Osteomyelitis van de kaak

Osteomyelitis is een botinfectie. Het temporomandibulaire- of kaakgewricht wordt zelden getroffen door osteomyelitis, maar als het gebeurt, is onmiddellijke aandacht nodig. Tijdens en na de infectie kan zich beperkte mobiliteit van de kaak en nek voordoen. Fysiotherapie draagt bij aan het verbeteren van de mobiliteit in uw kaak zodat uw vermogen om te eten, praten en uw tanden te poetsen weer wordt hersteld.

Wat is osteomyelitis van de kaak?

Osteomyelitis is een botinfectie en treft meestal de botten in ledematen, wervelkolom en bekken. Het kaak.ewricht wordt zelden aangedaan, maar als het zich voordoet, kan het leiden tot ernstige problemen van de beenderen in het gezicht en de kaak.

Meestal is de ontsteking het gevolg van bacteriën die het lichaam binnendringen door slechte mondverzorging of een operatie in de mond, zoals een wortelkanaalbehandeling. Het kan zich ook na een kaakbreuk voordoen. Osteomyelitis van de kaak komt vaker bij  mannen  voor dan bij vrouwen, en vaker in de mandibula (onderkaakbeen) dan in de maxilla (bovenkaakbeen). Mensen die diabetes hebben, alcoholist zijn of een andere ziekte hebben die een aanslag pleegt op het immuunsysteem lopen meer risico. Het risico is ook groter als u pas geleden een andere operatie hebt ondergaan voor de operatie in de mond of trauma aan de kaak.

Signalen en symptomen van osteomyelitis van de kaak

Osteomyelitis van de kaak kan leiden tot:

• Koorts
  • Kaakpijn
  • Zwelling in het gezicht
  • Gevoeligheid voor aanraking
  • Stijfheid in de kaak
  • Sinus uitvloed
  • Verlies van tanden
  • Pus (dik, meestal geelwitte vloeistof)
  • Vermoeidheid
  • Hoofd- en nekpijn

Tijdens de acute fase van osteomyelitis heeft u toenemende, constante kaakpijn en druk op de sinussen die niet verandert door beweging van de kaak. Als u chronische osteomyelitis heeft, kunt u last hebben van stijfheid in de kaak en nek, en moeite met eten en praten.

Hoe wordt osteomyelitis van de kaak vastgesteld?

Meestal wordt een serie bloedonderzoeken aangevraagd om te kijken of er sprake is van een verhoogd aantal witte bloedlichaampjes. Deze aandoening wordt vaak verkeerd gediagnosticeerd omdat de symptomen hetzelfde zijn als bij andere problemen aan kaak, schedel of gezicht. Ook kunnen op medische beelden (röntgenfoto, ultrasound, CT of MRI) van de kaak veranderingen in het bot en ontsteking worden geconstateerd.

Als is vastgesteld dat osteomyelitis de oorzaak van uw pijn is zal uw arts antibiotica voorschrijven om de infectie op te ruimen. Soms is het problematisch om de mond open te doen, meestal ten gevolge van door de ontsteking beschadigd weefsel. In deze gevallen kan fysiotherapie behulpzaam zijn bij het herstel van mobiliteit en het verminderen van de pijn in het kaakgebied. Uw arts of tandarts zullen uw fysiotherapeut laten weten welke gebieden specifiek door de infectie zijn getroffen. De fysiotherapeut kan u dan helpen om de normale beweging en mobiliteit van de deze structuren te herstellen, uw pijn te verminderen en het vermogen om te spreken, eten en uw mond te verzorgen terug te krijgen.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij osteomyelitis van de kaak?

Uw fysiotherapeut kan u helpen om de natuurlijke beweging van uw kaak te herstellen en uw pijn te verminderen; meer eerst moet de antibiotica zijn werk doen. Wanneer u klaar bent met de antibiotica, kunt u last hebben van pijn en beperkte beweging in de kaak en nekwervelkolom. Ook kunt ook last hebben van hoofdpijn.

Bij uw eerste bezoek aan de fysiotherapeut, zal de therapeut:

• Uw medische voorgeschiedenis bekijken en eventuele vroegere operaties, breuken of ander letsel aan uw hoofd, nek of kaak met u bespreken.
  • Een lichamelijk onderzoek van uw kaak en nek doen.
  • Uw houding en de manier waarop uw nek beweegt evalueren.
  • Het kaakgewricht onderzoeken om te zien hoe goed uw mond open kan en of er ten gevolge van de osteomyelitis andere afwijkingen in de beweging van de kaak zijn.

De therapeut kan zijn of haar hand in uw mond steken om de beweging van uw kaak te onderzoeken.

Na het onderzoek zal de fysiotherapeut de juiste behandelingen kiezen om beweging van de kaak en pijn te verlichten.

Verbeter beweging van de kaak

Fysiotherapeuten gebruiken speciale handbewegingen, manuele therapie genaamd, om beweging in weefsel en gewrichten te bevorderen en pijn te verminderen. Uw therapeut kan manuele therapie ook gebruiken om de kaak te “stretchen” om:

• Normale beweging van de kaak en spiersoepelheid te herstellen (zodat u zich niet “strak” voelt)
  • Het littekenweefsel (“adhesies”) af te breken, dat zich kan voordoen wanneer door ziekte of letsel beweging voor enige tijd is beperkt.

Uw fysiotherapeut kan u speciale “laag-intensieve” oefeningen leren. Dit zijn oefeningen die niet veel druk op uw kaakgewricht uitoefenen, maar wel de kaakspieren kan versterken en een natuurlijker, pijnvrije beweging terugbrengt. De therapeut zal u ook oefeningen leren die u helpen om uw kaak te openen en de manier waarop uw kaak werkt te verbeteren.

Verlicht uw pijn

Naast manuele therapie kan, als uw pijn heel erg is, uw fysiotherapeut behandelingen zoals elektrische stimulatie of ultrasound gebruiken om de pijn te verlichten.

Kan osteomyelitis van de kaak worden voorkomen?

Het voorkomen van infectie begint met het aanhouden van een gezonde levensstijl. Uw lichaam bestrijdt infecties het beste als u voldoende rust, voedsel en hygiëne, zoals wassen en tandenpoetsen, krijgt.

Als u in uw mond geopereerd moet worden, kan de door de tandarts of arts gebruikte techniek het begin zijn van het vermijden van infectie. U moet echter na elke operatie wel de voorgeschreven antibiotica nemen, omdat in elke mond een aanzienlijke hoeveelheid bacteriën aanwezig is. Onder normale omstandigheden vormen deze bacteriën geen bedreiging.

Na elke procedure krijgt u instructies over hoe u moet zorgen voor het genezende gebied. Na bijvoorbeeld het verwijderen van verstandskiezen kunt u ontsteking voorkomen door de aanwijzingen op te volgen over hoe en wanneer u het gebied moet schoonmaken en hoe u verband gebruikt om de wond te verzorgen. U moet misschien uw dieet aanpassen om het gebied te beschermen en open wonden in de mond de gelegenheid geven om te genezen.

Als u enige signalen of symptomen van infectie ziet, of als iets in uw mond of kaak niet lijkt te kloppen, kan een telefoontje aan de praktijk verdere ontwikkeling van problemen voorkomen.

Dit artikel is aanbevolen door: Maaike van Dijk-Krook
Meest recente aanpassing: 05-04-2024 om 08:59 uur