Peesontsteking van het rotatorenmanchet

Stoornissen van het rotatorenmanchet en aan de weefsels eromheen zijn de meest voorkomende oorzaak van schouderpijn bij mensen boven de 40. Peesontsteking (tendinitis) van het rotatorenmanchet doet zich voor wanneer een schouderpees (een vezelbundel die spier met bot verbindt) geïrriteerd is en pijnlijk wordt. Bij aanhoudende irritatie, kan de pees verzwakken, waardoor tendinose ontstaat – een chronische, lange-termijn aandoening.

Tendinitis van het rotatorenmanchet

Mensen die herhaalde of bovenhandse bewegingen maken, zoals gewichtheffers, deelnemers aan bovenhandse sporten en mensen die met hun handen werken lopen het meeste risico op een peesontsteking van het rotatorenmanchet. Een verkeerde houding kan ook aan het ontstaan bijdragen. Een fysiotherapeut kan u helpen om de risicofactoren voor een peesontsteking van het rotatorenmanchet te identificeren en te corrigeren, en u helpen om uw pijn te verminderen terwijl de mobiliteit en kracht in uw schouder verbeterd.

Wat is een peesontsteking van het rotatorenmanchet?

De spieren in het rotatorenmanchet zijn een groep van 4 spieren die de humerus (het opperarmbeen) met de scapula (schouderblad) verbinden. De spieren in het rotatorenmanchet helpen bij het optillen, draaien en stabiliseren van de bovenarm. Een pees is een bundel vezels waardoor de spieren aan het bot verbonden zijn. Peesontsteking van het rotatorenmanchet doet zich voor wanneer de pees, die aan de rotatorenmanchet spieren verbonden is, ontstoken en geïrriteerd raakt. Dit kan worden veroorzaakt door:

• Verkeerde houding, zoals ronde schouders door het langere tijd vooroverhangen boven een computer.
  • Herhaalde armbewegingen, zoals die door een kapper of een schilder worden gedaan.
  • Bovenhandse schouderbewegingen, zoals die door honkbalwerpers of zwemmers worden gedaan.
  • Stijve spieren en weefsels rond het schoudergewricht.
  • Zwakte en spieronevenwichtigheid in het schouderblad en de schouderspieren.
  • Botafwijkingen in het schoudergebied, waardoor de pezen afgekneld worden (schouder impingement syndroom).

Hoe voelt een peesontsteking van het rotatorenmanchet?

Een peesontsteking van het rotatorenmanchet wordt gekenmerkt door schouderpijn die zich in de loop der tijd gaandeweg ontwikkelt of vrij plotseling begint. De pijn doet zich voor in het schoudergebied en straalt soms uit naar de bovenarm. Het straalt meestal niet door tot voorbij het ellebooggebied. Het kan zijn dat u in rust vrij bent van symptomen of alleen een milde, doffe pijnlijkheid ervaart; de pijn kan echter bij bepaalde schouderbewegingen gemiddeld tot ernstig zijn. Achter het lichaam reiken om een beweging te maken, zoals bij het vastmaken van een autogordel, kan erg pijnlijk zijn. Hetzelfde geldt voor bovenhandse activiteiten, zoals gooien, zwemmen, in een kastje reiken of haar kammen. De pijn kan ’s nachts erger worden, vooral bij omrollen of als u op uw pijnlijke kant probeert te slapen. U kunt zwakte ervaren als u dingen in huis tilt op pakt. Het kan moeilijk worden om een zwaar bord vast te houden of een pan van het vuur te halen.

Hoe wordt een peesontsteking van het rotatorenmanchet vastgesteld?

Een fysiotherapeut zal een evaluatie uitvoeren en u vragen stellen over de pijn en eventuele andere symptomen. Uw fysiotherapeut kan kracht- en bewegingsonderzoek doen aan uw schouder, vragen stellen over uw werk en hobby’s, uw houding evalueren en kijken naar mogelijke spieronevenwichtigheden en zwaktes die zich tussen de schouder en de scapulaire spieren zouden kunnen voordoen. Uw fysiotherapeut zal voorzichtig aan bepaalde plekken op uw schouder voelen om vast te stellen welke pees of pezen ontstoken zijn. Mogelijk zijn speciale tests nodig om dit exact vast te stellen.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij een peesontsteking van het rotatorenmanchet?

