Goedaardig hypermobiliteitssyndroom (GHMS)

Goedaardig hypermobiliteitssyndroom (GHMS) is een erfelijke aandoening van het bindweefsel (gewrichtsbanden) dat leidt tot losse gewrichten in het hele lichaam (hypermobiliteit). Hoewel een bepaalde mate van hypermobiliteit bij kinderen normaal is, hebben mensen met GHMS voortdurende losheid (losse gewrichtsbanden), resulterend in lange termijn problemen zoals pijn en instabiele gewrichten.

GHMS kan een beperkende aandoening zijn; fysiotherapeuten helpen mensen met het syndroom om strategieën te ontwikkelen om gewrichtsstabiliteit te vergroten, pijn te verminderen en het functioneren te verbeteren.

Wat is goedaardig hypermobiliteitssyndroom (GHMS)?

Goedaardige hypermobiliteitssyndroom (GHMS) is een erfelijke aandoening van het bindweefsel (gewrichtsbanden) dat leidt tot losse gewrichten in het hele lichaam (hypermobiliteit).

Hoe voelt het goedaardig hypermobiliteitssyndroom ?

Patiënten met GHMS melden vaak:

• Gewrichtspijn
  • Losheid in de gewrichten, resulterend in verstuiking, uit de kom gaan van gewrichten of rugproblemen.
  • Verminderde “proprioceptie” (het gevoel waar een gewricht zich in de ruimte bevindt) wat leidt tot verminderd evenwicht.
  • Rugpijn (vaak in verband met langdurige statische houdingen, zoals staan of zitten)

Hoe wordt goedaardig hypermobiliteitssyndroom vastgesteld?

De diagnose voor GHMS wordt meestal gesteld wanneer iemand pijn in verschillende gewrichten aangeeft, samen met hypermobiliteit in meerdere gewrichten en nadat andere mogelijke reumatische aandoeningen en ook aandoeningen die leiden tot losheid in gewrichten, zoals Ehlers Danlos Syndroom, zijn uitgesloten.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij goedaardig hypermobiliteitssyndroom ?

Fysiotherapeuten spelen een belangrijke rol in het aanbieden van behandelstrategieën, die mensen die GHMS ervaren helpen om hun gewrichtsstabiliteit te verbeteren. Uw fysiotherapeut zal een persoonlijk zorgplan ontwikkeling om uw aandoening te behandelen. Uw behandeling kan het volgende omvatten:

**Spierkracht. **Spieren geven ook stabiliteit aan gewrichten. Uw fysiotherapeut zal strategieën ontwikkelen om de kracht te vergroten in belangrijke spieren die helpen bij gewrichtsstabiliteit.

**Evenwicht en proprioceptieve activiteiten. **Uw fysiotherapeut kan met u werken aan behandelstrategieën om uw evenwicht en coördinatie te verbeteren.

Orthese/Tape/Brace. Uw fysiotherapeut kan als een gewricht te los is enkeltape, een op maat gemaakte orthese of een brace gebruiken om het minder kwetsbaar voor verder letsel te maken.

Manuele therapie. Omdat pijn vaak voorkomt bij mensen met deze aandoening kan uw fysiotherapeut voorzichtige hands-on behandeling toepassen om uw ongerief te verminderen en de zenuwen in uw gewrichten voorzichtig te stimuleren.

Kan goedaardige hypermobiliteitssyndroom worden voorkomen?

Omdat GHMS een erfelijke component heeft, kan de aandoening niet worden voorkomen. Vroege opsporing en behandeling van de aandoening (herkenning in de kindertijd en aanpak voordat symptomen zich manifesteren) kan echter leiden tot verbetering van iemands welzijn op de lange termijn.

Na diagnose zal uw fysiotherapeut met u werken om strategieën te ontwikkelen om te helpen om uw aandoening beter te begrijpen en er beter mee om te gaan.