Discoide meniscus

Een discoide meniscus is een afwijkend gevormde meniscus (het kraakbeen dat als kussen tussen de botten in de knie fungeert), die bij 1% tot 3% van alle mensen voorkomt. De aandoening is het resultaat van de afwijkende vorm van de meniscus gedurende de ontwikkeling in de baarmoeder. Terwijl sommige mensen zich niet bewust zijn van hun discoide meniscus en nooit verwante symptomen ervaren, hebben ze toch een hoger risico op letsel dan mensen met een normale meniscus. Een discoide meniscus wordt met name in de kindertijd of puberteit ontdekt en moet vaak geopereerd worden. Fysiotherapeuten bieden behandeling aan pre en post operatie, en voor aandoeningen waarvoor geen operatie nodig is.

Wat is discoide meniscus?

Onze knieën bevatten twee kussens van kraakbeen tussen ons dijbeen (femur) en scheenbeen (tibia), die de meniscus genoemd worden. De meniscus is normaal gesproken maanvormig. De rol is om stabiliteit te verlenen aan het kniegewricht en om krachten op te nemen, terwijl we staan en lopen.

Een discoide meniscus is aangeboren. Het ontstaat wanneer het kraakbeen zich niet naar behoren ontwikkelt, met een dikkere schijf en een ovale meniscus. De fout komt meestal voor in de meniscus aan buitenkant (lateraal) van het kniegewricht. Ongeveer 20% van de mensen met de diagnose discoide meniscus hebben het aan beide knieën.

Er zijn 3 typen discoide menisci. De classificering is:

• **Onvolledige discoide meniscus. **De vorm van de meniscus is een beetje breder en dikker dan een normale meniscus.
  • Volledige discoide meniscus. De vorm van de meniscus is significant breder dan een normale meniscus en bedekt het scheenbeen (tibia).
  • Wrisberg-gewrichtsband discoide meniscus. De normalerwijs aanwezige meniscofemorale gewrichtsband is afwezig.

De afwijkende vorm en dikte maken discoide menisci meer vatbaar voor letsel en scheuren. Het meniscusweefsel is vaak niet in staat om zichzelf te genezen, omdat de bloedtoevoer die voor herstel van weefsel nodig is beperkt is.

Meniscus blessures komen vooral voor bij activiteiten, waarbij plotseling gestopt, gescharnierd en “gesneden” wordt, zoals bij sport. Pijn kan zich soms ook voordoen zonder een specifieke blessure of scheur in de discoide meniscus.

In sommige gevallen is een kijkoperatie nodig om de afwijkende meniscus opnieuw te vormen om die zo normaal mogelijk te maken.

Hoe voelt discoide meniscus ?

Met een discoide meniscus of een gescheurde discoide meniscus kunt u het volgende ervaren:

• Pijn in uw knie, vaak aan buitenkant van het been.
  • Scherpe pijn bij rennen, springen, “snijden” of diep hurken.
  • Zwelling in de knie.
  • Gevoeligheid aan de buitenkant of soms aan de binnenkant van de knie.
  • Knakken of op-slot-gaan van de knie terwijl u loopt of hurkt.
  • Verlies aan kniemobiliteit, met name “vastzitten” bij volledig buigen of strekken van de knie.
  • Verlies van kracht in de quadriceps (dijspier)
  • Ongemak bij dagelijkse dingen, zoals traplopen.

Hoe wordt discoide meniscus vastgesteld?

Diagnose van een discoide meniscus begint met een grondig onderzoek van de medische voorgeschiedenis en een lichamelijk onderzoek. Uw fysiotherapeut zal verschillende metingen van de knie beoordelen, zoals beweging, kracht, flexibiliteit, gevoeligheid en zwelling. Uw fysiotherapeut zal verschillende specifieke onderzoeken van het kniegewricht doen en kan u vragen om kort de activiteiten of houdingen te demonstreren, die u pijn opleveren, zoals lopen, hurken en traplopen.

Als uw fysiotherapeut vermoedt dat er letsel in het kniegewricht kan bestaan, zoals een discoide meniscus, zal de therapeut waarschijnlijk een doorverwijzing naar een orthopeed aanraden voor diagnostische beeldvorming, zoals een echo of MRI. Een MRI, die naar de botten, spieren en kraakbeen kijkt, is de beste beeldvorming om een discoide meniscus en een scheur in de meniscus vast te stellen.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij discoide meniscus ?

Als bij u een discoide meniscus is vastgesteld, zal uw fysiotherapeut met u werken aan het ontwikkelen van een plan om u te helpen uw specifieke doelen te bereiken. Als een operatie nodig is, zal uw fysiotherapeut na de operatie met u aan het werk gaan. Daarvoor zal uw fysiotherapeut behandelstrategieën in sommige of alle van de volgende gebieden kiezen:

**Bewegingsbereik. **Een blessure of operatie aan de knie veroorzaakt irritatie aan het gewricht, wat vaak leidt tot zwelling en stijfheid, wat vaak leidt tot verlies van de normale beweging. Terwijl het belangrijk is om uw normale kniebeweging terug te krijgen, is het ook belangrijk om de blessure te laten genezen zonder dat er overmatige druk op het herstellende gewricht wordt geplaatst. Uw fysiotherapeut zal uw beweging beoordelen, voorzichtige oefeningen ontwerpen om u te helpen om het normale bewegingsbereik terug te krijgen en een plan opstellen dat het evenwicht behoudt tussen bescherming van het gewricht en herstel van beweging.

Krachttraining. Uw fysiotherapeut zal u oefeningen leren om de spieren rond de knie sterker te maken, zodat elke spier in staat is om goed te werken en de druk afneemt zodat de knie goed wordt beschermd.

**Manuele therapie. **Fysiotherapeuten zijn opgeleid in manuele (hands-on) therapie. Uw fysiotherapeut zal, indien nodig, uw knieschijf (patella) of de patellapees en omliggende spieren voorzichtig bewegen, om hun beweging, flexibiliteit en kracht te vergroten. Deze technieken kunnen zich richten op gebieden die moeilijk zelf te behandelen zijn.

Functionele training. Fysiotherapeuten zijn experts in het zo goed mogelijk trainen van atleten. Uw fysiotherapeut zal uw bewegingen beoordelen en u leren om ze aan te passen om extra stress in uw knie te verlichten.

Onderricht. Uw fysiotherapeut zal met u werken aan het identificeren en veranderen van externe factoren, die u pijn bezorgen, zoals de keuze van oefeningen, schoenen of de hoeveelheid oefening die u doet. Uw fysiotherapeut zal een persoonlijk oefenprogramma opstellen om u te helpen met het terugkeren naar uw gewenste activiteiten.

Kan discoide meniscus worden voorkomen?

Een discoide meniscus is aangeboren en kan daarom niet worden voorkomen. Het op peil houden van mobiliteit in de onderste ledematen en spierkracht zijn de beste methodes om enige vorm van knieletsel te voorkomen. Helaas kan de vorm van de menisci bij sommige mensen het risico op een blessure vergroten. Het is cruciaal om u bewust te zijn van elke vorm van pijn in de knie die u ervaart, vooral bij hurken, rennen of “snijden”, omdat dit signalen zijn van mogelijk knieletsel. Het vroeg identificeren en aanpakken van deze blessures helpt bij de behandeling.

Oefeningen: Discoide meniscus

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan discoide meniscus:

Dit artikel is aanbevolen door: Manon Klarenbeek