Bel: 035-6216812

• Wij zijn weer geopend voor bezoek
  • Altijd in de buurt
  • Flexibele openingstijden
  • Snel geholpen
  • Persoonlijke aandacht

Fysiotherapie na Corona

Ik heb nekpijn

Wat kan ik doen met mijn nek klachten?

Wat is nekpijn?

Nekpijn is een veelvoorkomende klacht dat vaak wordt veroorzaakt door spieren, kleine gewrichten of banden. Het kan een zeurende pijn zijn dat kan uitstralen naar andere lichaamsdelen, zoals het hoofd of de schouders.

Wat zijn symptomen bij nekpijn?

Nekklachten komen in verschillende vormen. Wij sommen een aantal veelvoorkomende vormen van nekpijn voor je op.

• Zeurende pijn aan één of beide kanten van de nek
  • Duizeligheid
  • De nekspieren voelen vaak gespannen en stijf aan
  • Soms kunt u uw hoofd minder goed draaien.
  • Oorsuizen
  • Concentratieproblemen
  • Uitstralende pijn naar de (boven)armen
  • Tintelingen in de hand of vingers

Wat zijn oorzaken van nekpijn?

Verschillende werkgerelateerde eigenschappen staan bekend als risicofactor voor het ontstaan van nekpijn. Een hoge werkdruk, langdurig in dezelfde houding werken, werken vanuit een ongemakkelijke werkhouding. Ook, langdurig autorijden, werken in een tochtige omgeving kunnen ervoor zorgen dat de gewrichten niet meer goed bewegen en spieren verkrampen, waardoor de pijn ontstaat.

Angst

Vooral als de nekpijn niet snel overgaat, worden mensen soms angstig. Adviezen spreken elkaar wel eens tegen. Misschien maakt het u onzeker over wat u het beste kunt doen. Vertrouw op de informatie en tips van uw behandelend fysiotherapeut. Hij of zij handelt op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten.

Spanning

Door geestelijke spanning krijgt u ook meer spanning in uw spieren. De spieren raken hierdoor gevoelig. Ontspanningsoefeningen helpen daar tegen. Laat u informeren over deze ontspanningsoefeningen door uw behandelend fysiotherapeut.

Stress

Door stress kunnen uw klachten erger worden. Stress ontstaat bijvoorbeeld door kleine dagelijkse irritaties als geluidsoverlast, werkdruk, geldproblemen, een ziek familielid, dreigend ontslag of een schokkende gebeurtenis. Bij stress verkrampen nek- en schouderspieren waardoor u hoofdpijn kan krijgen. Signalen die wijzen op stress zijn onder andere een gejaagd gevoel, licht slapen, snel emotioneel/geïrriteerd zijn of concentratieproblemen.

De Neck Pain Task Force heeft nekpijn onderverdeeld in nekpijn graad I t/m IV.

Graad I: zonder tekenen of symptomen die niet of nauwelijks invloed hebben op activiteiten in het dagelijks leven. (aspecifieke nekklachten = zonder aanwijsbare lichamelijke oorzaak)

Graad II: zonder tekenen of symptomen maar die wel een forse invloed heeft op activiteiten in het dagelijks leven. (aspecifieke nekklachten = zonder aanwijsbare lichamelijke oorzaak)

Graad III: zonder tekenen of symptomen maar met neurologische symptomen aanwezig zijn, zoals verminderde peesreflexen, spierzwakte of sensibiliteitsstoornissen in de bovenste extremiteit (bijvoorbeeld als gevolg van een nekhernia of stenose).

Graad IV: Nekpijn met tekenen of symptomen met ernstige pathologie. Zoals bij fracturen, vertebrale dislocaties, schade aan het ruggenmerg, infecties, tumoren of systemische ziekten, waaronder gewrichtsontstekingen.

Fysiotherapie bij nekpijn

De fysiotherapeut helpt u bij het herstel van klachten en bij het oppakken van uw dagelijkse activiteiten. De therapie bestaat voornamelijk uit:

• Het mobiliseren van de nek
  • Oefentherapie om de houding van de nek te verbeteren
  • Oefentherapie om de spieren te versterken
  • Rekkingsoefeningen om de spieren die te kort zijn langer te maken
  • Informatie en adviezen om  uw dagelijkse activiteiten te verbeteren
  • Ook helpt de fysiotherapeut u factoren in kaart te brengen, die van invloed zijn op het ontstaan van nekpijn
  • Massage of dry needling van de nekspieren

Top 5 veel voorkomende nek klachten

Cervicale radiculopathie
Duizeligheid
Stenose
Torticollis

Kom snel van uw nekpijn af

Snel van uw nekklachten af komen? Dat kan in veel gevallen met behulp van een fysiotherapeut. Vul het onderstaande formulier in, beschrijf uw nekpijn of klacht en wij plannen binnen 24 uur een afspraak met u in om zo snel mogelijk uw nekklachten te verhelpen.