Sporten is goed voor het immuunsysteem

Je immuunsysteem is één van de belangrijkste systemen van je lichaam, maar wist je dat sporten daar een positieve invloed op kan hebben. In deze FAQ lees je waarom dat is.
  1. Wat is je immuunsysteem?
  2. Waarom is sporten goed voor je immuunsysteem?
  3. Hoe lang moet je sporten om een positieve invloed op je immuunsysteem te hebben?
  4. Kan sporten ook een negatieve invloed hebben op je immuunsysteem?
  5. Zijn er andere factoren die belangrijk zijn voor je immuunsysteem?

Wat is je immuunsysteem?

Het immuunsysteem is een van je belangrijkste systemen van je lichaam. Het is namelijk het verdedigingssysteem van je lichaam tegen ziekte van cel tot orgaan.

Dit wordt vooral gedaan door de immuuncellen. Deze cellen heten ook wel de witte bloedcellen.

Waarom is sporten goed voor je immuunsysteem?

Tijdens matige en intensieve beweging wordt je bloedsomloop bevorderd, dit zorgt ervoor dat de witte bloedcellen sneller door je lichaam worden verspreid.

Ook kan sporten zorgen voor verminderde stress en dit heeft tevens weer een positieve invloed op je immuunsysteem.

Hoe lang moet je sporten om een positieve invloed op je immuunsysteem te hebben?

Je hoeft helemaal niet lang te sporten per dag om al een verbetering te zien.

Uit onderzoek is gebleken, dat dat je dagelijks 30 tot 60 minuten aan lichte lichaamsbeweging moet doen om de witte bloedcellen te stimuleren.

Onder lichte lichaamsbeweging wordt wandelen, fietsen of hardlopen gezien.

Kan sporten ook een negatieve invloed hebben op je immuunsysteem?

Volgens recent onderzoek heeft zowel matig als intensief sporten een gunstig effect op je immuunsysteem.

Sporten beïnvloedt de doorbloeding, waardoor de witte bloedlichamen worden verspreid. Dit heeft weer positieve invloed op je immuunsysteem. Het is daarom niet slecht voor je.

Zijn er andere factoren die belangrijk zijn voor je immuunsysteem?

Jazeker naast sporten zijn er nog veel andere factoren, die belangrijk zijn om je immuunsysteem op peil te houden.

Eén van deze factoren is slaap. Als je te weinig slaapt per nacht, kan dit een negatief effect hebben op je immuunsysteem.

Ook voeding is erg belangrijk. Een gevarieerd voedingspatroon zorgt ervoor, dat je voldoende energie hebt om te kunnen bewegen, ook het herstel na een aerobe training wordt versneld. Een gevarieerde en gezonde voeding zorgt ook voor een gezond gewicht.

Meest recente aanpassing: 19-02-2024 om 01:59 uur