Snapping hip

Het snapping hip syndroom verwijst naar het knappende of ploppende gevoel dat zich aan de zijkant, voorkant of achterkant van uw heup voordoet als u uw been met kracht optilt, neerzet of zwaait. Snapping hip maakt het moeilijker om dingen te doen zoals tillen, trappen, uw been draaien, opstaan uit een stoel, lopen, rennen of fietsen.

Hoewel de aandoening met name dansers en sporters treft, kan een snapping hip zich bij iedereen voordoen die krachtige beenbewegingen maakt. Snapping hip komt vooral voor bij mensen tussen de 15 en 40 jaar.

Wat is het snapping hip syndroom?

Snapping hip komt voor als een spier, pees of gewrichtsband over een botuitsteeksel op de heup rolt. Snapping hip kan zich op verschillende plaatsen op de heup voordoen:

• Een snapping hip aan de voorkant van de heup betekent dat de heupflexor spieren over de voorkant van het heupbeen rollen, of dat de heupbanden over het dijbeen of de weefsels van de heup rollen.
  • Deze aandoening betekent dat de ITB (iliotibiale band) over de buitenkant van het dijbeen rolt of dat de grote spier aan de achterkant van de heup (gluteus maximus) over de buitenkant van het dijbeen glijdt.
  • Deze aandoening betekent dat een van de hamstrings over de onderkant van het heupbeen rolt.

Snapping hip kan zich voordoen wanneer de heupspieren overmatig zijn gebruikt en oververmoeid, stijf en/of gezwollen zijn geworden.

Sportactiviteiten zoals atletiek, voetbal, paardrijden, fietsen, gymnastiek en dans kunnen de aandoening uitlokken. Het kan zich ook bij dagelijkse activiteiten voordoen waarbij herhaaldelijk krachtige beenbewegingen worden gemaakt.

Hoe voelt het snapping hip syndroom?

Snapping hip veroorzaakt een knappend gevoel en geluid dat aan de voorkant, zijkant of achterkant van de heup kan worden gevoeld. Vaak gaat het knappen zonder pijn gepaard. Als het pijn doet, houdt de pijn meestal op als men stopt met de beenbeweging, die knappen veroorzaakte. Bij sporters en dansers kan het knappen vergezeld gaan van zwakte en kan het de prestaties verminderen.

Het knappen komt vooral voor als de het been naar voren of opzij wordt getrapt, als het been achter het lichaam wordt gehouden, bij het opstaan uit een stoel of bij het verdraaien van het lichaam of het been.

Vaak is geen sprake van knappen of van pijn als in een rechte lijn wordt gelopen of gerend, alhoewel bij sommige mensen deze activiteiten worden beperkt door pijn in de structuur die knapt.

Signalen en symptomen van het snapping hip syndroom

Met snapping hip kunt u het volgende ervaren:

• Knappen of ploppen aan de voorkant, zijkant of achterkant van de heup bij het optillen, neerzetten of zwaaien van het been
  • Zwakte in het been als u probeert om het vooruit of opzij te tillen
  • Stijfheid aan de voor- of achterkant van de heup
  • Zwelling aan de voor- of zijkant van de heup
  • Moeite met dagelijkse dingen zoals opstaan uit een stoel en wandelen.

Hoe wordt het snapping hip syndroom vastgesteld?

Als u eerst naar uw fysiotherapeut gaat, zal de therapeut een grondig onderzoek doen dat het opnemen van uw gezondheidsgeschiedenis omvat. Uw therapeut zal u vragen:

• Hoe u uw heup geblesseerd heeft en of u een plop hoorde toen het letsel ontstondbursitis heup
  • Of u knappen, ploppen of pijn voelt
  • Waar u het knappen of de pijn voelt
  • Of u een directe klap op uw heup heeft gekregen
  • Of u in de eerste 2 tot 3 uur na het letsel zwelling heeft gezien
  • Of u pijn ervaart als u uw been voorwaarts of achterwaarts optilt, loopt, van richting verandert tijdens het lopen of rennen of als u uw knie optilt.
  • Of u doet aan repetitieve, krachtige of plyometrische (snelle, explosieve sprongen) sporten.

Uw fysiotherapeut zal ook speciale tests doen om te helpen vaststellen of u een snapping hip heeft, zoals:

• U vragen om uw been snel op te tillen
  • U vragen om tegen de hand van de fysiotherapeut te drukken wanneer hij of zij uw been naar buiten, naar achteren en naar voren probeert te drukken (spierkrachttest)
  • Voorzichtig aan de spier voelen om de exacte plek van het letsel vast te stellen (palpatie)

Uw therapeut kan ook aanvullende tests doen om mogelijke schade aan andere delen van uw lichaam zoals uw heupgewricht of onderrug vast te stellen.

