Hielspoor is een aandoening die pijn in de hiel veroorzaakt. De fascia plantaris, of peesplaat, een dikke weefselband, die de wreef ondersteunt en de hiel met de bal van de voet verbindt kan ontstoken raken of scheuren. U kunt pijn voelen als u gewicht op uw voet zet – vooral ’s ochtends bij het nemen van de eerste stappen. De pijn kan op de hiel worden gevoeld, of langs de wreef en de bal van de voet.

Hielspoor is een vaak voorkomende aandoening aan de voet. Het komt bij 10% van de bevolking voor ergens tijdens hun leven.

Factoren die aan de ontwikkeling van hielspoor bijdragen zijn onder andere:

  • Leeftijd (boven de 40)
  • Werk, sport of hobby waarbij veel moet worden gestaan of een andere gewicht-dragende activiteit moet worden gedaan
  • Snelle toename in duur of niveau van activiteiten, zoals beginnen met een nieuw hardloopschema of beginnen in een baan waarbij meer moet worden gestaan of gelopen dan u gewend bent.
  • Afname van spiersoepelheid
  • Toegenomen lichaamsgewicht (BMI van meer dan 30)
  • Aanleg voor platvoeten (pronatie)

Hielspoor treft mensen van alle leeftijden, zowel sporters als niet-sporters. Mannen en vrouwen lopen evenveel kans op hielspoor.

Behandeling vermindert over het algemeen de pijn en herstelt het vermogen om gewicht op de voet te zetten.

Wat is hielspoor?

Hielspoor is een aandoening die pijn in de hiel veroorzaakt. De fascia plantaris, of peesplaat, een dikke weefselband, die de wreef ondersteunt en de hiel met de bal van de voet verbindt kan ontstoken raken of scheuren. De aandoening ontwikkelt zich als door herhaalde gewicht-dragende activiteiten spanning op de peesplaat wordt gezet. Mensen bij wie hielspoor is vastgesteld kunnen botuitgroei (spur) op het hielbot hebben. Maar mensen met spurs hebben niet altijd pijn.

Hielspoor komt het meest voor bij mensen van in de 40 maar kan zich in elke leeftijdsgroep voordoen.

De aandoening kan zich bij sporters ontwikkelen die veel hardlopen en bij niet-sporters die gedurende de dag veel staan, zoals politieagenten, kassamedewerkers of restaurantpersoneel.

Signalen en symptomen van hielspoor

Het begin van symptomen van hielspoor doet zich vaak voor na een plotselinge toename van activiteit. U kunt een stekende pijn voelen aan de onderkant van uw voet en een gevoel van stijfheid en/of gevoeligheid langs de wreef.

Mensen met hielspoor kunnen pijn voelen:

  • ’s ochtends, bij het opstaan en het zetten van de eerste stappen van de dagfasciitis plantaris
  • Bij langdurig staan
  • Bij het opstaan na een periode van zitten
  • Na een intensieve gewicht-dragende activiteit, zoals hardlopen
  • Bij het traplopen
  • Bij het blootvoets lopen of in schoenen met weinig steun

Als uw lichaam opwarmt, kan uw pijn gedurende de dag minder worden en dan tegen het einde van de dag weer erger worden door langdurig lopen. Ernstige symptomen kunnen manklopen veroorzaken.

Hoe wordt hielspoor vastgesteld?

De diagnose van de fysiotherapeut is gebaseerd op de voorgeschiedenis van uw gezondheid en activiteiten en op een klinische evaluatie. Uw fysiotherapeut zal ook de medische voorgeschiedenis opnemen om zeker te zijn dat u geen andere aandoeningen heeft waardoor u pijn krijgt. Het delen van informatie over de relatie van uw symptomen tot uw werk en vrijetijdsbesteding en het doorgeven van veranderingen in leefstijl, helpen de fysiotherapeut om uw aandoening vast te stellen en om een behandelprogramma op maat te maken.

Om hielspoor vast te stellen, kan uw therapeut de volgende onderzoeken doen om te zien of zich symptomen voordoen:

  • Masseren van en drukken op de hiel (palpatie)
  • Voorzichtig stretchen van de enkel om de bovenkant van de voet naar het been te buigen (dorsflexie)
  • Voorzichtig de tenen naar de enkel drukken

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij hielspoor?

Fysiotherapeuten zijn opgeleid om hielspoor te evalueren en behandelen.

Als bij u hielspoor is vastgesteld, zal uw fysiotherapeut met u een programma opstellen om uw symptomen te verminderen met daarin onder andere:

  • Stretchoefeningen om de soepelheid van uw enkel en peesplaat te verbeteren
  • Gebruik van een nachtspalk om de juiste enkel- en teenhouding aan te houden
  • Keuze voor ondersteunende schoenen en/of steunzolen waardoor pronatie van de voet wordt geminimaliseerd en druk op de peesplaat wordt verminderd.
  • Toepassen van ijs om de pijn en ontsteking te verminderen
  • Iontoforese (een techniek om voorzichtig medicatie door de huid toe te dienen)
  • Tapen van de voet om korte termijn verlichting te geven
  • Gelzooltjes gebruiken

Onderzoek toont aan dat de meeste gevallen van hielspoor na verloop van tijd beter worden met deze conservatieve behandelingen en dat een operatie zelden nodig is.

Kan hielspoor worden voorkomen?

Richtlijnen voor het voorkomen of managen van hielspoor omvatten:

  • Schoenen kiezen met goede steun voor de wreef
  • Schoenen regelmatig vervangen zodat ze steun aan de wreef blijven geven en als schokdemper voor uw voet dienen
  • Een dikke mat gebruiken als u voor een groot deel van de dag moet staan
  • Op een goede manier oefenen, dat wil zeggen goed opwarmen en de intensiteit en duur van uw oefeningen gaandeweg opbouwen om overbelasting van de peesplaat te voorkomen
  • Uw kuiten en voeten stretchen voordat en nadat u hardloopt of loopt
  • Een gezond gewicht aanhouden

Related Entries