Gescheurde meniscus

Een gescheurde meniscus is een vaak voorkomende blessure. Sporters in individuele en teamsporten worden erdoor getroffen. Maar het komt ook vaak voor bij mensen die werk doen waarbij ze veel moeten bukken, zoals loodgieters of stratenmakers. Uw fysiotherapeut kan u helpen om het letsel te beheersen en, als een operatie nodig is, om u op de procedure voor te bereiden en om na afloop uw kracht en mobiliteit terug te krijgen.

Wat is een gescheurde meniscus?

De meniscus is een rubberachtig, c-vormig stuk kraakbeen dat schokken in uw knie opvangt. Elke knie heeft twee menisci ; één aan de binnenkant (mediaal) en één aan de buitenkant (lateraal). Samen fungeren ze als schokdemper en stabiliseren ze het kniegewricht.

Een gescheurde meniscus wordt vaak veroorzaakt door snel te scharnieren of te draaien op een gebogen knie, vaak met de voet vlak op de grond gezet. Hoewel een gescheurde meniscus vaak voorkomen bij mensen die aan contactsport doen, kan iedereen op elke leeftijd een meniscus scheuren. Als mensen het hebben over gescheurd kraakbeen in hun knie, hebben ze het meestal over een gescheurde meniscus.

Wat zijn symptomen van een gescheurde meniscus?

Als u een meniscus scheurt kunt u het volgende ervaren:

• Scherpe, intense pijn in de knie
  • Een “plop” of scheurend gevoel
  • Moeite met lopen vanwege de pijn of een “op slot” gevoel
  • Moeite met het strekken van de knie
  • Zwelling in de eerste 24 uur na het letsel
  • Soms zit de knie op slot

Hoe wordt een gescheurde meniscus vastgesteld?

Uw fysiotherapeut zal:

• Een grondig onderzoek waaronder het gedetailleerd doornemen van uw letsel, uw symptomen en uw medische voorgeschiedenis.
  • Speciale tests doen om het bewegingsbereik (de hoeveelheid beweging) in uw knie te meten en vast te stellen welke bewegingen en houdingen uw symptomen verergeren.
  • Een serie tests doen waarbij druk op de meniscus wordt uitgeoefend om vast te stellen of er sprake is van beschadiging.

De resultaten van dit onderzoek kunnen aangeven dat nader diagnostisch onderzoek – zoals ultrasound of MRI – nodig is of doorverwijzing voor overleg met een orthopedisch chirurg.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij een gescheurde meniscus ?

Uw arts kan een gescheurde meniscus vaststellen, maar letsel aan de meniscus kan vaak worden behandeld zonder een operatie. Een kort behandeltraject door een fysiotherapeut kan helpen vast te stellen of uw knie zonder een operatie kan genezen. De fysiotherapeut speelt een belangrijke rol bij het onder controle houden van pijn en zwelling en bij het herstel van volledige kracht en mobiliteit in de knie.

Om de pijn en zwelling onder controle te houden kan uw fysiotherapeut ijs en compressie gebruiken en zal u waarschijnlijk instrueren in het gebruik van deze behandelingen thuis. Zwelling is een belangrijke “gids” tijdens uw revalidatie en kan aangeven wanneer u teveel doet. Laat het aan uw fysiotherapeut weten als u meer last van zwelling krijgt, zodat uw programma of activiteitenniveau kunnen worden aangepast.

Uw therapeut zal ook speciale oefeningen ontwerpen om uw kracht vast te houden tijdens het herstel en om u te helpen om weer volledige beweging in uw knie te krijgen. U krijgt een oefenprogramma voor thuis, dat is toegespitst op uw aandoening.

Terwijl u herstelt zal uw therapeut u adviseren over hoe u uw fitheid en activiteitenniveau op peil houdt en zal u helpen te beslissen wanneer u klaar bent om weer helemaal aan de gang te gaan.

Als u een operatie nodig heeft

Patiënten die een ernstige gescheurde meniscus hebben, of zij die niet voldoende op fysiotherapie reageren, kunnen een operatie nodig hebben. Het operatief verwijderen van het gescheurde kraakbeen (een procedure die meniscectomie wordt genoemd) is over het algemeen een eenvoudige procedure waarna een korte fysiotherapiebehandeling volgt. De meeste mensen kunnen binnen twee maanden terug naar hun eerdere activiteitenniveau, inclusief sporten.

