Schoudergordelsyndroom (thoracic outlet syndroom)

Thoracic outlet syndroom (TOS) of schoudergordelsyndroom is een potentieel pijnlijke en beperkende aandoening van het bovenste ledemaat. Het ontstaat door compressie van structuren in de thoracic outlet, de ruimte net boven de eerste rib en achter de clavicula (sleutelbeen).

Thoracic outlet syndroom

Door de vele signalen en symptomen die tot een diagnose TOS kunnen leiden, is de incidentie van de aandoening tot op heden onbekend. Fysiotherapeut werken met mensen met TOS om de symptomen te verlichten en de functionaliteit van het bovenlichaam te herstellen.

Hoe voelt thoracic outlet syndroom?

Omdat TOS over het algemeen wordt geclassificeerd op basis van het type structuur dat wordt bekneld, kunnen de aanwezige symptomen verschillen. Meer dan 90% van de gevallen van TOS wordt echter geacht neurogeen (zenuwbeknelling) van aard te zijn (de categorieën 3 en 4 hieronder).

Arteriële TOS

• Pijn in de hand; zelden in de schouder of nek
  • Het koud hebben of niet goed tegen kou kunnen
  • Gevoelloosheid en tinteling

Veneuze TOS

• Pijn in de arm
  • Zwelling in de arm
  • Verandering van kleur van de arm (ziet er blauwig uit)
  • Zwaar gevoel in de arm
  • Gevoelloosheid en tinteling in de vingers en handen

Neurogene TOS

• Pijn, gevoelloosheid en tinteling in de arm, schouder en vaak ook de nek
  • Hoofdpijn
  • Gevoelloosheid en tinteling in de arm, waardoor iemand ’s nachts wakker wordt
  • Onhandigheid met de hand
  • Niet goed tegen kou kunnen
  • Kou en verkleuring in de hand

Twijfelachtige Neurogene TOS

• Pijn, gevoelloosheid en tinteling in de hand, arm en schouder en vaak ook de nek
  • Hoofdpijn
  • Gevoelloosheid en tinteling van de arm, waardoor iemand ’s nachts wakker wordt
  • Onhandigheid met de hand
  • Niet goed tegen kou kunnen
  • Kou en verkleuring in de hand
  • Nadrukkelijker symptomen in de nacht dan overdag
  • Testen kunnen negatief zijn (vandaar de term “twijfelachtig”)

Hoe wordt thoracic outlet syndroom (TOS) vastgesteld?

Diagnose van TOS begint met een grondig gezondheidsvoorgeschiedenis en klinisch onderzoek.

Uw fysiotherapeut zal waarschijnlijk kijken naar verkleuringen in het getroffen gebied en voorzichtig proberen om de symptomen uit te lokken door het aangedane ledemaat in verschillende richtingen te bewegen.

U kunt voor diagnostisch onderzoek doorverwezen worden, zoals voor een echo Doppler , waarmee arteriële en veneuze TOS kan worden bevestigd of voor het testen van de snelheid van zenuwgeleiding om een echte neurogene TOS te kunnen bevestigen.

Uw fysiotherapeut kan de eerste zijn die het begin van TOS herkent, vanwege de effecten op uw lichamelijk functioneren. Uw fysiotherapeut kan u vragen:

• Wanneer voelde u de symptomen voor het eerst en wanneer waren ze het ergst?
  • Is u verandering van de symptomen opgevallen als de temperatuur anders werd?
  • Zijn u aanzienlijke veranderingen opgevallen in uw vermogen om lichamelijke taken te doen waarbij handbewegingen moeten worden gemaakt?
  • Zijn u veranderingen in het voorkomen van uw arm of hand opgevallen?

Daarnaast zal uw fysiotherapeut andere aandoeningen, die deze stoornis kunnen imiteren, uitsluiten. Uw fysiotherapeut kan u vragen om een vragenlijst in te vullen om meer inzicht in uw lichamelijke conditie te hebben en om te screenen op de aanwezigheid van andere aandoeningen.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij thoracic outlet syndroom (TOS)?

Zodra de diagnose TOS is gesteld, zal uw fysiotherapeut met werken aan het opstellen van een behandelplan om het ongemak te helpen verlichten en uw vermogen om de dagelijkse dingen te doen te verbeteren. Het meeste onderzoek naar deze aandoening beveelt een behandelplan aan met fysiotherapie om uw symptomen te verlichten en functionaliteit te verbeteren.

Fysiotherapiebehandeling kan het volgende omvatten:

• Manuele therapie – Manuele (hands-on) therapie kan toegepast worden om de zenuwen in de arm te manipuleren en mobiliseren en zo symptomen zoals pijn en gevoelloosheid/tinteling te verminderen. Uw fysiotherapeut kan ook proberen om uw eerste rib en/of sleutelbeen voorzichtig te mobiliseren.
  • Oefeningen voor beweging en kracht – Uw fysiotherapeut zal u spierkrachtoefeningen leren om de beweging en kracht in het aangedane gebied te verbeteren.
  • Educatie – Uw fysiotherapeut zal u strategieën aanleren die u kunnen helpen om uw symptomen te minimaliseren bij het doen van uw normale functionele dingen.
  • Aanpassen van activiteit en houding-strategieën – Uw fysiotherapeut zal u houdingen en strategieën leren zodat minder druk op de structuren die verwant zijn met TOS wordt gezet.

Kan thoracic outlet syndroom (TOS) worden voorkomen?

Sommige gevallen van TOS zijn niet te voorkomen, zoals die te wijten zijn aan anatomische afwijkingen, aangeboren aandoeningen, trauma of wonden die ruimte innemen; andere kunnen worden voorkomen. Het begrijpen van de risicofactoren waardoor u meer vatbaar voor deze aandoening zou kunnen zijn is de eerste stap tot preventie.

Uw fysiotherapeut zal samen met u strategieën ontwikkelen om u te helpen om de risicofactoren en symptomen beter te begrijpen en te managen. Net zoals bij veel andere aandoeningen is educatie de sleutel. Strategieën in inzicht, zoals methodes om de symptomen te verminderen terwijl u dingen doet, kunnen u helpen om na het begin van TOS een vol en functioneel leven te leiden.

Dit artikel is aanbevolen door: Frank Mulder