Multidirectionele instabiliteit (MDI) van de schouder

Schouderinstabiliteit is een aandoening die vaak voorkomt bij mensen die aan sport doen. Hoewel veel mensen schouderinstabiliteit associëren met een traumatische gebeurtenis zoals disclocatie (uit de kom), kan multidirectionele instabiliteit (MDI) zich ook zonder trauma voordoen. MDI komt meestal voor bij mensen die verhoogde mobiliteit in een gewricht hebben of het gewricht al langere tijd niet getraind hebben.

Zwakte van het schoudergewricht (rotatorenmanchet) kan het risico op MDI vergroten. Na het behandelen van de door MDI van de schouder veroorzaakte pijn en ontsteking, richt fysiotherapie zich op het versterken van de spieren die het schouderblad (Scapula) en schoudergewricht (rotatorenmanchet) ondersteunen om te helpen bij terugkeer naar activiteit en nieuw letsel te voorkomen.

Wat is multidirectionele instabiliteit van de schouder?

MDI van de schouder wordt gedefinieerd als algemene slapte (losheid) van het gewricht ten gevolge van verhoogde mobiliteit en gewrichtszwakte. Het schoudergewricht kan met een voorwaartse (anterieure), achterwaartse (posterieure) of neerwaartse (inferieure) beweging in en uit de kom schieten. Deze “losheid” kan nog erger worden bij mensen die dingen doen, waarbij de arm herhaaldelijk boven het hoofd wordt bewogen, zoals werpers bij honkbal of zwemmers. De meest voorkomende oorzaak van MDI is overbelasting van de schouder.

Hoe voelt multidirectionele instabiliteit van de schouder ?

Symptomen van MDI van de schouder kunnen wat betreft plaats en intensiteit verschillen. Hoewel de schouder soms uit de kom kan raken, melden mensen vaak dat hun schouder eruit schiet en meteen daarna weer in de kom glijdt. Ze melden ook momenten waarop ze voelen dat hun schouder bijna uit de kom schiet, maar dat ze dat voorkomen door hun activiteit aan te passen.

Men kan pijn voelen in een aantal gebieden rond de schouder – aan de voorkant van de schouder bij het gooien van een honkbal, of door de hele schouder na een herhaalde activiteit zoals zwemmen. Omdat de symptomen van MDI flink kunnen verschillen zal een zorgprofessional waarschijnlijk een gedetailleerde voorgeschiedenis opnemen en een grondig lichamelijk onderzoek doen om een nauwkeurige diagnose te kunnen stellen.

Wat zijn symptomen van multidirectionele instabiliteit van de schouder?

Symptomen van MDI van de schouder verschillen van persoon tot persoon, maar kunnen het volgende omvatten:

• Last van de schouder
  • Pijn bij duwen en trekken, of het tillen van zware voorwerpen
  • Pijn bij het maken van bewegingen boven het hoofd
  • Pijn tijdens of na sportbeoefening
  • Een gevoel dat de schouder “verschuift” (ook ’s nachts in bed)
  • Angst om de schouder in bepaalde houdingen te zetten
  • Gevoelloos en tintelend gevoel in de aangedane arm
  • Klikkend en ploppend gevoel bij beweging
  • Zwakte bij het maken van sportbewegingen, vooral boven het hoofd en van het lichaam af
  • Verlies van prestatievermogen bij sport
  • Vermoeidheid bij herhaalde activiteit

Hoe wordt multidirectionele instabiliteit van de schouder vastgesteld?

De fysiotherapeut kan de mobiliteit van het schoudergewricht in verschillende houdingen beoordelen en ook de kracht van het rotatorenmanchet en de spieren rond het schouderblad.

Uw fysiotherapeut zal een gedetailleerde voorgeschiedenis van de patiënt opnemen. De therapeut kan de schouder voorzichtig naar beneden trekken om te kijken naar verhoogde beweging in het gewricht of het bovenarmbot in het gewricht naar voren of achteren drukken om te kijken naar gebieden met verhoogde mobiliteit.

Voor een meer gedetailleerde diagnose, kan een arts röntgenfoto’s aanvragen om botbreuken uit te sluiten of een MRI (magnetic resonance imaging) om letsel in het gehele gebied rond de schouder vast te stellen, zoals een gescheurde spier.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij multidirectionele instabiliteit van de schouder ?

Uw fysiotherapeut zal uw schouderletsel evalueren en gebieden met zwakte of spieronevenwichtigheid vinden. De eerste stap om het letsel te behandelen is om de pijn en ontsteking te beheersen. Uw fysiotherapeut kan u adviseren om te stoppen met activiteiten die het letsel erger maken of die aan te passen, u laten zien hoe u ijs en warmte kunt toepassen om de pijn te temperen en het gebruik van een mitella aanbevelen om de pijn onder controle te houden.

De therapeut zal een oefenprogramma opstellen om de kracht en stabiliteit in uw schouder te verbeteren. In eerste instantie doet u voorzichtige oefeningen dichtbij uw lichaam om het ongemak te beperken. Als kracht en stabiliteit beter zijn geworden, zal uw fysiotherapeut meer dynamische oefeningen introduceren, die zich specifiek op uw doelen met betrekking tot activiteit richten.

Zodra uw kracht en bewegingsbereik weer op peil zijn, zal uw fysiotherapeut u helpen om langzaam maar zeker weer te gaan sporten. Gooien, spelen of zwemmen beginnen meestal weer op intervalbasis, zodat stap-voor-stap naar de activiteit wordt teruggekeerd.

Kan multidirectionele instabiliteit van de schouder worden voorkomen?

Het voorkomen van MDI van de schouder valt in drie categorieën:

• Het versterken en stretchen van de spieren rond het schouderblad en de spieren in het rotatorenmanchet. Sporters kunnen 3 tot 4 keer per week krachtoefeningen voor de scapula en het rotatorenmanchet doen.
  • De hoeveelheid activiteit in de gaten houden. Dit is net zo belangrijk als het doen van krachtoefeningen. Honkballers tellen vaak het aantal worpen om letsel door overbelasting te voorkomen, terwijl zwemmers zich proberen te houden aan een totale afstand per week
  • Zorgen voor goede vorm en techniek. Goede begeleiding over de juiste vorm en techniek door een gekwalificeerde coach kan waardevol zijn om letsel bij jonge sporters te voorkomen.

Dit artikel is aanbevolen door: Piet Douma
Meest recente aanpassing: 24-07-2024 om 09:57 uur