Mediale apophysitis

Mediale apophysitis of werperselleboog is een aandoening die zich voordoet ten gevolge van letsel of irritatie van de binnenkant van de elleboog en treft meestal jonge sporters. Het wordt vaak geclassificeerd als een “overbelasting syndroom” bij honkballers in de ontwikkelingsfase van snelle groei (ongeveer 11 tot 15 jaar). Een werperselleboog kan door een fysiotherapeut worden geïdentificeerd en effectief worden behandeld.

Wat is mediale apophysitis?

Een werperselleboog doet zich voor bij irritatie van de binnenkant van het ellebooggewricht waar het opperarmbeen (humerus) samenkomt met de ellepijp (ulna), één van de botten van de onderarm.

Tijdens de puberteit zijn de botten die het elleboog.ewricht vormen zich nog aan het ontwikkelen en zijn daarom meer vatbaar voor letsel. Bij een gooibeweging wordt druk gezet op dit onderdeel van de elleboog. Als sprake is van teveel druk (d.w.z. door teveel werpen) en als het gewricht niet in staat is om goed te herstellen (d.w.z. wanneer er onvoldoende tijd is om te rusten tussen periodes van activiteit) kan de elleboog pijnlijk en gezwollen raken.

Dit leidt ertoe dat de sporter niet kan werpen met de normale snelheid en precisie. Een werperselleboog kan beginnen als pijnlijkheid, maar als het niet snel gediagnostiseerd en behandeld wordt, kan het uitgroeien tot een ernstiger aandoening, zoals een gescheurde gewrichtsband of breuk van de botten in het gewricht.

Hoe voelt mediale apophysitis ?

Met een werperselleboog kunt u het volgende ervaren:

• Langzaam erger wordende pijn aan de binnenkant van uw elleboog als u een bal gooit.
  • Zeurende pijnlijkheid aan de binnenkant van uw elleboog na werpen.
  • Zwelling en gevoeligheid rond de binnenkant van de elleboog.
  • Onvermogen om een bal met de normale snelheid te werpen.
  • Verlies van grijpkracht.
  • Verlies van precisie of afstand bij het werpen.
  • Spierkramp in uw onderarm.
  • Verlies van mobiliteit in uw elleboog.
  • Ongemak bij de dagelijkse dingen waarbij u uw onderarmspieren gebruikt, zoals een deurklink draaien of iets zwaars voor u uit tillen.

Hoe wordt mediale apophysitis vastgesteld?

Diagnose van een werperselleboog begint met een grondig onderzoek van de medische voorgeschiedenis van de sporter, inclusief specifieke vragen over deelname aan sport (uitgeoefende sporten, frequentie van training en wedstrijden, veldposities en aantal gegooide worpen).

Uw fysiotherapeut zal verschillende metingen beoordelen, zoals zintuigelijk, mobiliteit, kracht, flexibiliteit, gevoeligheid en zwelling. De fysiotherapeut zal verschillende tests uitvoeren die zich specifiek op het ellebooggewricht richten om de zich daarin bevindende structuren te onderzoeken en kan u vragen om kort de activiteiten of houdingen te laten zien die u pijn opleveren.

Afhankelijk van uw symptomen kan uw fysiotherapeut u zelfs vragen om een honkbal of softbal te werpen om uw gooibeweging te beoordelen. De fysiotherapeut zal u ook vragen om gedetailleerde informatie te verstrekken over uw ervaringen als werpende sporter.

Omdat zowel de schouder als de elleboog bij het werpen betrokken zijn, zal uw fysiotherapeut waarschijnlijk ook uw schouder onderzoeken. Andere nabijgelegen gebieden zoals uw nek en bovenrug zullen ook onderzocht worden om vast te stellen of die ook zouden kunnen bijdragen aan de aandoening aan uw elleboog.

Als uw fysiotherapeut vermoed dat er meer aan de hand is dan alleen een door overbelasting veroorzaakte irritatie (d.w.z. als er sprake is van recentelijk aanzienlijk verlies van mobiliteit in de elleboog of ernstige pijn als de elleboog wordt bewogen), kan de therapeut een verwijzing naar een orthopeed aanbevelen voor diagnostische beeldvorming, zoals ultrasound, röntgen of MRI. Alle diagnostische aspecten, inclusief subjectieve vraagstelling, het klinisch onderzoek en diagnostische beeldvorming zijn belangrijk bij het vaststellen van de aard van uw elleboogletsel.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij mediale apophysitis ?

