Cervicale radiculopathie wordt vaak aangeduid als een beknelde zenuw in de nek. Het wordt gekarakteriseerd door uitstralende pijn vanuit de nek naar de schouder, schouderblad, arm of hand. Zwakte en gebrek aan coördinatie in de arm en hand komen ook voor. De aandoening treft ongeveer 85 uit 100.000 mensen – meestal 50ers. Atleten, mensen met zwaar werk en arbeiders, die trillende machines bedienen worden meestal getroffen. Mensen die lang zitten of die artrose in de cervicale (nek) regio hebben worden ook aangedaan.

Conservatieve behandeling, waaronder fysiotherapie, kan helpen om de symptomen te verminderen. Een fysiotherapeut kan helpen om de acute symptomen in nek en arm die het gevolg zijn van de aandoening te verminderen en ook om de kracht en het functioneren in het algemeen te verbeteren. De meeste gevallen van cervicale radiculopathie worden door middel van fysiotherapie en zonder operatie verholpen.

Wat is cervicale radiculopathie?

Cervicale radiculopathie doet zich voor als een zenuwwortel vanuit de ruggengraat  samengedrukt raakt. De compressie kan zich om verschillende redenen voordoen. Bij jongere mensen doet het zich voor bij een nekhernia na trauma. Bij anderen komt het meestal spontaan voor door artritis of verminderde hoogte van de tussenwervelschijf in het gebied van de nek.

De cervicale wervelkolom bestaat uit 7 nekwervels (de botten die het nekgebied vormen). Elke wervel is gescheiden door een gel-achtige schijf. De tussenwervelschijven zorgen in de wervelkolom voor het opvangen van schokken. Het ruggenmerg loopt door een kanaal in de cervicale wervels. Ruggenmergzenuwwortels ontspringen vanuit de ruggengraat en takken af naar specifieke plekken in de arm. De ruggenmergzenuw stuurt signalen naar onze spieren voor beweging, maar ook het gevoel dat we in de hele arm hebben. De ruggengraat is als een boomstam en de ruggenmergzenuwen zijn als de takken van de boom. Als een samendrukking ontstaat of afwijkende druk op een tak vlakbij de stam wordt gezet, zal alles langs de tak aangedaan worden.

Ruggenmergzenuwen kunnen samengedrukt worden door:uitstralende pijn

• Artrose of ouderdomsslijtage van de tussenwervelschijf
  • Een hernia of uitstulpende tussenwervelschijven door trauma of degeneratie
  • Wervelkanaalstenose, een vernauwing van de ruimtes waarin de zenuwen lopen
  • Een tumor, goed- of kwaadaardig, die de zenuwwortel samendrukt

Als de ruggenmergzenuwen samengedrukt zijn, kunnen ze boodschappen aan de spieren vanuit de hersenen niet goed versturen, en ook geen gevoel waarnemen van de specifieke plek op de arm waar de zenuw heen loopt. Alle plekken waar de ruggenmergzenuw heenloopt zijn aangedaan. Daarom veroorzaakt een beklemde zenuw in de nek pijn, zwakte en gevoelloosheid in de arm, terwijl de beklemming zich in het cervicale gebied bevindt.

Symptomen van een cervicale radiculopathie ?

Symptomen van cervicale radiculopathie variëren afhankelijk van welke zenuw het betreft en komen gewoonlijk voor aan dezelfde kant van het lichaam als de aangedane zenuw. De symptomen zijn onder andere:

• Pijn in de nek, schouderblad, schouder, borst of arm, waarbij de pijn mogelijk naar de vingers straalt langs de baan van de betreffende zenuwwortel.
  • Als “scherp” omschreven pijn of “tintelingen” of een “plop”-gevoel in het cervicale gebied.
  • Een algemeen doffe pijn of gevoelloosheid overal langs de baan van de zenuw.
  • Zwakte in de schouder, arm of hand.
  • Pijn, die erger wordt bij bepaalde bewegingen van de nek.
  • Pijn, die minder wordt als de arm boven en achter het hoofd wordt getild (minder spanning op de ruggenmergzenuw).

