Borstontsteking (mastitis)

Een borst.ntsteking begint vaak met een verstopt melkkanaaltje, hierdoor raken de melkklieren achter de verstopping overvol en ontstaat er druk in de borst. Het omringende weefsel raakt geïrriteerd en er ontstaat pijn, zwelling, roodheid en/of warmte. Als deze symptomen samengaan met verhoging of koorts spreekt men van een borstontsteking.

De reguliere behandeling bij borstontsteking is o.a. het voorschrijven van antibiotica. De Canadese kinderarts Jack Newman heeft onderzoek gedaan naar een alternatieve behandeling met ultrageluid door de fysiotherapeut.

De behandeling met ultrageluid bestaat uit twee sessies, twee dagen na elkaar. De behandeling is weinig belastend voor de moeder en pijnloos. Elke behandelplek wordt 5 minuten behandeld. Na de behandeling moet je je baby voeden en/of melk afkolven. Vaak is er direct na de behandeling al een positief effect merkbaar. Soms is een derde of vierde behandeling gewenst. De behandeling wordt door de zorgverzekeraar vergoed indien je aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie.

Verder is het belangrijk om de oorzaak van de borstontsteking te achterhalen. Soms is het gewenst om een lactatiekundige hiervoor in te schakelen.

Dit artikel is aanbevolen door: Petra Tuunter
Meest recente aanpassing: 19-02-2024 om 01:59 uur