Carpaal Tunnel Syndroom

Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) is een veel voorkomende aandoening aan de pols en hand, waardoor het gebruik van de hele arm aangedaan kan worden. Het wordt veroorzaakt door druk op de zenuw aan de onderkant van de handpalm (n.medianus). Omdat mensen veel van hun handen en polsen vragen is CTS een veel voorkomende aandoening, die 1 op 20 Nederlanders treft. Een operatie voor deze aandoening wordt veelal uitgevoerd aan de pols en hand. Gelukkig kan fysiotherapie voor veel mensen met een CTS vaak de pijn en gevoelloosheid verlichten en zonder een operatie weer normaal de hand en pols gebruiken.

Wat is Carpaal Tunnel Syndroom?

De carpale tunnel is een smal kanaal, ongeveer zo breed als een duim, aan de palmkant van uw pols. De tunnel beschermt de mediane zenuw en de pezen die uw vingers buigen. Druk op de zenuw kan pijn en zwakte in uw pols en hand veroorzaken en gevoelloosheid of tinteling in sommige vingers. Deze druk wordt veroorzaakt door zwelling of irritatie van de mediane zenuw in de carpale tunnel en kan tot CTS leiden.

Extreme houdingen van de pols, maar ook veelvuldig vingergebruik, vooral met veel kracht of trilling (zoals het vasthouden van een stuurwiel van zwaar materieel), kunnen bijdragen aan CTS.

CTS komt veel voor in beroepen als werk aan de lopende-band en banen waarin veel (vibrerend) handgereedschap wordt gebruikt. Alhoewel excessief gebruik van een toetsenbord en computer vaak met CTS in verband wordt gebracht, hebben mensen die aan de lopende-band werken drie keer meer kans om CTS te ontwikkelen dan mensen die gegevensinvoer-werk doen. Sommige vrijetijdsbestedingen zoals naaien kunnen CTS veroorzaken, sporten zoals racquetball en handbal en het bespelen van snaarinstrumenten zoals de viool.

De volgende gezondheidsaandoeningen kunnen bij sommige mensen ook tot CTS leiden:

• Ontsteking en zwelling van de pezen in de pols
  • Blessures aan de pols (verrekking, verstuiking, uit de kom schieten, breuk)
  • Hormonale of metabolische veranderingen (zwangerschap, overgang, trage schildklier)
  • Vocht vasthouden (bijv. tijdens zwangerschap)
  • Gebruik van sommige medicijnen ( bijv. steroïden)
  • Degeneratieve en reumatische artritis

Signalen en symptomen van Carpaal Tunnel Syndroom (CTS)

CTS ontstaat gaandeweg met symptomen zoals een brandend gevoel, tintelingen, “speldenprikken” of gevoelloosheid in de handpalm en vingers. Vaak zijn de symptomen ’s nachts nadrukkelijker en mensen zeggen dan ook vaak dat ze wakker worden van de symptomen. Veel mensen hebben de behoefte om hun handen “uit te schudden” om de symptomen te verlichten.

Naar mate de aandoening zich verder ontwikkelt worden de symptomen ook overdag gevoeld en zijn vaak erger wanneer dingen zoals zware boeken of een haarborstel worden vastgehouden. Zwakte van de hand en een meer constante gevoelloosheid kunnen zich voordoen als de druk op de zenuw aanhoudt. U kunt dingen plotseling laten vallen of zwakte met grijpen ervaren.

Hoe wordt Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) vastgesteld?

Fysiotherapeuten werken nauw samen met andere professionals in de gezondheidszorg om CTS exact vast te stellen en te behandelen. Symptomen van CTS zijn karakteristiek en kunnen vaak zonder veel onderzoek worden vastgesteld. Fysiotherapeuten zijn experts in beweging en functioneren van het lichaam en zullen een onderzoek uitvoeren om alle factoren die kunnen bijdragen aan uw aandoening vast te stellen.

