Schouder impingement

Het schouder impingement syndroom doet zich voor ten gevolge van chronische of herhaalde afknelling of “impingement” van de rotatorenmanchet-pezen in de schouder, waardoor pijn en problemen met bewegen ontstaan. Het kan ook worden veroorzaakt door letsel aan de schouder.

Schouder impingement

Mensen die herhaalde of bovenhandse armbewegingen maken, zoals mensen die met hun handen werken of sporters die hun armen herhaaldelijk boven hun hoofd tillen (bijv. gewichtheffers en werpers bij honkbal) lopen het meeste risico om een schouder impingement te ontwikkelen.

Een verkeerde houding kan ook aan de ontwikkeling bijdragen. Als het onbehandeld blijft kan een schouder impingement tot serieuzere aandoeningen leiden zoals een gescheurd rotatorenmanchet. Fysiotherapeuten kunnen mensen met een schouder impingement helpen bij het verminderen van de pijn en het verbeteren van mobiliteit en kracht in de schouder.

Wat is schouder impingement?

Het schouder impingement syndroom is een aandoening die zich ontwikkelt als de pezen in het rotatorenmanchet in de schouder overbelast of geblesseerd zijn, waardoor pijn en bewegingsbeperkingen ontstaan. Het schouder impingement syndroom wordt ook wel “subacromiaal” impingement syndroom genoemd, omdat de pezen, gewrichtsbanden en bursa onder het “acromion” afgeknepen of afgekneld kunnen raken. De schouder bestaat uit drie botten, die de humerus, de scapula en de clavicula heten. Het acromion is een botuitsteeksel bovenop de scapula en kan als een bult op de bovenkant van de schouder worden gevoeld.

De pees in het rotatorenmanchet en de bursa liggen onder het acromion. De bursa is een met vloeistof gevulde zak die als kussen werkt tussen het benige acromion en de pees in het rotatorenmanchet, en het kan onder het acromion bekneld raken. Symptomen van impingement doen zich voor als de pezen beschadigd raken door beknelling of microtrauma. Er zijn verschillende oorzaken van schouder impingement syndroom waaronder:

• Herhaalde bovenhandse bewegingen, zoals golfen, werpen, racket sporten en zwemmen, of frequent bovenhands reiken of tillen.
  • Letsel, zoals een val, waarbij de schouder samengedrukt wordt.
  • Botafwijkingen van het acromion, waardoor de subacromiale ruimte kleiner wordt.
  • Artrose in het schoudergebied.
  • Matige kracht in de spieren van het rotatorenmanchet en het schouderblad, waardoor de kop van de humerus afwijkende bewegingen maakt.
  • Verdikking van de bursa.
  • Verdikking van de gewrichtsbanden in het gebied.
  • Stijfheid in het gewrichtskapsel, het zachte weefsel rond het schoudergewricht.

Hoe voelt schouder impingement?

Mensen met schouder impingement kunnen het volgende ervaren:

• Beperkte beweging van de schouder met aanverwante zwakte in bewegingspatronen, zoals bovenhands , achter het lichaam of opzij reiken.
  • Pijn in de schouder als u de arm boven uw hoofd tilt, of opzij en naast het lichaam.
  • Pijn en ongemak als u op de aangedane kant probeert te slapen.
  • Pijn bij gooibewegingen en andere dynamische bewegingspatronen

Hoe wordt schouder impingement vastgesteld?

Een fysiotherapeut zal een evaluatie doen en u vragen stellen over de pijn die u voelt en over andere symptomen. Uw fysiotherapeut kan kracht- en bewegingstests aan uw schouder uitvoeren, naar uw werk en hobby’s vragen, uw houding evalueren en kijken naar eventuele spieronevenwichtigheden en –zwaktes die zich tussen de schouder en de scapulaire spieren kunnen voordoen.

