Ziekte van Bechterew

De ziekte van Bechterew is een ontstekingsziekte die pijn en stijfheid in de ruggengraat, het bekken en andere gewrichten, zoals heup, knieën, voeten en schouders veroorzaakt. De ziekte van Bechterew is een chronisch (levenslange) ziekte en is erfelijk. Hoewel de meerderheid van mensen met de ziekte van Bechterew een gen genaamd HLA-B27 dragen, ontwikkelt ongeveer 80% van de mensen die het gen van een ouder met de ziekte van Bechterew hebben geërfd de ziekte niet.

Het begin van de ziekte van Bechterew wordt meestal bij mensen tussen 17 en 45 jaar oud vastgesteld. Bij mannen wordt 2 tot 3 keer vaker dan bij vrouwen de ziekte van Bechterew vastgesteld en mannen hebben ernstiger symptomen van de ziekte dan vrouwen. Fysiotherapeuten helpen mensen met de ziekte van Bechterew om productief te blijven door met hen te werken aan het verhogen van hun kracht, spierflexibiliteit en gewrichtsmobiliteit en door hun houding te verbeteren.

Wat is de ziekte van Bechterew?

De ziekte van Bechterew is een ontstekingsziekte die de ruggengraat, het bekken en gewrichten in het hele lichaam aantast. De ziekte van Bechterew veroorzaakt afwijkende botgroei en veroorzaakt het aan elkaar vastgroeien van gewrichten in het ruggengraat en in de sacro-iliacale gewrichten of SI-gewrichten (tussen elke heup en het bekken). Vitale organen zoals hart, longen en ogen kunnen ook aangetast worden. Zeldzame complicaties omvatten ontsteking van het hart, littekenweefsel op de zenuwen in de ruggengraat en nierproblemen die verband houden met langdurig medicijngebruik.

Hoewel er op dit moment geen remedie is tegen de ziekte van Bechterew kan goede behandeling helpen om de pijn en stijfheid die bij de ziekte horen te verminderen. Medicijnen verminderen de ontsteking en lokale zwelling. Als het heupgewricht stijf en pijnlijk wordt kan een volledige vervanging van de heup worden uitgevoerd.

Hoe voelt de ziekte van Bechterew?

Het eerste en belangrijkste symptoom dat wordt ervaren bij het begin van de ziekte van Bechterew is pijn in de SI-gewrichten en de onderrug. U kan ook gaandeweg heup- en schouderpijn ervaren. Pijn gaat vaak samen met ochtendstijfheid of stijfheid na periodes van inactiviteit en wordt meestal beter na oefening of activiteit. Andere algemene symptomen zijn koorts,  algehele vermoeidheid en verlies van eetlust.

Het voor de ziekte van Bechterew typerende aaneengroeien van bot of ankylose in de gewrichten in de nek, ruggengraat en heupen veroorzaakt gestage stijfheid en kan uw vermogen om uw hoofd te draaien, rechtop te staan of te buigen beperken. De ziekte van Bechterew kan het aanhouden van een goede houding bemoeilijken en kan u naar voren doen hangen. Een foute houding maakt het makkelijker om het evenwicht te verliezen en veroorzaakt moeilijkheden bij lopen en verhoogt daardoor het risico op vallen. In gevorderde gevallen kan zich osteoporose  (botontkalking) voordoen, waardoor het risico op breuken toeneemt.

Ontsteking komt veel voor bij de ziekte van Bechterew. De ontsteking wordt meestal gevoeld op die plekken waar gewrichtsbanden en pezen aan het bot zijn gehecht. Deze plekken zijn gevoelig bij aanraking en worden soms “hot spots” genoemd. De hiel en de achterkant van de voet zijn gangbare locaties voor gevoelige plekken, die moeilijkheden kunnen opleveren bij staan en lopen.

Mensen met de ziekte van Bechterew kunnen ademhalingsproblemen ontwikkelen omdat de longen en de gewrichten waar de ribben en ruggengraat aanhechten stijf worden, waardoor uitzetting van de borst beperkt wordt en kortademigheid wordt veroorzaakt en de kans op luchtweginfecties wordt vergroot.

De ziekte van Bechterew kan ook (in ongeveer 40% van de gevallen) de zachte weefsels in het oog aantasten, wat leidt tot zwelling in het oog (uveitis). Mensen kunnen ook rode ogen, pijn, “vlekken” en een toegenomen gevoeligheid voor licht ervaren.

Hoe wordt de ziekte van Bechterew vastgesteld?

Als u voor het eerst bij uw fysiotherapeut bent met symptomen als chronisch rugpijn, zal de fysiotherapeut uw medische geschiedenis doornemen en u vragen om te beschrijven hoe de symptomen zich voordoen, welke symptomen u als eerste ervaart en of die erger worden bij inactiviteit en beter bij activiteit.