Er zijn verschillende onderzoeken die gebruikt kunnen worden om te helpen bij het vaststellen van CTS:

• Onderzoek van uw nek en hele bovenlichaam om andere aandoeningen uit te sluiten. Veel patiënten wordt verteld dat ze CTS hebben, terwijl de pijn uit een ander deel van het lichaam komt.
  • Sterkte van de grip van vingers en duim
  • Zintuiglijk (sensibiliteit) onderzoeken
  • Beweging (mobiliteit) van pols en hand
  • Onderzoek van de flexie van de pols (Test van Phalen): uw fysiotherapeut vraagt u de achterkanten van uw handen 1 minuut lang tegen elkaar te drukken. Tinteling of gevoelloosheid die zich binnen 60 seconden in uw vingers voordoet kan een aanwijzing voor CTS zijn.
  • Het Teken van Tinel: uw fysiotherapeut gebruikt een reflexhamer of een vinger om op de mediane zenuw op uw pols te kloppen. Tinteling in de duim, wijs-en middelvinger kan op CTS duiden.
  • Elektrisch onderzoek (elektromyografie/EMG) en snelheid van zenuwgeleiding: deze onderzoeken stellen de geleiding van de zenuw en de ernst van het CTS vast.
  • Röntgenfoto: als zich trauma heeft voorgedaan of als er reden is om anatomische afwijkingen aan te nemen, kunnen röntgenfoto’s worden aangevraagd.

In sommige gevallen kan uw fysiotherapeut u naar een arts of andere gezondheidszorgprofessional verwijzen voor aanvullend onderzoek of behandeling.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) ?

Na de evaluatie schrijft uw fysiotherapeut u een behandelplan voor dat gebaseerd is op uw specifieke geval.

Conservatieve behandeling

Als onderzoek CTS in een vroeg stadium bevestigt, zal in eerste instantie conservatieve behandeling worden aangeraden. Fysiotherapiebehandeling kan effectief zijn bij het verminderen van uw symptomen en om u weer uw gewone dingen te laten doen. Wees tijdens uw eerste bezoek aan de fysiotherapeut voorbereid om uw symptomen zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven en aan te geven wat uw symptomen erger maakt.

Afhankelijk van de oorzaken van uw CTS kan uw fysiotherapieprogramma het volgende omvatten:

• Instructie over:

• Het veranderen van polshoudingen (d.w.z. het voorkomen van een langdurig gebogen pols)
    • De juiste houding van nek en bovenrug (d.w.z. het voorkomen van het naar voren hangen met het hoofd of de bovenrug)
    • Veilig gebruik van scherpe voorwerpen, gereedschap of andere apparaten, als zintuigelijke veranderingen zijn geïdentificeerd.
    • “Stretch-pauzes” tijdens uw werk of dagelijkse routine
  • Oefeningen of de kracht vergroten van de spieren in uw hand, vingers en voorarm en soms ook de rompspieren en de rugspieren

• Stretchoefeningen om de flexibiliteit van de pols, hand en vingers te verbeteren.

• Gebruik van warmte/koude behandeling om de pijn te verlichten.

• Gebruik van een nachtspalk om ongemak te verminderen.

• Bezoek aan de werkplek. Het is, bijvoorbeeld, als u aan een bureau zit en op een computer werkt belangrijk dat deze op de juiste hoogte staat en het toetsenbord op de juiste plek staat om het werken in met een gebogen pols te voorkomen.

• Vergroten van de maat van handvatten voor gereedschap en apparaten door extra materiaal toe te voegen voor een comfortabele grip.

• Schokabsorberende handschoenen of hulzen om handvatten van gereedschap, als vibratie op uw werk aan de orde is.

Uw fysiotherapeut zal ook de dingen bekijken die u thuis en in uw vrije tijd doet en aanbevelingen doen zoals het dragen van handschoenen om uw pols en vingers warm te houden en het beperken van sporten, zoals racket sporten, die de aandoening verergeren totdat de symptomen verdwijnen.

