Spierpijn is eigenlijk dat je beschadigde en ontstoken spieren hebt

Spierpijn kennen we allemaal en hoort bij het sporten, maar wat is het eigenlijk en kan het worden voorkomen? In deze FAQ worden de volgende vragen beantwoord:
  1. Wat is spierpijn?
  2. Is spierpijn bij griep hetzelfde als spierpijn na intensief sporten?
  3. Voorkomt een goede warming up spierpijn?
  4. Voorkomt een goede cooling down spierpijn?
  5. Heeft voeding een invloed op spierpijn?

Wat is spierpijn?

Spierpijn (myalgie) is een gevoel van een pijn in de spier. Spierpijn kan ontstaan door een groot aantal oorzaken. Een veel voorkomende oorzaak van spierpijn is overbelasting o.a. bij sport. Door het langdurig of overmatig belasten van spieren kan er een ophoping ontstaan van afvalstoffen, met name melkzuur. Dit kan kan een pijnlijk gevoel, kramp en/of een stijf gevoel geven.

Spierpijn kan direct ontstaan, maar kan ook een of twee dagen erna de kop opsteken. Spierpijn, die later ontstaat, wordt vaak veroorzaakt door zware belastingen, waarbij de spier wordt “uitgerekt” terwijl ze actief zijn.

Spierpijn kan een paar dagen tot een week duren. Tijdens dit herstel worden de spiervezels dikker, dit heet ook wel spierhypertrofie. Om dit goed zijn werk te laten doen hebben de spiervezels een herstelperiode nodig. Na deze periode kun je de spiervezels weer volledig gebruiken en dus weer gaan sporten.

Is spierpijn bij griep hetzelfde als spierpijn na intensief sporten?

Nee, spierpijn bij griep is anders dan spierpijn na het sporten. Deze spierpijn hebben we te, net zoals andere griepsymptomen zoals koorts en hoofdpijn, te danken aan ons afweersysteem.

De signaalstoffen, die aangemaakt worden door onze witte bloedlichamen, waarschuwen andere witte bloedlichamen voor indringers. Deze signaalstoffen, interleukines, activeren ook pijnreceptoren in de spieren, waardoor een vage, niet duidelijke spierpijn ontstaat. Deze spierpijn heeft, voor zover men weet, geen enkele functie.

Een pijnstiller, goed voor jezelf zorgen, en rustig aandoen, kan allemaal voor verlichting zorgen.

Voorkomt een goede warming up spierpijn?

Ja, een goede warming up is heel belangrijk voor het sporten. Het is namelijk belangrijk je spieren eerst op te warmen voor je training. Op deze manier, maak je je spieren “los” en helpt ze met het overschakelen van de ruststand naar de actieve stand.

Je hart gaat sneller kloppen, waardoor het bloed sneller gaat stromen en je zo meer zuurstof naar je spier kan transporteren. Ook stijgt je lichaamstemperatuur wat zorgt voor een betere stofwisseling. Dit bij elkaar voorkomt erge spierpijn.

Voorkomt een goede cooling down spierpijn?

Ja, een goede cooling down is heel belangrijk na het sporten. Het reduceert de melkzuurproductie. Door de cooling-down verbrand je het laatste restje melkzuur, het brengt vervolgens je bloedsomloop en hartslag tot rust.

Op deze wijze herstel je sneller van je training en zorgt het voor minder lang durende spierpijn.

Heeft voeding een invloed op spierpijn?

Voeding heeft zeker een invloed op spierpijn. Bepaalde vitamines en mineralen dienen voldoende aanwezig te zijn in de voeding. Deze stoffen zijn nodig voor een goede ontwikkelen en om gezond te blijven. Als er sprake is van een gevarieerde voeding krijg je voldoende vitamines en mineralen binnen.

De volgende vitamines spelen een rol bij de reductie van spierpijn:

• Vitamine D (vette vis, bak- en braadproducten)
  • Vitamine B (fruit, vlees(waren), graanproducten)
  • Vitamine C (fruit)
  • Vitamine E (groente, fruit en noten) en dan met name eiwitten.

Mineralen die een rol kunnen spelen bij de reductie van spierpijn, zijn: magnesium (peulvruchten) en zink (peulvruchten, volkoren brood en rijst).

Bepaalde aminozuren (glutaminezuur, taurine en carnitine) spelen ook een rol bij de reductie van spierpijn. Aminozuren zijn bouwstenen voor eiwitten. Glutaminezuur en taurine zorgen voor herstel en carnitine speelt in een rol in de energievoorziening van spieren.

Het is ook belangrijk om veel te drinken. Vocht zorgt ervoor dat afvalstoffen snel worden afgevoerd. Koffie verlaagt bovendien het risico op het krijgen van spierpijn. Door de koffie wordt de pijnprikkel, die normaliter wordt waargenomen, geblokkeerd.

Meest recente aanpassing: 19-02-2024 om 01:59 uur