Het verwijderen van de meniscus

Na een eenvoudige meniscectomie, zal uw revalidatie naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde zijn als die voor niet-operatief letsel. Uw fysiotherapeut kan ijs en compressie inzetten om de pijn en zwelling te beheersen en zal u laten zien hoe u deze behandelingen zelf thuis kunt doen. De aandacht van uw fysiotherapeut zal met name gericht zijn op de terugkeer van uw kracht en mobiliteit door middel van speciale oefeningen, die u in de praktijk en thuis kunt doen. Meestal heeft u krukken of een wandelstok nodig zolang u nog met pijn of mank loopt.

Het repareren van de meniscus

Soms besluit de chirurg dat de gescheurde meniscus gerepareerd kan worden in plaats van te moeten worden verwijderd. Onderzoekstudies tonen aan dat als reparatie van de meniscus mogelijk is, het resultaat op lange termijn beter is dan bij verwijdering omdat reparatie het risico op gewrichtsontsteking op latere leeftijd verkleint.

Revalidatie na reparatie van de meniscus is langzamer en uitgebreider dan bij verwijdering, omdat het gerepareerde weefsel tijdens de genezing beschermd moet worden. Het soort operatie, de ernst van uw letsel en de voorkeuren van de chirurg bepalen vaak hoe snel u weer in staat zult zijn om gewicht op uw been te zetten, te stoppen met het gebruik van  krukken en terug te keren naar uw eerdere activiteiten.

Na een meniscusreparatie zal uw fysiotherapeut u helpen om zo snel mogelijk de pijn en zwelling onder controle te krijgen, uw kracht te herstellen en volledige mobiliteit in de knie terug te krijgen. U krijg een programma voor thuis en dit programma wordt intensiever terwijl u beter wordt. Een brace kan gebruikt worden om de gerepareerde meniscus tijdens de herstelfase te beschermen. Deze braces laten u meestal uw knie helemaal strekken, maar beperken uw vermogen om helemaal te buigen, zodat druk op de reparatie vermeden wordt.

Of uw meniscus op eigen kracht is hersteld of een operatie nodig had, uw fysiotherapeut zal een belangrijke rol spelen om u te helpen weer terug te keren naar uw eerdere activiteiten. uw fysiotherapeut zal u helpen om niet mank te lopen en zonder moeite trap te lopen.

Als u een veeleisende baan of levenswijze heeft, zal u fysiotherapeut u helpen om weer terug te keren naar activiteiten en te verbeteren hoe u met ze omgaat.

Als u sporter bent heeft u intensievere revalidatie nodig. Uw fysiotherapeut helpt u bij het terugkrijgen van uw kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en coördinatie om uw terugkeer naar uw sport te maximeren en nieuw letsel te voorkomen. Terugkeer naar sport verschilt sterk van persoon tot persoon en is ook afhankelijk van de ernst van uw letsel, de chirurgische procedure, de voorkeur van de chirurg en het type sport. Uw fysiotherapeut zal al deze factoren meewegen, terwijl uw revalidatieprogramma verdergaat en zal nauw met uw chirurg samenwerken om te beslissen wanneer het veilig is voor u om weer te gaan sporten en andere activiteiten te doen.

Kan een gescheurde meniscus worden voorkomen?

Er is op dit moment weinig onderzoek dat het gebruik ondersteunt van oefeningen en andere interventies, zoals braces bij het voorkomen van meniscus letsel. Maar we weten dat u keuzes kunt maken om uw gezondheid in het algemeen te verbeteren en uw knieën zo sterk en gezond mogelijk te houden:

• Regelmatig oefenen helpt om de spieren die uw knieën ondersteunen sterk te houden
  • Rekken van de bovenbeenspieren en kuitspieren
  • Lichamelijk actief blijven helpt om uw lichaam voor te bereiden op de eisen van een sport of inspannende activiteit
  • Hoewel ongelukken moeilijk te vermijden zijn, kan een gescheurde meniscus voorkomen worden door niet snel te scharnieren of draaien met uw voet plat op de grond.

Als u al knie.roblemen heeft, zal uw fysiotherapeut u helpen om een fitnessprogramma te ontwikkelen dat zich speciaal op uw knieën richt. Sommige oefeningen zijn beter dan andere voor mensen met een geschiedenis van pijn in de knie. Veel oefeningen kunnen worden aangepast op uw specifieke behoefte. Als u bijvoorbeeld hurkoefeningen doet, is het belangrijk om er zeker van te zijn dat uw knie direct boven uw voet blijft en niet overmatig scharniert of buigt.

Oefeningen: Gescheurde meniscus

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan gescheurde meniscus:

Dit artikel is aanbevolen door: Olivier Blaauw