Artrose van de heup ontstaat door ontsteking van het heupgewricht. Het kan zich op elke leeftijd voordoen, maar wordt meestal vastgesteld bij oudere volwassenen. Artrose van de heup kan alledaagse activiteiten zoals opstaan en zitten, lopen of traplopen moeilijk maken.

25% van alle mensen op 85-jarige leeftijd pijnlijke artrose van de heup kan ontwikkelen. Er is geen specifieke oorzaak van de aandoening bekend; iedereen loopt evenveel risico om het te krijgen. Recent onderzoek vond – kijkend naar op ras, geslacht, gewicht en opleidingsniveau – geen verschil in hoe vaak artrose van de heup in het algemeen bij mensen voorkomt.

In meer ernstige gevallen kan een operatie om de heup te vervangen nodig zijn. Fysiotherapeuten stellen, al of niet na een operatie, specifieke oefen- en behandelprogramma’s om mensen met artrose van de heup weer in beweging te krijgen.

Andere bronnen over artritis:

• Artritisprogramma’s in de buurt voor lichamelijke beweging
  • Artrose
  • Reumatische artritis

Wat is artrose van de heup?

Artrose van de heup ontstaat door een ontsteking van het heupgewricht, een aandoening die zich meestal op latere leeftijd ontwikkelt. Artrose van de heup ontstaat als letsel of ontsteking van een gewricht er voor zorgt dat het zachte, schok dempende kraakbeen waarmee de oppervlaktes van het gewricht zijn bekleed en worden beschermd kapotgaat. Als het kraakbeen beschadigd is, kan het gewricht pijnlijk en gezwollen raken. Na verloop van tijd kan deze aandoening voor stijfheid en meer pijn zorgen.

Hoe voelt artrose van de heup?pijn bij heupklachten

Artrose van de heup kan leiden tot:

• Scherpe, stekende pijn of dove, zeurende pijn in de heup, lies, dij, knie of billen.
  • Stijfheid in het heupgewricht, vooral na slapen of zitten
  • Een “knarsend” geluid als het heupgewricht wordt bewogen, veroorzaakt door bot-op-bot wrijving
  • Moeite en pijn bij het opstaan uit bed, gaan staan vanuit een zittende positie, lopen of traplopen
  • Moeite met het doen van dagelijkse dingen, zoals het aantrekken van sokken en schoenen

Hoe wordt artrose van de heup vastgesteld?

Als u eerst naar uw fysiotherapeut gaat, zal de therapeut een volledige evaluatie doen, waaronder het opnemen van uw medische voorgeschiedenis, en u vragen stellen zoals:

• Wanneer en hoe vaak voelt u pijn en/of stijfheid?
  • Welke activiteiten in uw dagelijks leven zijn moeilijk geworden door de pijn en stijfheid?

Hij of zij zal speciale tests doen om vast te stellen of u artrose van de heup heeft, zoals:

• Voorzichtig uw been in alle richtingen bewegen (test van het bewegingsbereik)
  • U vragen om weerstand te bieden tegen haar hand als ze probeert om uw been en heup voorzichtig in verschillende richtingen te drukken (test van de spierkracht)
  • Kijkt terwijl u loopt om te zien of u mank loopt.
  • U vraagt om op één been te staan (test van het evenwicht)

Uw fysiotherapeut kan additionele tests gebruiken om te zoeken naar problemen in andere delen van uw lichaam, zoals uw onderrug. Hij of zij kan u aanraden om een orthopeed te raadplegen, die diagnostische tests zoals röntgen of MRI kan aanvragen om de diagnose te bevestigen.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij artrose van de heup ?

Uw fysiotherapeut zal uitleggen wat artrose van de heup inhoudt, hoe het wordt behandeld, de voordelen van oefenen, het belang van het opvoeren van de hoeveelheid dagelijkse activiteit en hoe u het heupgewricht beschermd terwijl u loopt, zit, traploopt, staat, gewicht draagt en in bed ligt.

Met onderzoek kunnen specifieke aan artrose van de heup verwante lichamelijke problemen die u kunt hebben worden aangetoond, zoals verlies van mobiliteit, spierzwakte of evenwichtsproblemen.

De pijn van artrose van de heup kan worden verminderd door eenvoudige, veilige en effectieve lichamelijke activiteiten zoals lopen, fietsen of zwemmen.

Hoewel het begin van invaliditeit door artrose van de heup met lichamelijke activiteit kan worden vertraagd, kunnen mensen door de pijn en stijfheid, door verwarring over hoe veel en wat te doen en onwetendheid over wanneer ze de voordelen gaan zien, gaan vermijden om lichamelijk actief te zijn. Uw fysiotherapeut kan u begeleiden in het aanleren van een persoonlijk oefenprogramma waardoor de pijn en stijfheid verminderen.