Uw fysiotherapeut zal een grondig onderzoek naar uw houding en het bewegingsbereik van uw ruggengraat, heupen, knieën en schouders doen. Uw fysiotherapeut zal ook nakijken of u gevoelige plekken heeft rond uw ruggengraat, heupen en SI-gewrichten en voorzichtig uw vermogen beoordelen om voorover en achterover te buigen, te hurken en te lopen.

Als uw fysiotherapeut de ziekte van Bechterew vermoedt zal hij of zij ook de mate van uitzetting van uw borst wanneer u diep in- en uitademt meten. Dat geeft aan op welke manier de ziekte van Bechterew mogelijk uw ribgewrichten en ademfunctie aantast.

Uw fysiotherapeut zal ook uw vermogen om te lopen en hoe u beweegt van zit naar stand beoordelen en uw evenwicht testen om vast te stellen of u een risico op vallen heeft.

Als uw fysiotherapeut de ziekte van Bechterew vermoedt zal hij of zij overleggen met uw arts voor nadere onderzoeken, zoals een röntgenfoto of MRI van de ruggengraat en SI-gewrichten. Bloedtesten en genetische testen kunnen ook worden aanbevolen: een bloedtest die positief is voor het HLA-B27 gen kan een risico op het ontwikkelen van de ziekte van Bechterew aanduiden.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij de ziekte van Bechterew?

Fysiotherapie helpt uw houding en gewrichtsmobiliteit te verbeteren, pijn te verminderen en helpt u bij het makkelijker uitvoeren van uw alledaagse handelingen. Uw fysiotherapeut kan u leren:

• Training van de lichaamshouding - om uw houding te verbeteren en om voorover hangen te voorkomen. Deze training is belangrijk om ervoor te zorgen dat u een rechte houding houdt.
  • Krachtoefeningen - om uw rug en rugspieren te versterken en om u te helpen om een goede sta- en loophouding aan te houden en om uw dagelijkse activiteiten te doen.
  • Flexibiliteitsoefeningen - om gewrichtsmobiliteit te behouden en te verbeteren. Oefeningen voor uw been- en borstspieren en voorzichtige bewegingsbereik oefeningen om de ruggengraat en andere gewrichten soepel te houden. Oefeningen in het water hebben laten zien dat bij patiënten met de ziekte van Bechterew gewrichtspijn afneemt en beweging toeneemt.
  • Rekoefeningen - voor de spieren in de romp om borstuitzetting te verbeteren.
  • Diepe-ademhalingsoefeningen - om borstuitzetting te verbeteren en u te helpen beter te ademen. Verbeterde ademhaling verhoogt de zuurstof- en bloedsomloop in het lichaam en kan helpen om stijfheid, pijn en vermoeidheid te verminderen.
  • Pijnbestrijdingstechnieken - zoals het gebruik van ijs- of warmtepakkingen om ontsteking en pijn in de gewrichten te beheersen. Uw fysiotherapeut kan een TENS-unit voorschrijven, wat een behandeling is met elektrische stimulatie om de pijn te verminderen.
  • Individuele activiteiten - om uw functionele vermogen en energie te verbeteren en om te helpen om vermoeidheid te verminderen. Uw fysiotherapeut zal u leren hoe u uw lichaam het meest efficiënt beweegt om te veel inspanning bij uw dagelijkse activiteiten te vermijden. Uw fysiotherapeut kan het gebruik van een loophulpmiddel aanbevelen, zoals een wandelstok of een rollator om uw loopvermogen te verbeteren, pijn te verminderen en het risico op vallen te verkleinen.

Uw fysiotherapeut zal met u samenwerken om te verzekeren dat u de beste houding, flexibiliteit, gewrichtsmobiliteit en spierkracht behoudt, zodat u een productief, bevredigend leven kunt leiden. We zijn er om u te helpen!

Hulp na operatie

Als uw heupgewrichten ernstige artrose hebben ontwikkeld kan uw arts een volledige heupvervanging aanbevelen. Uw fysiotherapeut zal u helpen om het lopen, het bewegingsbereik van uw gewrichten en de kracht in uw been na de operatie te verbeteren, zodat u veilig terug kunt naar uw dagelijkse activiteiten.

Kan de ziekte van Bechterew voorkomen worden?

De ziekte van Bechterew is een erfelijke ziekte en kan niet voorkomen worden. Functionele beperkingen kunnen echter verminderd of voorkomen worden door een dagelijks programma van houdingcorrectie, rek- en krachtoefeningen.

Dit artikel is aanbevolen door: Li-Anne Douma
Meest recente aanpassing: 05-04-2024 om 08:59 uur