomen en het maximeren van ieders functionele capaciteit. Een teamaanpak bij de aanpak van scoliose werkt het beste.

Dit artikel is aanbevolen door: Marina Hoogendijk-Prinsen
Meest recente aanpassing: 19-02-2024 om 01:59 uur