Uw fysiotherapeut zal met u werken aan het:

• Verminderen van de pijn
  • Verbeteren van de mobiliteit in uw been, heup en rug
  • Verbeteren van uw kracht, staand evenwicht en loopvermogen
  • Bespoedigen van uw herstel en terugkeer naar activiteit en sport

Pijn verminderen

Uw fysiotherapeut kan verschillende soorten behandeling en technieken gebruiken om uw pijn onder controle te houden en te verminderen, waaronder ijs, warmte, ultrasound, elektrische stimulatie, tape, oefeningen en hands-on (manuele) therapie, zoals massage.

Mobiliteit verbeteren

Uw fysiotherapeut zal specifieke activiteiten en behandelingen kiezen om u te helpen de normale beweging in uw been en heup te herstellen. Dit kan beginnen met “passieve” bewegingen die de therapeut voor u doet door uw been en heupgewricht voorzichtig te bewegen, en verdergaan met actieve oefeningen en stretches die u zelf doet. Uw fysiotherapeut kan aanhoudende stretches en manuele therapie gebruiken waardoor het gewricht en de spieren rond de heup voorzichtig worden bewogen.

Kracht verbeteren

Bepaalde oefeningen geven baat in elke stadium van herstel; uw fysiotherapeut kiest en leert u de juiste oefeningen om langzaam maar zeker uw kracht en uithoudingsvermogen te herstellen. Dit kan het gebruik inhouden van manchetgewichten, stretchende weerstandsbanden, apparatuur om gewicht te heffen en apparatuur voor cardio-oefeningen, zoals loopbanden en oefenfietsen.

De hersteltijd bespoedigen

Uw fysiotherapeut zal een specifiek behandelprogramma ontwerpen om uw herstel te bespoedigen. Hij of zij is opgeleid en ervaren in het kiezen van de juiste behandelingen en oefeningen om u te helpen genezen, terug te keren naar uw gewone levenswijze en uw doelen sneller te bereiken dan u in uw eentje kunt doen.

Terugkeren naar activiteit

Uw fysiotherapeut zal uw behandelprogramma ontwerpen om u te helpen om weer op de meest veilige, snelle en effectieve manier weer aan het werk te gaan of te gaan sporten. U kunt zich bezig gaan houden met re-integratieactiviteiten of sport-specifieke technieken aanleren om u te helpen om uw doelen te bereiken.

Als een operatie nodig is

In ernstige gevallen van artrose van de heup, degenereert het heupgewricht totdat er sprake is van wrijving van bot op bot. Deze aandoening kan aanleiding zijn voor een operatie om de heup te vervangen. Fysiotherapie is een essentieel onderdeel van postoperatief herstel en kan een aantal maanden duren.

Als u een operatie ondergaat om een heup te vervangen komt uw fysiotherapeut bij u langs in het ziekenhuis om u te helpen met opstaan uit bed en lopen, en zal uitleggen welke bewegingen u moet vermijden om het genezende heupgebied te beschermen.

Hij of zij zal dagelijks met u werken in het ziekenhuis en daarna, als u bent ontslagen uit het ziekenhuis, in de praktijk. Hij of zij is een integraal onderdeel van uw behandeling en herstel – door u te helpen uw pijn te minimaliseren, mobiliteit en kracht te herstellen en zo snel en veilig mogelijk na een operatie terug te keren naar normale activiteiten.

Kan artrose van de heup worden voorkomen?

Artrose van de heup kan worden voorkomen of beperkt door de heup- en beenspieren sterk en soepel te houden, een gezond gewicht aan te houden en de juiste evenwichtsvaardigheden te gebruiken. Onderzoek toont aan dat kracht- en stretchoefeningen voor de heup, kern en benen pijn en stijfheid door artrose van de heup kunnen minimaliseren en verminderen, dus kan redelijkerwijs worden aangenomen dat door deze spieren sterk en lenig te houden pijnlijke symptomen en problemen door artrose van de heup kunnen worden vermeden.

Als u hulp zoekt zodra artrose van de heup zich ontwikkelt, kan uw fysiotherapeut een oefenprogramma voor thuis aanbevelen om de spieren rond uw heup, bovenbeen en buik sterk te maken en te stretchen om zo pijn en problemen aan de heup in de toekomst te vermijden. Dit kan kracht- en soepelheidsoefeningen inhouden.

Related Entries