Bel: 035-6216812

• Wij zijn weer geopend voor bezoek
  • Altijd in de buurt
  • Flexibele openingstijden
  • Snel geholpen
  • Persoonlijke aandacht

Fysiotherapie na Corona

Pijn in de onderrug

Wat kan ik doen met mijn rugklachten?

Wat zijn lage rugklachten?

Lage rugklachten, of klachten in de onderrug, komen veel voor. Het is vaak een zeurende pijn die zowel plotseling als geleidelijk kan ontstaan. De pijn in de onderrug is niet voortdurend merkbaar, maar kunnen ook opspelen bij specifieke bewegingen. Kenmerken van de klachten, zijn:

• Zeurende pijn tot hevige pijn
  • Stijf gevoel wanneer u heeft stilgezeten
  • Het kan uitstralen naar uw benen

Wat zijn de symptomen van lage rugpijn?

• Zeurende pijn naar een of beide kanten van de bil
  • Pijn staat op de voorgrond
  • Spierspanning en stijfheid van de spieren
  • Verminderde beweeglijkheid lage rug
  • Uitstraling in een gedeelte of in het gehele been

Er zijn drie soorten lage rugpijn

Rugpijn komt op verschillende plekken en in verschillende vormen voor. In het geval van lage rugklachten, zijn deze te onderscheiden in drie soorten:

Acute rugpijn: pijn die korter dan 3 maanden aanhoudt
Terugkerend rugpijn: acute symptomen die telkens terugkeren
Chronisch rugpijn: pijn die langer dan 3 maanden aanhoudt

Bij de meeste mensen met een episode van acute pijn komt de pijn tenminste eenmaal terug. De daadwerkelijke oorzaak van lage rugpijn is vaak niet bekend is en lossen symptomen vaak vanzelf op. Psychologische factoren zoals zelfvertrouwen en een verondersteld vermogen om met invaliditeit om te gaan zijn voorspellers gebleken van wie al dan niet volgens verwachting hersteld is van lage rugpijn. We geloofden dat lage rugpijn direct te maken had met het weefsel in ons lichaam, maar nu begrijpen we dat de aandoening ingewikkelder is.

Wat zijn de oorzaken van pijn in de onderrug?

Verschillende werkgerelateerde eigenschappen staan bekend als risicofactor voor het ontstaan van rugpijn. Een hoge werkdruk, langdurig in dezelfde houding werken, werken vanuit een ongemakkelijke werkhouding zijn voorbeelden.

Angst

Vooral als de rugpijn niet snel overgaat, worden mensen soms angstig. Adviezen spreken elkaar wel eens tegen. Vertrouw op de informatie en tips van uw behandelend fysiotherapeut. Hij of zij handelt op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten.

Spanning

Door geestelijke spanning krijgt u ook meer spanning in uw spieren. De spieren raken overbelast en hierdoor gevoelig. Ontspanningsoefeningen helpen daar tegen. Laat u informeren over deze ontspanningsoefeningen door uw behandelend fysiotherapeut.

Stress

Door stress kunnen uw klachten erger worden. Stress ontstaat bijvoorbeeld door kleine dagelijkse irritaties als geluidsoverlast, werkdruk, examen, geldproblemen, een ziek familielid, dreigend ontslag of een schokkende gebeurtenis. Bij stress verkrampen de spieren. Signalen die wijzen op stress zijn onder andere een gejaagd gevoel, licht slapen, snel emotioneel/geïrriteerd zijn of concentratieproblemen.

Fysiotherapie bij lage rugpijn

De fysiotherapeut helpt u bij het herstel van klachten en bij het oppakken van uw dagelijkse activiteiten. De therapie bestaat voornamelijk uit:

1. Manuele therapie, inclusief manipulatie van de ruggenwervels om de mobiliteit van gewrichten en zacht weefsel te verbeteren
  2. Dry-needling – Spieren worden aangeprikt in triggerpoints en raken dan snel en langdurig ontspannen.
  3. Mobiliserende oefeningen
  4. Specifieke kracht en rekkingsoefeningen
  5. Educatie over hoe u beter voor uw rug kunt zorgen
  6. Training om het dagelijkse leven te verbeteren.
  7. Instructie over goed tillen, bukken en zitten, om taken thuis en op het werk op de juiste manier te doen.
  8. Hulp bij het creëren van een veilig en effectief programma voor lichaamsbeweging om uw gezondheid in het algemeen te verbeteren
  9. Behandelingen door middel van massage, ijs, warmte, of elektrische stimulatie om te helpen de pijn te verlichten

Top 5 veel voorkomende onderrug klachten

Compressiefractuur van de wervelkolom
Decubitus (doorliggen)
Spondylolyse
Stenose (wervelkanaalvernauwing)

Kom snel van uw rugpijn af

Snel van uw rugklachten af komen? Dat kan in veel gevallen met behulp van een fysiotherapeut. Vul het onderstaande formulier in, beschrijf uw rugpijn of klacht en wij plannen binnen 24 uur een afspraak met u in om zo snel mogelijk uw rugklachten te verhelpen.