Zodra andere aandoeningen zijn uitgesloten en een werperselleboog is vastgesteld, zal uw fysiotherapeut met u werken aan het opstellen van een persoonlijk plan dat toegesneden is op uw specifieke elleboogaandoening en uw sportieve doelen. Er zijn veel fysiotherapeutische behandelingen erg effectief gebleken bij de behandeling van deze aandoening. Uw fysiotherapeut kan zich richten op:

• Bewegingsbereik – Door het repetitieve karakter van werpen waardoor de elleboog geïrriteerd raakt, is deze vaak gezwollen en stijf met verlies van normale mobiliteit als resultaat. U kunt ook afwijkende mobiliteit in uw gooischouder hebben, die bijdraagt aan de wijze waarop uw elleboog zich bij werpen gedraagt. Uw fysiotherapeut zal de beweging van deze beide gewrichten beoordelen vergeleken met de normale mobiliteit voor uw leeftijd en geslacht en ook met die van uw andere schouder en elleboog.
  • Krachttraining – De spieren rond uw schouder en elleboog en ook die in uw bovenrug werken samen om de normale, gecoördineerde beweging van het bovenlichaam mogelijk te maken. Deze gecoördineerde mobiliteit is met name belangrijk bij werpen. Daarom is het belangrijk dat de kracht van alle spieren in het bovenlichaam in evenwicht is om te verzekeren dat het schouder- en ellebooggewricht efficiënt bewegen. Uw fysiotherapeut zal u oefeningen aanleren om de spieren rond de schouder sterker te maken, zodat elke spier in staat is om behoorlijk zijn werk te doen en opgebouwde spanning op de juiste manier wordt afgevoerd.
  • Manuele therapie – Fysiotherapeuten zijn opgeleid in manuele (hands-on) therapie. Indien nodig zal uw fysiotherapeut uw elleboog- en schoudergewricht en de omliggende spieren voorzichtig bewegen en mobiliseren voor zover nodig om hun mobiliteit, soepelheid en kracht te vergroten. Deze technieken kunnen zich richten op gebieden die lastig zelf te behandelen zijn.
  • Pijn management – Uw fysiotherapeut kan therapeutische toepassingen aanbevelen, zoals ijs en warmte om te helpen bij het beheersen van pijn.
  • Functionele training - In de jongvolwassen leeftijdsgroep, die met name door een werperselleboog wordt getroffen, leert een sporter meestal hoe bewegingen moeten worden aangepast aan een groeiend lichaam. Slechte coördinatie kan teveel druk opleveren voor de schouder en elleboog en onjuiste bewegingen kunnen in de loop van de tijd pijn in het lichaam veroorzaken. Fysiotherapeuten zijn experts in het beoordelen van de kwaliteit van beweging en in het trainen van sporters om op hun best te functioneren. Uw fysiotherapeut zal foute bewegingen in uw gooitechniek aanwijzen en corrigeren, zodat u in staat bent om een pijnvrije elleboog te krijgen en te houden.
  • Educatie – De eerste stap bij het aanpakken van elleboogpijn is rust. Uw fysiotherapeut zal uitleggen waarom dit zo belangrijk is en een plan maken voor uw revalidatie, zodat u weet wanneer u in staat zult zijn om weer veilig te sporten. Uw fysiotherapeut zal ook een persoonlijk schema maken om het werpen door behandeling en oefening weer op te pakken, zodat u in staat bent om vanuit de rustfase naar graduele re-integratie van gooiactiviteiten te gaan en meer letsel te vermijden.

Kan mediale apophysitis worden voorkomen?

Gelukkig kan er veel worden gedaan om de cascade aan gebeurtenissen die leiden tot een werperselleboog te voorkomen. Fysiotherapeuten helpen sporters en trainers zich te richten op:

• Het aanbieden van richtlijnen voor werpen, uitleggen van veel voorkomende oorzaken van werp-gerelateerde blessures en aanbieden van preventiestrategieën.
  • Sporters onderwijzen over de risico’s van het doorspelen met pijn.
  • Het aantal worpen bijhouden, zowel tijdens de training als tijdens de wedstrijd.
  • Bijhouden hoe vaak en waar wordt geworpen (verschillende sporten, verschillende competities en teams of posities)
  • Zorgen voor voldoende rust voor sporters om te herstellen tussen werpbeurten.
  • Het bijhouden van de groeicurve van jonge sporters (lengte, gewicht, BMI)
  • Het opstellen van een persoonlijke flexibiliteits- en krachtroutine die het hele sportseizoen wordt volgehouden.
  • Het aansporen van sporters om naar een fysiotherapeut te gaan als hun symptomen ondanks rust erger worden

Dit artikel is aanbevolen door: Frank Mulder