Rectus diastase

Rectus diastase is een aandoening waarbij de 2 zijden van de rechte buikspieren gescheiden worden doordat het weefsel dat ze verbindt oprekt. Dit gebeurt meestal bij vrouwen tijdens en na de zwangerschap door het rekken van de buikwand, terwijl de baarmoeder groter wordt. Fysiotherapie is zeer effectieve aanpak gebleken om rectus diastase zowel te vermijden en te behandelen.

Wat is rectus diastase?

Rectus diastase is een vaak voorkomende aandoening, die vrouwen treft in hun vruchtbare jaren. Terwijl de foetus in de baarmoeder groeit, neemt de baarmoeder in omvang toe, waardoor druk ontstaat op de omliggende structuren, met name de spieren. De belangrijkste buikspier aan de voorkant van het lichaam wordt de musculus rectus abdominis genoemd. Deze spier is door een dikke strook bindweefsel, genaamd de linea alba, verdeeld in een linker- en rechterhelft.

U heeft misschien gehoord van “6-pack” buikspieren; dit verwijst naar de musculus rectus abdominis. Terwijl de baarmoeder groter wordt, kan zich uitrekking van de musculus rectus abdominis voordoen. In sommige gevallen creëert de verzwakking en het oprekken van het linea alba bindweefsel een scheiding of diastase tussen de linker- en rechterhelft van de spier.

Een rectus diastase kan vrouwen gedurende of na de zwangerschap treffen. Normalerwijs ontwikkelt een rectus diastase zich in het tweede of derde trimester. In deze periode groeit de foetus het snelst en kan de grootste toename veroorzaken in afstand tussen de twee spierhelften.

Er zijn verschillende factoren die een vrouw meer ontvankelijk kunnen maken om een rectus diastase te ontwikkelen. Daaronder zijn leeftijd, zwanger zijn van meerdere kinderen (multipariteit) en het hebben van veel zwangerschappen. De buikspieren hebben veel belangrijke functies in het lichaam, waaronder ondersteuning van de houding, beweging, ademhaling en bescherming van de interne organen.

Als de structuur door een rectus diastase is aangedaan, kan een vrouw moeite hebben met het onder controle houden van haar houding, waardoor haar risico op letsel kan toenemen. Daarnaast kan voor een vrouw, die haar handen vol heeft aan alle stress die hoort bij het hebben van een pasgeboren baby, het ongemak, de zwakte en de veranderingen in het controleren van de houding die het resultaat kunnen zijn van een rectus diastase, een negatief effect hebben op haar kwaliteit van leven.

Hoe voelt rectus diastase?

Symptomen van een rectus diastase ontwikkelen zich gaandeweg het verloop van de zwangerschap en kunnen na de weeën en de geboorte voortduren. Gescheiden buikspieren zijn op zichzelf niet altijd pijnlijk, maar de effecten van een rectus diastase kunnen pijn veroorzaken.

Een vrouw met een rectus diastase kan elk van de volgende symptomen hebben:

• Een zichtbare en voelbare (door aanraking) scheiding van de musculus rectus abdominis.
  • Gevoel van “flubberigheid” in de buikspieren.
  • Dysfunctie van de bekkenbodemspieren, waardoor plas- of darmproblemen ontstaan (incontinentie, lekken, constipatie, etc.)
  • Pijn in de onderrug, bekken of heup.
  • Slechte houding
  • Gevoel van zwakte rond het middenrif
  • Pijn bij seks

Na een keizerssnede kunnen door het litteken van de incisie de symptomen die met een rectus diastase worden geassocieerd benadrukt worden.

Hoe wordt rectus diastase vastgesteld?

Uw fysiotherapeut zal uw medische voorgeschiedenis met uw doorlopen en nauwgezet kijken naar uw situatie. Dit kan specifieke vragen inhouden over uw zwangerschap, bevalling en het soort bevalling (keizerssnede of vaginaal), de aanwezigheid van bekkenpijn en informatie over uw lichamelijke herstel, waaronder uw borstvoedingsgewoontes. Uw fysiotherapeut zal ook vragen wanneer de symptomen begonnen en hoe ze inwerken op uw dagelijks leven.

De eerste diagnostische test voor een rectus diastase is een voorzichtig onderzoek van de buik om de mate van scheiding van de buikspier te bezien. Uw fysiotherapeut zal ook factoren, zoals uw houding, beweging van rug en heup (bewegingsbereik) en spierkracht beoordelen.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij rectus diastase ?

Fysiotherapie is na een diagnose van een rectus diastase een zeer effectieve manier om de symptomen te beheersen en om functionele capaciteit te vergroten. Uw fysiotherapeut kan u helpen met:

• Houdingstraining – Het verbeteren van controle over de houding is een van de meest belangrijke onderdelen van de behandeling van vrouwen, die te maken hebben met een rectus diastase. Uw fysiotherapeut zal u helpen om te leren hoe u uw kern moet stabiliseren, zonder de musculus rectus abdominis te overbelasten. Dit zal training van uw andere kernspieren betekenen, zoals de musculus transversus abdominis (een diepe buikspier) en de bekkenbodemspieren,. Uw fysiotherapeut zal u laten zien hoe u de dagelijkse dingen, zoals het optillen en dragen van uw baby, met een juiste houding kunt doen.
  • Rekken – Wanneer sommige spieren zwak en verrekt raken, kunnen andere spieren overactief en stijf worden. Uw fysiotherapeut zal u helpen te leren welke van uw spieren voorzichtig gerekt moeten worden om uw kracht en houding te verbeteren.
  • Gebruik van een brace – Soms kan het gebruik van tape of een brace op de onderrug en buik verzachtende externe steun geven voor vrouwen met rectus diastase in de eerste fase van revalidatie. Het kan u ook helpen om de juiste houding van het gebied rond uw middenrif te leren, omdat dat steun geeft van de pijn die u voelt kan verminderen.
  • Onderricht – Er zijn factoren waarvan u het bestaan zelfs misschien niet weet, die verband houding met uw pijn of de beperkingen van uw beweging, die uw fysiotherapeut kan helpen oplossen. Uw fysiotherapeut kan u helpen om de bewegingen en activiteiten te begrijpen, die u het beste kunt vermijden, terwijl u van een rectus diastase herstelt. (Bijvoorbeeld, moeten vrouwen met een rectus diastase geen sit-ups of crunches doen). Uw fysiotherapeut is in staat om u veilige en effectieve manieren te leren om weer volledig te kunnen functioneren.

Kan rectus diastase worden voorkomen?

Helaas is rectus diastase geen aandoening, die kan worden voorkomen, omdat het een natuurlijk gevolg van een zwangerschap is. Echter voor vrouwen in een vroeg stadium van de zwangerschap heeft onderzoek aangetoond dat een stabilisatieprogramma voor de kern- en bekkenbodemspieren zeer effectief is om het functioneren tijdens en na de zwangerschap te verbeteren. Veel vrouwen werken tijdens de zwangerschap met een fysiotherapeut om veilige en effectieve oefeningen te leren, waardoor hun zwangerschaps-, bevallings- en postpartum ervaringen verbeteren. Als u rectus diastase ontwikkelt bent u, hoe eerder u een fysiotherapeut ziet, des te sneller op weg naar minder pijn en beter functioneren!

Oefeningen: Rectus diastase

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan rectus diastase:

Dit artikel is aanbevolen door: Petra Tuunter
Meest recente aanpassing: 05-04-2024 om 08:59 uur