Het doel van fysiotherapie is om uw symptomen te verminderen zonder dat een operatie nodig is en om u in staat te stellen om zo actief en functioneel mogelijk te zijn en om u te helpen verder te gaan met uw normale dingen op het werk, huis en in uw vrije tijd.

Fysiotherapie na een operatie

Als uit onderzoek blijkt dat uw CTS ernstiger is, of als de symptomen aanhouden, kan uw fysiotherapeut u verwijzen naar een arts voor chirurgisch consult. Als het nodig is, zal een operatie worden uitgevoerd om de weefselband te verruimen die de druk op de mediale zenuw veroorzaakt. Fysiotherapie behandeling na een operatie is belangrijk om te helpen om de kracht in de pols te herstellen en om te leren de gewoontes, die in eerste instantie tot de symptomen hebben kunnen leiden, aan te passen. Uw fysiotherapiebehandeling kan het volgende omvatten:

• Oefeningen om de kracht en het functioneren van de pols- en handspieren te verbeteren
  • Stretchen om mobiliteit en het functioneren van de pols en vingers te verbeteren
  • Behandeling van littekens om de huid soepel en flexibel te houden
  • Training met betrekking tot een juiste houding en positie van de pols om compressie van de carpale tunnel in en om huis te voorkomen
  • Bezoek aan of simulatie van de werkplek om houding en positionering te optimaliseren.

Kan Carpaal Tunnel Syndroom voorkomen worden?

Er zijn geen bewijzen om CTS te voorkomen, maar er zijn manieren om de druk op uw handen en polsen te minimaliseren. Omdat verschillende dingen samen kunnen leiden tot het ontwikkelen van CTS, hoeft één specifieke oplossing niet afdoende te zijn.

De volgende strategieën zijn effectief om druk op uw handen en polsen te minimaliseren:

• Beperk kracht – De meeste mensen gebruiken meer kracht dan nodig is bij het uitoefenen van werk met hun handen. Ontspan uw grip om spiervermoeidheid te voorkomen. Gebruik, bij langdurig schrijven een pen met een grote greep of een greep van zachte gel.

• Neem vaak pauze – Bij herhaalde taken moet u uw handen regelmatig pauze gunnen met rekoefeningen. Wissel als het kan van hand als u dingen doet.

• Houdt een neutrale polspositie aan – Vermijd het buigen van uw polsen door ze recht of in een “neutrale” houding te houden. Dit betekent dat uw pols niet omhoog (gestrekt) of naar beneden (gebogen) moet staan.

• Pas uw werkplek aan –  Laat een fysiotherapeut naar uw werkplek kijken om zeker te zijn dat die goed is voor uw lengte, houding en de taken die u uitvoert. Kleine aanpassingen kunnen onnodige spanning voorkomen.

• Verbeter uw houding – Let erop dat uw houding goed is voor het werk dat u doet. Rechtop zitten van uw romp, nek en schouders kan overmatige spanning op en verkeerde houdingen van de pols en handen voorkomen.

• Houdt uw handen warm – Het is waarschijnlijker dat u pijn en stijfheid in uw handen krijgt als u in een koude omgeving werkt. Als u de temperatuur niet kunt regelen, doe dan handschoenen aan om uw handen en polsen warm te houden.

• Blijf gezond –** ** Let op uw algemene gezondheid. Dit is een belangrijke stap bij het voorkomen van CTS. Lichamelijk fit blijven en een gezond gewicht hebben helpt om ziektes en aandoeningen te voorkomen.

Oefeningen: Carpaal Tunnel Syndroom

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan carpaal tunnel syndroom:

Dit artikel is aanbevolen door: Olivier Blaauw
Meest recente aanpassing: 05-04-2024 om 08:59 uur