Speciaal onderzoek met voorzichtige beweging van uw arm en schouder kan gedaan worden om precies vast te stellen welke pezen aangedaan zijn. Er kunnen röntgenfoto’s gemaakt worden om andere aandoeningen te identificeren, die zouden kunnen bijdragen aan uw ongemak, zoals botspurs of –afwijkingen, of artrose.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij schouder impingement?

Het is belangrijk dat u direct als het gebeurt behandeld wordt voor schouder impingement. Secundaire aandoeningen kunnen uit een impingement van de weefsels in de schouder voortkomen, waaronder een geïrriteerde bursa, of een peesontsteking of scheuring van het rotatorenmanchet.

Fysiotherapie kan het schouder impingement syndroom met succes behandelen. U zult met uw fysiotherapeut aan het opstellen van een behandelplan werken, dat specifiek gericht is op uw aandoening en doelen. Uw persoonlijke behandelplan kan het volgende omvatten:

• Pijnmanagement – Uw fysiotherapeut zal u helpen om pijnlijke bewegingen te identificeren en te vermijden, en ook om afwijkende houdingen te corrigeren om de afknelling door een impingement te verminderen. Therapeutische toepassingen, zoals iontoforese (medicatie die via een elektrisch geladen pleister wordt toegediend) en ultrasound kunnen toegepast worden. IJs kan ook helpen om de pijn te verlichten.
  • Manuele therapie – Uw fysiotherapeut kan manuele technieken, zoals voorzichtige bewegingen van het gewricht, massage van het zachte weefsel en schouderstretches gebruiken om uw schouder weer goed te laten bewegen en de pezen en bursa aan een impingement ontkomen.
  • Bewegingsbereikoefeningen – U zult oefeningen en stretches leren om uw schouder en schouderblad weer goed te laten bewegen, zodat u weer zonder pijn kunt reiken en tillen.
  • Krachtoefeningen – Uw fysiotherapeut zal bepalen welke krachtoefeningen, afhankelijk van uw aandoening, het beste voor u zijn. Vaak neigt de kop van de humerus er naar om bij schouder impingement syndroom naar voren en naar boven te schuiven, omdat de spieren in het rotatorenmanchet zwak zijn geworden. Het sterker maken van de spieren in het rotatorenmanchet en de scapula helpt om de humerus naar beneden en naar achteren te plaatsen zodat het impingement vermindert. U kunt ook weerstandstraining doen om uw zwakkere spieren sterker te maken. U zult een oefenprogramma voor thuis krijgen om met de krachtoefeningen door te gaan lang nadat u met de fysiotherapiebehandeling bent gestopt.
  • Patiënt educatie – Het aanleren van de juiste houding is een belangrijk onderdeel van de revalidatie. Als u bijvoorbeeld uw schouders naar voren rolt als u aan een computer zit, worden de pezen aan de voorkant van de schouder afgekneld. Uw fysiotherapeut zal u helpen om uw houding te verbeteren en kan aanpassingen aan uw werkplek en –gewoontes aanraden.
  • Functionele training – Als uw symptomen beter worden, zal uw fysiotherapeut u leren hoe u een scala aan functies, zoals het wegzetten van een voorwerp op een plank of het gooien van een bal, goed kunt doen door gebruik te maken van de juiste schoudermechanica. Deze training helpt u terug te keren naar pijnvrij functioneren op uw werk, thuis en bij het sporten.

Hoe kan schouder impingement worden voorkomen?

Schouder impingement syndroom kan worden voorkomen door:

• De kracht in de schouder- en schouderbladspieren op peil te houden.
  • De schouders, nek en middenrug regelmatig te stretchen.
  • De juiste houding en schouderuitlijning aan te houden bij reik- en gooibewegingen.
  • Houdingen met het hoofd naar voren en/of met ronde schouders vermijden als u langere tijd aan een bureau of aan een computer zit.

Oefeningen: Schouder impingement

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan schouder impingement:

Dit artikel is aanbevolen door: Piet Douma