Deze symptomen kunnen ook specifiek betrekking hebben op de betrokken zenuwwortel:

• C5 zenuwwortel (tussen nekwervels C4-C5): zwakte in de deltaspier (voor- en zijkant van de schouder) en bovenarm; schouderpijn en gevoelloosheid
  • C6 zenuwwortel (tussen nekwervels C5-C6): zwakte in de biceps (voorkant van de bovenarm) en polsspieren; gevoelloosheid aan de duimkant van de hand
  • C7 zenuwwortel (tussen nekwervel (C6-C7): zwakte in de triceps (de achterkant van de bovenarm en pols); gevoelloosheid en tinteling aan de achterkant van de arm en de middelvinger van de aangedane hand
  • C8 zenuwwortel (tussen wervels C7-T1): zwakte in de greep van de hand; gevoelloosheid in de pink

De meest voorkomende zenuwwortelniveaus voor deze aandoening zijn C6 en C7.

Hoe wordt cervicale radiculopathie vastgesteld?

Als u naar een fysiotherapeut gaat, zal die een grondige onderzoek uitvoeren en vragen stellen over uw pijn en uw dagelijkse activiteiten. Onder andere:

• Hoe en wanneer de pijn begon: begon de pijn ineens of was er sprake van trauma of een plop in het nekgebied?
  • Waar zijn de symptomen precies gelokaliseerd en zijn ze sinds het begin van plaats veranderd of verergerd?
  • Waardoor worden de symptomen erger of minder erg?
  • Wat voor soort werk doet u?
  • Welke hobby’s heeft u en welke dingen in en om huis doet u regelmatig?

Uw fysiotherapeut zal voorzichtig het gebied van uw nek en armen onderzoeken. De therapeut zal uw peesreflexen en peeskracht controleren, en speciale tests op uw nek en bovenste ledematen uitvoeren om vast te stellen welke ruggenmergzenuwwortel(s) het betreft, en om andere aandoeningen uit te sluiten. Om een definitieve diagnose te stellen kan uw therapeut samenwerken met bv een orthopeed of een andere zorgaanbieder. De orthopeed kan nader onderzoek aanvragen, zoals een MRI of EMG (elektromyografie). Een MRI laat zacht weefsel zien, waaronder het ruggenmerg en de zenuwwortels. Dit onderzoek kan vaststellen waardoor de compressie van de zenuwen, waaronder tussenwervelschijf uitstulpingen en hernia’s, is ontstaan. Een EMG meet de zenuw- en spierfunctie. Dit onderzoek kan laten zien hoe uw ruggenmergzenuwen met uw spieren communiceren.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij cervicale radiculopathie ?

Fysiotherapie is een effectieve behandeling voor cervicale radiculopathie, en in veel gevallen lost het de symptomen volledig op. Uw fysiotherapeut zal een persoonlijk behandelplan opstellen, gebaseerd op de uitkomsten van uw eerste onderzoek. Het behandelplan kan het volgende omvatten:

Pijnmanagement. Het eerste doel is de pijn en de ontsteking in het gebied te verminderen. IJspacks op de nek en schouderblad gebied gedurende de eerste 24 tot 48 uur na het begin van de pijn, helpen om de ontsteking te remmen. Vochtige warmte kan hierna worden gebruikt om de omliggende spieren te ontspannen. Uw fysiotherapeut kan u adviseren om overdag af en toe een zachte nekband te dragen om uw nek te ontspannen. Een voor de nek gevormd kussen kan worden aanbevolen om de nek goed te ondersteunen en u in staat te stellen om comfortabel te slapen.

