Biceps Tendinopathie

Biceps tendinopathie is een veel voorkomende oorzaak van schouderpijn, die zich vaak voordoet bij mensen die herhaalde bewegingen boven het hoofd maken. Biceps tendinopathie ontstaat in de loop der tijd met pijn aan de voorkant van de schouder en verergert meestal bij voortdurende activiteit. Bij het behandelen van biceps tendinopathie zoeken fysiotherapeuten over het algemeen naar de exacte bron van de pijn door het beoordelen van de hele schouder en schrijven meestal een programma voor om activiteiten aan te passen, te strekken en kracht te trainen om de pijn te verminderen en mensen terug te laten keren naar hun gewenste activiteiten.

Wat is biceps tendinopathie?

De bicepsspier bestaat uit twee delen: de lange kop en de korte kop. Met name de lange kop van de biceps wordt aangedaan door tendinitis, omdat de pees vanaf de spier over de hele lengte van de arm loopt en zich hecht aan het schoudergewricht. Het wordt onderdeel van schouderkapsel, dat wordt omringd door verschillende andere structuren inclusief het rotatorenmanchet.

Biceps tendinopathie ontstaat wanneer afwijkende krachten worden toegepast op de pees inclusief spanning (trekkracht op de spier en pees), compressie (drukken of knijpen) of schuiven (wrijven). Als de pees is blootgesteld aan herhaalde stressoren, kan die geïrriteerd, gezwollen en pijnlijk worden.

Er zijn veel factoren die kunnen leiden tot biceps tendinopathie, waaronder:

• Activiteiten waarbij herhaalde bewegingen van de armen boven het hoofd nodig zijn.
  • Zwakte in het rotatorenmanchet en spieren in de bovenrug
  • Spanning in schoudergewricht en/of spieren
  • Slechte lichaamsmechanica (hoe iemand zijn of haar lichaam beheerst tijdens beweging)
  • Een abrupte toename van een trainingsactiviteit
  • Leeftijdsgebonden veranderingen in het lichaam

Hoe voelt biceps tendinopathie?

Met biceps tendinopathie kunt u het volgende ervaren:

• Scherpe pijn aan de voorkant van de schouder als u boven uw hoofd reikt
  • Gevoeligheid voor aanraking van de voorkant van de schouder
  • Pijn die naar de nek straalt of naar de voorkant van de arm
  • Doffe pijn aan de voorkant van de schouder, met name na activiteit
  • Zwakte rond het schoudergewricht, meestal bij tillen of dragen van dingen of boven het hoofd reiken
  • Een gevoel van “vastzetten” of “klikken” aan de voorkant van de schouder bij beweging
  • Pijn bij het gooien van een bal
  • Moeite met dagelijkse dingen, zoals achter uw rug reiken om uw shirt in te stoppen of het opbergen van servies in een keukenkastje

Hoe wordt biceps tendinopathie vastgesteld?

Als biceps tendinopathie is vastgesteld zal uw fysiotherapeut met u werken aan het ontwikkelen van een persoonlijk plan speciaal voor uw schouderaandoening en uw doelen. Er zijn veel fysiotherapiebehandelingen die zeer effectief zijn gebleken bij de behandeling van deze aandoening.

Bewegingsbereik. Vaak kan afwijkende beweging van het schoudergewricht leiden tot biceps tendinopathie. Uw fysiotherapeut zal de beweging van uw schouder beoordelen in vergelijking tot de verwachte normale beweging en de beweging van uw andere schouder.

Kracht. De spieren in de schouder en bovenrug werken samen om te zorgen voor normale, gecoördineerde beweging van het bovenlichaam. Op basis van het ontwerp van het schoudergewricht (een kogelgewricht, net zoals een golfbal op een golftee) is beweging in veel verschillende richtingen mogelijk. Daarom is uitgebalanceerde kracht van de spieren in het bovenlichaam cruciaal om er zeker van te zijn dat het schoudergewricht is beschermd en efficiënt beweegt. Er zijn veel oefeningen die u kunt doen om de kracht van de spieren rond de schouder te vergroten, zodat elke spier in staat is om z’n werk behoorlijk te doen en spanning op de juiste manier wordt afgevoerd.

Manuele therapie. Fysiotherapeuten zijn getraind in manuele therapie. Uw fysiotherapeut zal uw schouder en de omliggende spieren waar nodig voorzichtig bewegen en mobiliseren om hun beweging, flexibiliteit en kracht te verbeteren. Deze technieken kunnen gebieden aanpakken die u moeilijk zelf kunt behandelen.

Functionele training. Of u in een fabriek werkt, moeder van een jong kind bent of honkbal speelt, de manieren waarop u uw dagelijkse dingen doet kan de gezondheid van uw spieren, pezen en gewrichten aantasten. Verkeerde bewegingen kunnen gaandeweg pijn in het lichaam veroorzaken. Fysiotherapeuten zijn getraind om experts te zijn in het beoordelen van de kwaliteit van bewegen en in het trainen van mensen om zo goed mogelijk te functioneren. Uw fysiotherapeut is in staat om verkeerde bewegingen aan te wijzen en te corrigeren, zodat u in staat bent om een pijnvrije schouder te krijgen en te houden. Vaak stellen de strategieën die u door de speciale training van uw fysiotherapeut hebt geleerd u in staat om te voorkomen dat de positieve effecten van uw fysiotherapiebehandeling op uw dagelijks handelen wegvallen en helpen u om de verbeteringen vast te houden.

Kan biceps tendinopathie voorkomen worden?

Gelukkig valt er veel te doen om biceps tendinopathie te voorkomen. Een paar algemene tips:

• Vermijd herhaalde activiteiten boven het hoofd die u schouderpijn opleveren. Als u voor uw werk of sport zulke bewegingen moet maken, let dan op dat u uw schouder voldoende rust gunt om te voorkomen dat die overbelast raakt
  • Let op uw houding. De schouder, nek en rug lopen risico op letsel als ze voor langere tijd in een slechte houding staan. Vraag uw fysiotherapeut om uw werkomgeving met u te bespreken; beschrijf hoe u gedurende de dag beweegt (of niet beweegt).
  • Vermijd het tillen of dragen van zware objecten van uw lichaam af. Hou dingen dicht tegen uw lichaam en gebruik indien mogelijk beide handen en armen
  • Doe regelmatig oefeningen van het rotatorenmanchet
  • Overleg met een fysiotherapeut als de symptomen ondanks rust verslechteren.

Oefeningen: Biceps Tendinopathie

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan biceps tendinopathie:

Dit artikel is aanbevolen door: Frank Mulder
Meest recente aanpassing: 19-02-2024 om 01:59 uur