Het is bij peesontsteking belangrijk om de juiste behandeling te krijgen zodra het zich voordoet. Een gedegenereerde pees die niet wordt behandeld kan gaan scheuren, waardoor een nog ernstiger aandoening ontstaat. Fysiotherapie kan peesontstekingen van het rotatorenmanchet, tendinose en het schouder impingement syndroom heel goed behandelen. U zult samen met uw fysiotherapeut een behandelplan maken dat specifiek gericht is op uw aandoening en uw doelen. Uw persoonlijke behandelprogramma kan het volgende omvatten:

• Uw fysiotherapeut zal u helpen bij het identificeren en vermijden van pijnlijke bewegingen, zodat de ontstoken pees kan genezen. IJs, massage met ijs of vochtige warmte kunnen worden gebruikt om de pijn te bestrijden. Therapeutische toepassingen, zoals iontoforese (medicatie die via een elektrisch geladen pleister wordt toegediend) en ultrasound kunnen worden gebruikt.
  • Manuele therapie – Uw fysiotherapeut kan manuele technieken, zoals voorzichtige bewegingen van het gewricht, massage van zacht weefsel en schouder stretches gebruiken om uw schouder weer in harmonie met uw schouderblad in beweging te krijgen.
  • U zult oefeningen en stretches leren, die u helpen om uw schouder en schouderblad op de juiste manier te bewegen, zodat u weer zonder pijn kunt reiken en tillen.
  • Uw fysiotherapeut zal, afhankelijk van uw aandoening, bepalen welke krachtoefeningen goed zijn voor u. U kunt gewichten gebruiken, medicinale ballen, weerstandsbanden en andere vormen van weerstandstraining om uw zwakkere spieren uit te dagen. U zult een thuisprogramma krijgen om, lang nadat u de formele fysiotherapie heb beëindigd, door te gaan met het sterker maken van uw rotatorenmanchet en scapula.
  • Patiënt educatie – Educatie over houding is een belangrijk deel van de revalidatie. Als u bijvoorbeeld uw schouders naar voren rolt, als u boven een computer leunt, kunnen de pezen aan de voorkant van de schouder bekneld raken. Uw fysiotherapeut kan aanpassingen aan uw werkplek en werkroutine suggereren.
  • Functionele training – Terwijl uw symptomen verbeteren, zal uw fysiotherapeut u helpen om weer terug te komen op uw oorspronkelijke functionele niveau, waaronder huishoudelijke taken, werk en sport. Functionele training kan inhouden dat u werkt aan het wegzetten van een glas in een keukenkastje of het gooien van een bal met gebruik van de juiste schoudermechanica. U en uw fysiotherapeut besluiten wat uw doelen zijn en werken eraan om u zo snel mogelijk te laten terugkeren naar uw oorspronkelijke functionele niveau.

Kan een peesontsteking van het rotatorenmanchet worden voorkomen?

Peesontsteking van het rotatorenmanchet kan worden voorkomen door:

• Gedurende de dag de juiste houding van schouder en rug aan te houden, waaronder het zitten achter een computer.
  • Dagelijkse stretches van de schouder en bovenrug om de juiste mobiliteit te behouden. Stijfheid in de bovenrug, of een houding met ronde schouders beperkt het vermogen om uw romp te bewegen en daardoor moet de schouder harder werken om de dagelijkse dingen te doen, zoals het reiken naar voorwerpen.
  • Uw bovenlichaam sterk te houden, inclusief de spieren in de bovenrug en het schouderblad, om een peesontsteking te voorkomen. Veel mensen trainen hun borst-, arm- en schouderspieren, maar het is ook belangrijk om de spieren rond het schouderblad en de bovenrug te trainen. Deze spieren vormen het sterke fundament voor uw schouderfunctie. Zonder dat fundament doen zich onevenwichtigheden in de spieren voor en is de schouder vatbaar voor letsel.

Dit artikel is aanbevolen door: Manon Klarenbeek
Meest recente aanpassing: 19-02-2024 om 01:59 uur