Manuele therapie. Uw fysiotherapeut kan manuele therapie gebruiken, zoals manuele nek-tractie, om de druk in het cervicale (nek) gebied te verlichten. Deze handeling kan directe verlichting van pijn en naar de arm stralende gevoelloosheid opleveren. Zachte massage kan ook worden toegepast op de spieren van de nekwervelkolom en scapula (schouderblad) gebied. Deze techniek helpt de spieren te ontspannen en verbetert de circulatie naar het gebied, waardoor genezing en verlichting van de pijn wordt bevordert.

Onderricht over de houding. Onderricht over de houding is een belangrijk deel van de revalidatie. Uw fysiotherapeut kan aanpassingen suggereren aan uw werkplek of uw werkgewoontes, om een goede houding te bevorderen die uw nek beschermt. In het begin van het genezingsproces kan dit inhouden dat niet langer dan 15 tot 20 minuten achtereen wordt gezeten. U zult ook instructies krijgen over hoe u gedurende de dag in een veilige houding, die minimale druk op uw tussenwervelschijven zet, moet bukken, reiken en tillen.

Oefeningen voor bewegingsbereik. Uw fysiotherapeut zal u voorzichtige oefeningen voor nekmobiliteit leren om uw symptomen te verlichten en u in staat te stellen om weer normaal te bewegen. In het begin van de genezing is het belangrijk om uw symptomen duidelijk aan uw fysiotherapeut door te geven. Als u gedurende de werkdag veel uren aan uw bureau doorbrengt, kan uw nek stijf worden. Uw therapeut leert u om uw nek te strekken om zo de druk door langdurig zitten van uw nek te halen en te helpen met het verbeteren van uw mobiliteit.

Krachtoefeningen. Uw fysiotherapeut helpt u om, gebaseerd op welke ruggenmergzenuwen in uw geval betrokken zijn, vast te stellen welke spiergroepen sterker moeten worden. Als de pijn niet langer langs uw arm naar beneden straalt kunt u beginnen met meer inspannende krachtoefeningen. Oefeningen voor nekstabiliteit worden ook uitgevoerd. U zult een thuisoefenprogramma krijgen om door te gaan met het sterker maken van uw nek, schouder, arm en bovenrug, als uw gewone fysiotherapie al lang is afgelopen.

Functionele training. Als uw symptomen verminderen, zal uw fysiotherapeut gaan werken aan functionele oefeningen om u helpen om weer aan het werk te gaan, te sporten of andere dagelijkse activiteiten uit te voeren. Als uw werk, bijvoorbeeld, inhoudt dat u boven uw hoofd moet reiken, drukken of trekken, of dat u lange periodes moet zitten, zal u manieren aangeleerd krijgen om deze taken zodanig uit te voeren dat geen onnodige druk op uw nek ontstaat.

Kan cervicale radiculopathie worden voorkomen?

Uw fysiotherapeut zal u leren hoe u het best kunt voorkomen dat cervicale radiculopathie terugkomt door:

• Een goede houding aan te houden. Gebruik een ondersteunend kussen en een goed houding als u in een stoel zit of in uw auto.
  • Uw werkplek zo in te richten dat zo weinig mogelijk kracht op de rug ontstaat. U wordt misschien geadviseerd om een handsfree telefoon te gebruiken of om uw beeldscherm zo te plaatsen dat herhaaldelijk overmatig draaien of strekken van uw nek gedurende de dag wordt voorkomen.
  • Door te gaan met oefeningen om flexibiliteit en kracht in de rugspieren te houden, en ook in het bovenlichaam, het midden van de rug en de kernspieren.
  • Een gezond gewicht aan te houden om zo onnodige krachten op de ruggengraat te voorkomen

Cervicale radiculopathie oefeningen

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan cervicale radiculopathie:

Zie: https://www.youtube.com/playlist?list=PLPfXu8wMzWVs7oTQMXXWmWX3bmkz0fvyr

Bekijk de losse oefeningen:

Related Entries