Om een definitieve diagnose te kunnen stellen, zal uw therapeut samenwerken met een arts of andere gezondheidszorgverlener. De arts kan nader onderzoek aanvragen – zoals een röntgenfoto of MRI – om de diagnose te bevestigen en ook om andere mogelijke schade uit te sluiten. Deze tests zijn echter meestal niet nodig bij het snapping hip syndroom.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij het snapping hip syndroom?

Uw fysiotherapeut zal een speciaal behandelprogramma maken om uw herstel te versnellen, inclusief oefeningen en behandelingen die u zelf thuis kunt doen. Dit programma helpt u om uw normale leven weer op te pakken en uw hersteldoelen te halen.

De eerste 24-48 uur

Uw fysiotherapeut kan u adviseren om:

• De geblesseerde heup rust te geven door niet te lopen of een enige andere activiteit te doen die pijn oplevert. In zeldzame gevallen kunnen krukken worden aanbevolen om verdere overbelasting van de spieren bij het lopen te voorkomen.
  • IJs op het aangedane gebied aan te brengen: om de twee uur, 15 tot 20 minuten
  • Met een andere gezondheidszorgverlener te overleggen voor bijvoorbeeld medicatie of diagnostische tests.

Verlichten van de pijn

Uw fysiotherapeut kan verschillende soorten behandeling en techniek gebruiken om uw pijn onder controle te houden en te verminderen, waaronder het gebruik van ijs, warmte, elektriciteit, tape, oefeningen en speciale hands-on technieken die de spieren en gewrichten bewegen (manuele therapie).

Mobiliteit verbeteren

Uw fysiotherapeut zal specifiek activiteiten en behandelingen kiezen om te helpen bij het herstel van de mobiliteit in het been en de heup. Dit kan beginnen met bewegingen van het been- en heupgewricht die de therapeut voorzichtig uitvoert, en verdergaan met actieve oefeningen en stretches. Behandeling voor snapping hip houdt vaak manuele therapie technieken in zoals trigger point release en soft tissue mobilisatie, en ook specifieke stretches van spieren die heel erg stijf zijn.

Kracht verbeteren

Bij elke fase van herstel horen bepaalde oefeningen, en uw fysiotherapeut zal u de juiste oefeningen voor het herstel van uw kracht, vermogen en wendbaarheid leren. Deze kunnen worden gedaan met gewichten, rekbanden, gewichtshef-apparatuur en cardiomachines zoals loopbanden en oefenfietsen. In geval van het snapping hip syndroom worden vooral de spieren in de heup en de kern bij deze krachtoefeningen aangesproken.

Hersteltijd versnellen

Uw fysiotherapeut is opgeleid en ervaren in het kiezen van behandelingen en oefeningen die u helpen om weer met uw normale leven verder te gaan, en om uw doelen sneller te bereiken dan u in uw eentje zou kunnen doen.

Uw fysiotherapeut zal met u samenwerken om uw hersteldoelen vast te stellen, inclusief uw terugkeer naar werk en sport, en ook om uw zorgplan op te stellen zodat u die doelen zo veilig, snel en effectief mogelijk kunt behalen. Uw fysiotherapeut zal hands-on therapie gebruiken en u oefeningen en re-integratie activiteiten leren. Sporters krijgen sport-specifieke technieken en oefeningen om ze te helpen om sport-specifieke doelen te halen.

Toekomstig letsel vermijden

Uw fysiotherapeut kan een oefenprogramma voor thuis aanbevelen om die spieren rond uw heup, bovenbeen en kern (buik) sterker te maken om toekomstig letsel te voorkomen. Dit kunnen kracht- en soepelheidsoefeningen voor de heup-, dij- en kernspieren zijn.

Als een operatie nodig is

In geval van het snapping hip syndroom is zelden een operatie nodig. Als het toch nodig is, zal u fysiotherapeut u helpen om de pijn te minimaliseren, mobiliteit en kracht te herstellen en u zo snel mogelijk na de operatie weer verder te laten gaan met uw normale activiteiten.

Kan het snapping hip syndroom worden voorkomen?

Snapping hip syndroom kan worden voorkomen door:

• Voor sport of zware lichamelijke inspanning een warming up te doen. Uw warming up zou stretches moeten inhouden, die uw fysiotherapeut u geleerd heeft, inclusief voor de spieren aan voor-, zij- en achterkant van de heup
  • De intensiteit van een activiteit of sport geleidelijk op te voeren. Vermijd te vroeg, te snel en te hard te gaan.
  • Doe een consistent kracht- en soepelheidsprogramma om in goede lichamelijke conditie te blijven, ook buiten het sportseizoen
  • Draag schoenen die in goede conditie zijn en goed passen.

Related Entries